دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

برنده یا بازنده تحولات نوار غزه و رژیم صهیونیستی کیست؟

با نگاهی به تاریخ نبرد‌های میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها پی می‌بریم که جنگ آینده میان آنها، بدون شک بازنده بزرگی خواهد داشت و آن هم رژیم صهیونیستی است.
کد خبر: ۲۹۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵ - 16July 2018

برنده یا بازنده تحولات نوار غزه و رژیم صهیونیستی کیست؟به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، محاصره نوار غزه از ژوئن 2007 توسط مصر و رژیم صهیونیستی با هدف تحت فشار قرار دادن دولت وقت فلسطین اشغالی یعنی «حماس» انجام شد. این محاصره در پی پیروزی حماس در انتخابات و شکست جنبش فتح و توافق امنیتی مصر و رژیم اشغالگر قدس شروع شد. از زمان محاصره نوار غزه، مرز‌های نوار غزه به روی سازمان‌های بین‌المللی و خبرنگاران خارجی نیز بسته‌ شد.

شش‌ماه پس از خاتمه توافق‌نامه‌ای که بین صهیونیست‌ها و حماس به امضا رسیده بود، جنگ صهیونیست‌ها علیه حماس در غزه آغاز شد؛ این نبرد گوشه‌ای از دعوای عرب‌ها و صهیونیست‎‌ها بود که از دسامبر 2008 تا ژانویه 2009 به طول انجامید. در سرزمین‌های اشغالی با نام عملیاتی «عملیات سرب گداخته» و در میان اعراب با نام «کشتار غزه» یاد می‌شود. در این درگیری‌ها سندی از جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها در تاریخ ثبت شد که تا سال‌ها، مردم جهان فراموش نخواهند کرد؛ اولین روز نبرد با بیشترین شمار کشته و زخمی شدن فلسطینی‌ها در یک روز از سال 1948 تاکنون پایان یافت. این روز در میان اعراب به روز کشتار شنبه سیاه معروف شد.

مدتی بعد از این نبرد، صهیونیست‌ها با هدف ربایش و قتل سه نوجوان فلسطینی در 12 ژوئن 2014 نبردی دیگر را آغاز کردند. نیرو‌های دفاعی رژیم اشغالگر قدس، حماس را مسؤول این آدم‌ربایی قلمداد کردند. طبق این ادعا، 2 مرد مظنون به انجام آدم‌ربایی از اعضای حماس هستند و هیچ مدرکی از سوی نیرو‌های دفاعی صهیونیست‌ها ارائه نشد و حماس هم هرگونه مشارکت در این آدم‌ربایی را انکار کرد.

حال پس از سال‌ها از نبرد‌های قبلی، این روز‌ها نوار غزه و رژیم صهیونیستی دچار التهاباتی شده است که به اذعان کارشناسان شاید زمینه‌ساز جنگی دیگر باشد. این التهابات که از 30 مارس امسال (2018) شروع شد. هزاران نفر از فلسطینی‌های ساکن نوار غزه در چهل و دومین سالگرد «روز زمین» راهپیمایی سالانه و مسالمت‌آمیز خود معروف به «راهپیمایی بازگشت» را برگزار کردند تا از این طریق بتوانند بر قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان ملل تأکید کنند؛ قطعنامه‌ای که در بند 11 آن بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان اشاره می‌شود. فلسطینی‌ها که به دنبال حق بازگشت خودشان به سرزمین‌های مادری‌شان هستند و صهیونیست‌ها با اعمال زور و فشار می‌خواهند خللی در اراده آن‌ها وارد بکند.

همچنین وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده است که از ابتدای راهپیمایی بازگشت تاکنون 137 شهروند فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و حدود 16100 نفر نیز زخمی شده‌اند.

چندی پیش یکی از اعضای کنست رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌اعلام کرده بود که «اسرائیل جنگ با فلسطینی‌ها را از مدت‌ها قبل باخته است؛ زیرا طی چند هفته اخیر (103 روز از راهپیمایی‌های بازگشت می‌گذرد) تأیید افکار عمومی جهانی را از دست داد، به سمت شهرک‌های حاشیه نوار غزه راکت شلیک شد، مزارع مجاور غزه سوخت و دولت اسرائیل چهار سال تلاش برای جلوگیری از رویارویی نظامی جدید را بر باد داد.»

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که روز گذشته و در جریان تبادل آتش با گروه‌های مقاومت ۱۷۴ موشک و راکت ظرف چند ساعت از غزه به سمت شهرک‌های صهیونیستی شلیک شده که پدافند هوایی «گنبد آهنین» این رژیم تنها ۳۰ فروند راکت را رهگیری کرده است.

فلسطینی‌ها توانسته‌اند در محاصره اقتصادی که از بالاترین درجه خود برخوردار است، حتی ارسال دارو و غذا برای آن‌ها ممکن نیست؛ موشک‌ها و راکت‌هایی را تولید کنند که باعث کابوس صهیونیست‌ها شده است. جوانان فلسطینی با کوشش و تلاش خود توانستند در زمینه‌های دفاعی کشورشان را به جایگاه خوبی برسانند و اکنون در مقابل تهدیدات صهیونیست‌ها ذره‌ای کوتاه نیایند. رژیم اشغالگر می‌داند اگر بخواهد جنگی دیگر را آغاز کند بدون شک بازنده اصلی آن خود خواهد بود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها