چرایی کاهش ازدواج آسان در جامعه /6

سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم ازدواج آسان می شود

ازدواج «‌آسان، به هنگام پایدار»‌ شعاری است که چند سال پیش در حوزه ازدواج متداول شد با این حال وجود بیش از 11 میلیون جوان در سن ازدواج که پشت سد سختگیری های صعب العبور ازدواج مانده اند حکایت از ناموفق بودن این شعار دارد.
کد خبر: ۲۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳ - 30September 2014

سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم ازدواج آسان می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی " دفاع پرس "، ازدواج «آسان، به هنگام پایدار» شعاری است که چند سال پیش در حوزه ازدواج متداول شد با این حال وجود بیش از 11 میلیون جوان در سن ازدواج که پشت سد سختگیری های صعب العبور ازدواج مانده اند حکایت از ناموفق بودن این شعار دارد؛جوانانی که بنا به تصریح رئیس اداره جمعیت و خانواده وزارت بهداشت کم کم به دلیل بالارفتن سن و سال قدرت باروری شان را هم از دست می دهند و این در حوزه رشد جمعیت کشور نیز چالشی جدی محسوب می شود.

هفته ازدواج هم دیگر رو به پایان است، هفته ای که آمار بالای طلاق موجب شد تا به جای هفته ازدواج وزارت ورزش و جوانان و قوه قضائیه برای برگزاری یک هفته بدون طلاق با یکدیگر رایزنی کنند و نام این هفته را به هفته بدون طلاق تغییر دهند؛ راهکار عجیبی که طبیعتا نمی تواند چاره ای برای ساعتی 18 طلاق باشد و یا برای افزایش آمار ازدواج راه حلی ارائه کند.

به هر رو سن ازدواج جوانان روز به روز بالاتر می رود و در عوض آمار ازدواج کاهش می یابد. بالا رفتن سن ازدواج اما فقط امری فردی نیست اگرچه در زندگی فردی و میزان موفقیت ازدواج هم اثرگذار است اما در حال حاضر با عنایت به نرخ 1.7 درصدی باروری در جامعه، بالا رفتن سن ازدواج یک روی دیگر هم دارد و آن از دست رفتن قدرت باروری بیش از 11 میلیون جوانی است که به دلایل متعدد در پشت سد ازدواج مانده اند. راهکار در نگاه نخست ساده است؛ باید ازدواج را آسان و موانع آنرا برطرف کرد. اما برای تحقق شعار ازدواج «آسان، به هنگام و پایدار » باید چه کرد؟

بالا رفتن آمار ازدواج و پایین آمدن آمار طلاق در سبک زندگی دفاع مقدسی

هر چند هفته دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم اما اگر به سالهای آغازین انقلاب و دوران دفاع مقدس بازگردیم می بینیم که در دهه نخست انقلاب سن ازدواج حتی نسبت به سالهای پیش از آن پایین تر بوده است. همچنین طبق گزارش مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان، ارزیابی تغییرات این شاخص طی این سه دهه بیانگر آن است که نسبت طلاق به ازواج طی دو دهه نخست انقلاب به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و در سال 1375 به کمترین حد خود یعنی 89/7 درصد رسیده است ولی از آن تاریخ به بعد مجددآ سیر افزایشی پیدا کرده است. این آمار و ارقام و مطالعه آنان با توجه به بستر زمانی و شرایط اجتماعی دورانهای مختلف پس از انقلاب بیانگر آن است که صرفنظر از موانع اقتصادی ازدواج اعم از اینکه بی کاری در میان جوانان 30 درصد نسبت به شیوع بی کاری در جامعه بالاتر است و یا مشکلاتی نظیر سختی تهیه مسکن برای جوانان، یکی از زیر بنایی ترین موانع ازدواج به مباحث فرهنگی و سبک زندگی جاری در جامعه باز می گردد. نکته ای که با توجه و پذیرش آن می توان برایش راهکارهای متناسب ارائه داد.

سادگی اساس ازدواج در اسلام

اگر بخواهید با یک حساب سر انگشتی هزینه های برپایی یک مراسم عروسی متداول در جامعه امروز را در بیاورید با هزینه هایی سرسام آور رو به رو خواهید شد؛ هزینه هایی که سرجمعشان در ساده ترین حالت ممکن از 15-20 میلیون آغاز می شود و انتهایی ندارد. بدیهی است چنین هزینه هایی می تواند بخش مهمی از هزینه های آغاز یک زندگی ساده را فراهم آورد. از سوی دیگر در زمینه تهیه جهزیه نیز اغلب خانواده ها به شدت به زحمت می افتند تا بدانجا که هزینه های گزافی صرف تهیه آن می شود.

بنا به تاکید رهبر انقلاب اساس ازدواج در اسلام سادگی است. حضرت امام خامنه ای عمده موانع ازدواج را موانع فرهنگی می دانند و تاکید می کنند« عادتها، تفاخرها، تکاثرها، چشم و هم چشمیها، تجمل طلبی ها، این ها است که یک مقدار نمی گذارد آن کاری که باید انجام گیرد، صورت پذیرد. باید شما و خانواده هایتان این گره ها را باز کنید.»

این در حالی است که خداوند در قرآن می فرماید: «إن یکونوا فُقراءَ یُغنِهِم اللهُ مِن فضلِهِ». بنابراین اگر اکنون در جامعه مهریه های بالا و مراسم های تشریفاتی برای ازدواج معمول شده به دلیل دور شدن مردم از سبک زندگی ایرانی – اسلامی است.

بنابراین معقول ترین راهکار برای آسان کردن ازدواج اصلاح سبک زندگی مردم جامعه و بازگشت به سبک زندگی ایرانی – اسلامی است.

به قلم: زهرا چیذری
 

نظر شما
پربیننده ها