علی سروری‌مجد خبر داد؛

برگزاری سومین «جایزه جهانی گوهرشاد» 27 تیرماه در حرم رضوی/ به دنبال شبکه‌سازی نیکوکاری جهانی هستیم

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به زمان برگزاری این رویداد جهانی گفت: سومین «جایزه جهانی گوهرشاد» 27 تیرماه در حرم رضوی از هشت فرهیخته و نیکوکار داخلی و خارجی تجلیل می‌کند.
کد خبر: ۲۹۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ - 15July 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری سومین دوره «جایزه جهانی گوهرشاد» ویژه بزرگداشت بانوان فرهیخته و نیکوکار صبح امروز (یک‌شنبه، 24تیرماه) با حضور «علی سروری‌مجد» دبیر جایزه جهانی گوهرشاد و «ایران رکن‌آبادی» عضو کمیته انتخاب این جایزه در موزه ملک برگزار شد.

«علی سروری‌مجد» دبیر جایزه جهانی گوهرشاد در این نشست در تشریح اهداف این جایزه اظهار داشت: آستان قدس رضوی با هدف ترویج معارف بلند قرآن و اهل بیت (ع) و جریان سازی فرهنگی در راستای خدمات زنان در سال 95 جایزه جهانی گوهرشاد را طراحی کرد.

وی گفت: در هر دوره این جایزه هشت بانوی فرهیخته معرفی می‌شود تا جریان فرهنگ‌سازی در خصوص نیکوکاری زنان در سطح جهان ترویج شود که با نام بانوی فرهیخته گوهرشاد تبلور پیدا می‌کند.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد فرهیختگی و نیکوکاری را 2 محور سنجش برگزیدگان در جایزه دانست و افزود: فرهیختگی باید با انقلابی‌گری همراه باشد و نیکوکاری نیز آن است که تاثیرگذاری برجسته‌ای در خدمات نیکوکارانه نسبت به جامعه وجود داشته باشند. ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، امور آموزشی، فرهنگ و رسانه، وقف و امور خیریه، امور عمرامی، امور پزشکی و مدیریت و کار آفرینی از جمله مولفه‌های مد نظر ما برای انتخاب این زنان است.

سروری‌مجد تصریح کرد: بانوان ضمن همسرداری و مادری می‌توانند خدمات موثری در جامعه داشته باشند و مطالبه‌گری ما از غرب نیز همین است که زنان می‌توانند آثار ارزشمندی را به جا بگذارند تا قرن‌ها لگوساز باشد. به همین منظور علاوه بر برگزاری این جشنواره در دهه کرامت همایش‌های علمی مرتبطی را طراحی کرده‌ایم تا به تاثیرات فرهنگی و تمدنی بانوان بپردازیم. اولین همایش ما در 20 اردیبهشت ماه امسال بود که در آن به تاثیرات فرهنگی و تمدنی بانوان در طول تاریخ پرداخته شد.

وی ادامه داد: نوآوری که در دوره سوم نسبت به دوره‌های قبل خواهیم داشت، شبکه‌سازی بانوان نیکوکار است. یعنی اطلاعات این بانوان جمع‌آوری شده تا در خدمت سایر بانوان نیکوکار قرار گیرد تا بتوانند ارتباط بین المللی ایجاد کنند.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد از ایجاد پایگاه سه زبانه گوهرشاد خبر داد و گفت: ما سایت سه زبانه‌ای تاسیس کردیم که برگزیدگان و کتب مربوط به برگزیدگان، مقالات این حوزه و شخصیت‌های اثرگذار تاریخ از جمله حضرت زهرا(س) و شخصیت‌های قرآنی و شخصیت‌های خاندان پیامبر و اصحاب ایشان که منشا خدمت بوده‌اند را معرفی کرده‌ایم. همچنین به شخصیت‌های تاثیر گذار معاصر نیز پرداخته شده چراکه یکی از راه‌های شناسایی زنان نیکوکار بارگذاری اطلاعات آن‌ها در سایت گوهر شاد است. علاوه بر این در پیام‌رسان‌های مختلف این گفتمان فعال شده است.

سروری‌مجد عنوان کرد: ما در دوره سوم این جایزه اقدام به سفارش برای تولید کتاب کرده‌ایم. در آستان قدس رضوی اطلاعاتی از بانوان نیکوکار وجود دارد. شخصیت‌هایی مانند بانو گوهرشاد و سایر بانوان که موقوفاتی را برای آستان قدس رضوی قرار داده‌اند در آن ثبت و ضبط شده که ما در اولین اقدام کتاب «اسناد مسجد گوهرشاد» را چاپ کردیم.

وی تصریح کرد: از موسسه به نشر که عهده‌دار کتاب‌های فرهنگی درباره کودک و نوجوان است خواستیم زندگی این شخصیت‌ها را به صورت داستان و رمان منتشر کند که در اولین قدم کتاب «مکتب‌دار بزرگ» را به چاپ رساند که ادامه پیدا خواهد کرد.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد تاکید کرد: ما در نظر داریم علاوه بر نشست علمی درباره خانم گوهشر برای خانم‌های اثرگذار تاریخ نشست‌های علمی دیگری برگزار کنیم. روز چهارشنبه 27 تیر ماه در تالار قدس رضوی آیین اختتامیه این جایزه با تجلیل از هشت فرهیخته و نیکوکار داخلی و خارجی از ایران، انگلستان، نیجریه، تایلند و تانزانیا برگزار می‌شود. همچنین شب شعری نیز با حضور 15 شاعر خانم و سه شاعر آقا ساعت 17:30 در سالن همایش‌های باب الجواد رضوی برگزار خواهد شد.

سروری‌مجد درباره روند شناسایی بانوان فرهیخته گفت: شناسایی بانوان فرهیخته و نیکوکار از طریق سایت گوهرشاد در اختیار دبیرخانه قرار می‌گیرد. همچنین از کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان اوقاف، بسیج، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سازمان فرهنگ ارتباط اسلامی، صدا و سیما، بعثه مقام معظم رهبری و سایر نهادهای مختلف برای تکمیل این بانک اطلاعات استفاده می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه معرفی فرهیختگان و نیکوکاران برتر این جایزه برای سال‌های آینده از طریق شبکه‌سازی گوهرشاد خواهد بود، گفت: تلاش برای شناسایی امام رضا(ع) در سطح جهان، عضو گیری خادم افتخاری در شبکه خادمین امام رضا(ع)، تلاش برای معرفی جایزه جهانی گوهرشاد، شبکه سازی جهانی جایزه جهانی گوهرشاد، نگارش خاطرات فرهیختگان و نیکوکاران از جمله انتظارات ما از برگزیدگان است که در جلسات مطرح می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار