مسئول مرکز تخصصی تفسیر علوم قرآنی حوزه علمیه خواهران کرمانشاه:

امر به‌ معروف و نهی‌ از‌ منکر تجلی مسئولیت‌پذیری جامعه در امر ظهور است

«الهام نوراللهی» گفت: یکی از ویژگی‌های جامعه منتظر و نیز شخص حضرت حجت (عج) و یاران ایشان، بنا بر آن‌چه در اخبار و روایات اسلامی ذکر شده، امر‌ به‌ معروف و نهی‌ از‌ منکر است.
کد خبر: ۲۹۹۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ - 15July 2018

امر به معروف و نهی از منکر تجلی مسئولیت پذیری جامعه در امر ظهور استبه گزارش دفاع پرس از کرمانشاه، «الهام نوراللهی» مسئول مرکز تخصصی تفسیر علوم قرآنی حوزه علمیه خواهران کرمانشاه، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های جامعه منتظر و نیز شخص حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) و یاران ایشان، بنا بر آن‌چه در اخبار و روایات اسلامی ذکر شده، امر به معروف و نهی از منکر است. در همین رابطه از امام محمد باقر (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: «امام مهدی عجل‌الله تعالی فرجه و اصحاب و یاران ایشان، همه آمر به معروف و ناهی از منکر هستند.»

وی ریشه اصلی این فریضه الهی را خیرخواهی و محبت دانست و افزود: طبق فرموده‌های بزرگان دین، بی‌توجهی به امر به معروف و نهی از منکر منجر به هلاکت هر جامعه‌ای می‌شود که بر همین اساس، اسلام نقش اساسی و محوری به آن داده است.

مسئول مرکز تخصصی تفسیر علوم قرآنی حوزه علمیه خواهران کرمانشاه، از اسلام به عنوان دینی پویا و در حال رشد و تکامل یاد کرد که پیروان خود را برای تقویت این دین الهی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر دعوت می‌کند و اگر این واجب کفایی به درستی در جامعه پیاده شود، بدون تردید جامعه‌ای پویا و به دور از هر گونه فساد و نابه‌سامانی‌های موجود خواهیم داشت.

وی احترام به طرف مقابل را مهم‌ترین بخش در اجرای امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و یادآور شد: این مهم باید به‌گونه‌ای در جامعه اجرا شود که منجر به عکس‌العمل ناشایست و نامتعارف از سوی مخاطبان نشود؛ زیرا در این صورت قطعا یکی از ارکان و مراتب فریضه رعایت نشده است.

وی، احترام را اصل اساسی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر بیان و اظهار کرد: مهم‌ترین مساله‌ای که در حین انجام این وظیفه شرعی باید رعایت شود، محترمانه بودن آن است تا طرف مقابل بدون هیچ واهمه و عذری آن را متوجه شده و بپذیرد.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که طی سال‌های اخیر فریضه امر به معروف و نهی از منکر به درستی در جامعه تبیین و تشریح نشده است، گفت: به همین دلیل خیرخواهی در جامعه ما کمتر شده است؛ درحالی‌که دین مبین اسلامی چیزی جز محبت و نیکی به هم نوع نیست.

نوراللهی، آموزش را از جمله نقاط ضعف و فراموش شده فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی و متولیان فرهنگی در کشور، نسبت به این موضوع مهم جدیت بیشتری از خود نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: اقامه این ۲ فریضه در جامعه نیز بیش از هرچیز نیازمند ایجاد و تقویت روحیه تعهد، خیرخواهی، مسئولیت پذیری و نقدپذیری در میان افراد جامعه است. اگر مردم به این حقیقت واقف باشند که زندگی اجتماعی آنان با یکدیگر گره خورده و سرنوشت همه مردم به هم پیوند عمیقی دارد، نسبت به اصلاح رفتار خود و دیگران در جامعه احساس مسئولیت بیشتری خواهند داشت.

این مسئول گفت: بدون تردید فراگیر شدن امر به معروف و نهی از منکر، پایه‌های نظام اسلامی را مستحکم‌تر کرده و مصونیت آن در مقابل خطرات را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها