دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

کشف و بررسی آلاینده‌های میکروبی با نفربر «شهرام»

نیروی زمینی ارتش با بررسی تهدیدات پیش رو و برای ایجاد بازدارندگی و کاهش تلفات در منازعات احتمالی نفربر تاکتیکی «شهرام» را که به مثابه آزمایشگاه متحرک است، طراحی و تولید کرده و در اختیار یگان‌های خود قرار داده است.
کد خبر: ۲۹۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲ - 16July 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، پیشرفت صنعت و تکنولوژی، عرصه نظامی‌گری را نیز به شکل گسترده‌ای تحت تاثیر خود قرار داده است، به طوری که در چند دهه اخیر شاهد ساخت و بکارگیری سلاح‌های میکروبی و شیمیایی و هسته‌ای در عرصه منازعات بوده‌ایم.

شناسایی و تشخیص نوع سلاح‌های بکار گرفته شده جهت ارزیابی و کاهش خسارات احتمالی جانی در جنگ‌های نوین یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که ارتش‌های پیشرفته دنیا به آن پرداخته و در جهت ارتقای تجهیزات مورد نیاز پیگیر آن هستند.

سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با بررسی تهدیدات پیش رو و به جهت ایجاد بازدارندگی و کاهش تلفات در منازعات احتمالی نفربر تاکتیکی «شهرام» را که به مثابه آزمایشگاه متحرک عمل می‌کند، طراحی و تولید کرده و در اختیار یگان‌های عملیاتی خود در سراسر کشور قرار داده است.

کشف و بررسی آلاینده‌های میکروبی با نفربر «شهرام»

براساس این گزارش نفربر زرهی «شهرام» ضمن اینکه قادر به حضور در مناطق مختلف کوهستانی و کویری صعب العبور است می تواند از آب و خاک مناطق مورد نظر نمونه‌برداری کرده و نوع و درصد آلاینده‌های شیمیایی، میکروبی، هسته‌ای و رادیواکتیو و... به کار گرفته شده را مورد تجزیه و تحلیل و اطلاعات مورد نظر را در کمترین زمان ممکن در اختیار شبکه پدافندی (غیرعامل) جهت اجرای تمهیدات و کاهش میزان تخریب و تلفات قرار دهد.

این خودروی تجسسی جهت دفاع غیرعامل مجهز به نارنجک‌انداز دودزا GPS و GIS است و قابلیت مجهز شدن به تجهیزات زیستی برای نفرات داخل کابین و خدمه را هم دارد. بهره‌گیری از سیستم ایجاد فشار مثبت، سیستم حذف منوکسید داخل کابین، سامانه فیلتراسیون، سیستم تنفسی مرکزی با ماسک و کنترل هوشمند اکسیژن، از دیگر قابلیت‌های این آزمایشگاه متحرک است.

نفربر «شهرام» به سیستم هشداردهنده آکوستیک، دفاع استابلیزر کالیبر 50 و سیستم تعیین موقعیت توپوگرافی از طریق هوش مصنوعی مجهز است و با بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند آشکارساز قادر به شناسایی انواع مواد شیمیایی (گازها، بخارات، مایعات، جامدات و فضای قابل انفجار)، شناسایی تابش (آلفا، بتا، گاما و نوترون) و همچنین مجهز به سامانه شناسایی ترکیبات رادیولوژی می‌باشد.

کشف و بررسی آلاینده‌های میکروبی با نفربر «شهرام»

همچنین این خودرو به سیستم گزارش‌دهی استاندارد نظامی دیجیتال، سیستم سوئیچر 24 کاناله، قابلیت سیستم تصویربرداری مرکزی 360 درجه و روباتیک مستقیم، سیستم نمونه‌برداری مرکز متصل به تمام آشکارسازها، سیستم علامت‌گذاری مناطق آلوده به روش کنترل از راه دور، سیستم موقعیت‌یاب و RC نوین با شیلد کامل الکترومغناطیس و سیستم سوئیچ مرکزی مجهز است.

خودروی زرهی تجسسی «شهرام» در سال 95 با حضور امیر سرتیپ پوردستان فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش در ستاد فرماندهی این نیرو رونمایی شد و مورد تست قرار گرفت.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها