الوقت گزارش داد؛

غلبه فضای بی‌اعتمادی در آمریکا بر دیدار ترامپ و پوتین

افزایش انتقادات و فشارها علیه ترامپ در داخل آمریکا نشان می‌دهد که قرار نیست در دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه نتیجه خاصی به دست آید.
کد خبر: ۲۹۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵ - 16July 2018

غلبه فضای بی‌اعتمادی در آمریکا به دیدار ترامپ و پوتینبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، هلسینکی قرار است 25 تیرماه میزبان 2 چهره سیاسی معروف به عنوان رؤسای جمهور آمریکا و روسیه باشد و از همین رو چشم‌ها در سراسر جهان به این شهر دوخته شده است.

روسیه و آمریکا به عنوان رقبای سیاسی و اقتصادی و حتی امنیتی یکدیگر شناخته می‌شوند و بر همین اساس دیدار رؤسای جمهور این دو کشور با آب و تاب زیادی در رسانه‌ها دنبال و پیرامون آن گفت‌وگو انجام می‌شود.

شناسایی جاسوسان روسی در آستانه دیدار با پوتین

هنوز پای ترامپ به خاک فنلاند باز نشده بود، که وزارت دادگستری آمریکا نام ۱۲ روس را به‌عنوان متهم معرفی کرد و به موجب آن مدعی شد که این ۱۲ روس در انتخابات آمریکا دخالت داشته‌ و رایانه‌ هیلاری کلینتون و حزب دموکرات در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ را هک کرده‌اند.

این اعلام جرم براساس تحقیقات تیم رابرت مولر، مستشار ویژه پرونده مربوط به «دخالت‌های روسیه در انتخابات ۲۰۱۶» صادر شده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز افزوده است که کیفر خواست یاد شده، مشروح‌ترین اتهامی است که به‌طور مشخص علیه روسیه در رابطه با دخالت در انتخابات به نفع کارزار انتخاباتی ترامپ منتشر شده است.

پیش از این در فوریه سال‌جاری نیز رابرت مولر ۱۳شهروند و سه شرکت روسی را متهم به مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از طریق انتشار گسترده اطلاعات غلط و سفر به آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات کرد. با این حال، رویترز می‌نویسد که کیفرخواست جدید برای اولین بار به‌طور مستقیم دولت روسیه را متهم به دخالت انتخاباتی کرده است و نهادهای اطلاعاتی آمریکا متقاعد شده‌اند که با دستور ولادیمیر پوتین، عاملان روسیه از طریق تبلیغات و هک کامپیوتری، در انتخابات دور گذشته ریاست‌جمهوری آمریکا مداخله کرده‌اند.

انتشار این خبر تنها دو روز قبل از دیدار ترامپ و پوتین خبر خوبی برای رئیس جمهور آمریکا نیست و حداقل دست منتقدان او را برای حملات بازتر خواهد کرد.

موج انتقادات داخلی علیه ترامپ در آستانه گفت‌وگو با پوتین

همزمان با ارائه گزارش وزارت دادگستری آمریکا که روسیه برای نخستین‌بار به‌طور رسمی متهم به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده می‌شود، دموکرات‌ها از دونالد ترامپ خواسته‌اند دیدار خود را با پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه لغو کند.

به گزارش سی‌ان‌ان این درخواست پس از گزارش وزارت دادگستری آمریکا علیه دوازده مقام اطلاعاتی روس به اتهام هک کردن ایمیل‌های مقام‌های ارشد حزب دموکرات مطرح شده است.

در همین ارتباط سناتور «چاک شومر» لیدر اقلیت دموکرات در سنا بیانیه‌ای درخصوص دیدار دوشنبه آتی پوتین و ترامپ در فنلاند منتشر و اظهار کرد: «رئیس‌جمهوری باید دیدار با پوتین را لغو کند تا سرانجام روسیه گام‌های قابل اثبات و شفافی بردارد و ثابت کند که در انتخابات‌های آینده دخالت نخواهد کرد. شومر گفت که انجام این دیدار در سایه کیفرخواست وزارت دادگستری علیه دوازده مقام روس اهانتی به دموکراسی ما است.»

همچنین تامی داکورث، سناتور دموکرات ایالت ایلینوی نیز تاکید کرد: «ما باید با تمام نیرو تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را اعمال کنیم و به فکر گسترش آن به بخش‌های مختلفی از اقتصاد روسیه باشیم. ترامپ باید فورا دیدار با پوتین را لغو کند تا سرانجام روسیه نشان دهد که مایل است به جامعه ملل بازگردد و به حاکمیت قانون، عرف‌های حقوقی و نهادهای دموکراتیک احترام بگذارد.»

جان مک کین، سناتور ارشد جمهوری‌خواهان از ایالت آریزونا نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ترامپ باید از موضع قدرت با پوتین مواجه شود و نشان دهد که تهاجم به آمریکا و دموکراسی‌های دیگر بهای گزافی خواهد داشت. اگر ترامپ نمی‌تواند پوتین را پاسخگو کند، نشست هلسینکی نباید برگزار شود.»

دفاع وزیر خارجه از اقدام رئیس جمهور

با وجود انتقادات داخلی در آمریکا علیه ترامپ در آستانه دیدار با پویتن، اما از طرف دیگر پمپئو وزیر خارجه این کشور در مقام دفاع از این دیدار برآمده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته است که دیدار میان رؤسای جمهوری ایالات متحده و روسیه در فنلاند که روز دوشنبه برگزار می‌شود، به نفع آمریکاست.

به نظر می‌رسد این موضع‌گیری پمپئو واکنشی به درخواست برخی از نمایندگان کنگره آمریکاست که خواستار لغو دیدار دوجانبه پوتین و ترامپ شده و گفته بودند تا زمانیکه مساله ادعای مطرح شده علیه روسیه درباره دخالت در روند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا حل و فصل نشده، این دیدار صورت نگیرد.

در عین حال پمپئو در واکنش به انتقادات صورت گرفته پیرامون دیدار ترامپ و پوتین گفت: مطمئنم که دیدار میان رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه برای آمریکا خوب است و کشور را در بهترین موقعیت قرار می‌دهد. این مهم است که چنین دیداری صورت گیرد.

نگرانی‌های فراتر از مرزهای آمریکا

اما این تنها سیاستمداران و گروه‌های داخلی آمریکا نیستند که نسبت به دیدار ترامپ و پوتین اظهار نگرانی کرده‌اند. در خارج از مرزهای آمریکا و این بار در اروپا نیز چشم‌ها به دیدار پوتین و ترامپ همراه با نگرانی است.

در همین ارتباط «هایکو مَس» وزیر امور خارجه آلمان هشدار داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا باید از توافقات یکجانبه با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود که به ضرر متحدان اروپایی آمریکا است، خودداری کند.

هایکو مس که کشورش در چند وقت گذشته هدف انتقادهای ترامپ به دلیل خرید انرژی از مسکو بوده است، در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «بیلد ام زونتاگ» افزود: توافقات یکجانبه با روسیه می‌تواند به ضرر متحدان آمریکا باشند هرچند که در نهایت ضرر اصلی متوجه واشنگتن خواهد شد. وی افزود: کسی که به شرکایش آسیب می‌رساند، در نهایت خود بازنده خواهد بود.

این واکنش همراه با نگرانی فزاینده وزیر امورخارجه آلمان در ارتباط با دیدار ترامپ و پوتین درحالی مطرح می‌‌شود که سه روز قبل از آن ترامپ درمذاکره با مقامات آلمانی، این کشور را اسیر روسیه خوانده بود.

اذعان ترامپ به عدم دستیابی به نتیجه مشخص در گفت‌وگو با پوتین

در عین حال ترامپ پیش از دیدارش با پوتین اذعان داشته که انتظار زیادی از این دیدار ندارد. این اظهارات ترامپ چندان هم غیرمنتظره نیست و با توجه به فشارها و انتقادات داخلی علیه او بدلیل دیدارش با پوتین به نظر می‌رسد او نیز به این نتیجه رسیده باشد که قرار نیست در این دیدار امتیاز خاصی رد و بدل شود و یا دو طرف به نتیجه مشخصی دست یابند.

در واقع ترامپ برای هرگونه توافقی با روس‎‌ها در هر حوزه‌ای با دو دسته از مخالفان داخلی روبروست و از یکسو مجبور به متقاعد کردن هم حزبی‌های خود و از سوی دیگر پاسخ به مخالفان و منتقدان سرسخت در میان حزب رقیب دموکرات است.

براین اساس برخلاف تصور اولیه در مورد موضوعات مورد بحث ترامپ و پوتین از جمله در ارتباط با سوریه و حتی شرق اروپا اما حال افزایش انتقادات و فشارها و اعتراف ترامپ نشان می‌دهد که قرار نیست در دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه نتیجه خاصی بدست آید.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار