ترجمه کتابی از احمد دهقان به عربی؛

داستان دلاورمرد سیستانی به لبنان رسید

جمعیت المعارف لبنان اقدام به ترجمه 2 اثر در حوزه ادبیات دفاع مقدس کرده است. یکی از این آثار داستان «دلاورمرد سیستانی در میدان نبرد» است.
کد خبر: ۳۰۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ - 17July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، جمعیت المعارف لبنان در روزهای اخیر اقدام به ترجمه و انتشار چند اثر در حوزه ادبیات دفاع مقدس کرده است که از جمله این آثار می‌توان به کتاب «هدایت سوم»، نوشته سیدحمید سجادی‌منش اشاره کرد. این کتاب که در سال 92 از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده،‌ روایتگر خاطرات سردار جعفر اسدی، از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس از دوران کودکی تا جنگ تحمیلی است.

سجادی‌منش درباره این اثر گفت: این کتاب دربردارنده خاطرات سردار اسدی، فرمانده لشکر المهدی(عج) استان فارس است که به عنوان مسن‌ترین فرمانده در زمان جنگ و در حال حاضر به شمار می‌آید. ساختار «هدایت سوم» از سه قالب تشکیل شده است؛ بخشی از این اثر به رویات خاطرات اسدی می‌پردازد، در بخشی خاطرات با داستان تلفیق شده و به صورت خاطره- داستان بازگو می‌شوند و بخش سوم کتاب نیز به روایت خاطرات در قالب داستان اختصاص دارد. حدود 80 خاطره از وی برای موقعیت‌های مختلف زندگی‌اش روایت شده، اما محوریت خاطرات با روزهایی است که اسدی در جنگ تحمیلی حضور داشت. از دیگر ویژگی‌های اثر، ذکر خاطرات راوی از روزهای نخست جنگ تحمیلی است که معمولاً در خاطرات دفاع مقدس مورد غفلت واقع می‌شود.

به گفته نویسنده؛ «هدایت سوم» برگرفته از نظرات و تأکیدات علما برای انسان‌ها است. بارها از زبان علما شنیده‌ایم که ائمه اطهار(ع) سه نوع هدایت برای انسان قائل بودند که مهمترین آنها هدایت سوم است. در نوع سوم، این انسان نیست که راه را می‌پیماید، بلکه این هدایت از جانب دیگران اتفاق می‌افتد و او را با خود می‌برند. به اعتقاد راوی تمامی کسانی که در جبهه بودند، مشمول هدایت نوع سوم قرار گرفتند.

از دیگر آثاری که به تازگی ترجمه آن وارد بازار کتاب لبنان شده، «نگین هامون»، شامل خاطرات زندگی سردار شهید حاج قاسم میرحسینی است که به قلم احمد دهقان نوشته شده است. شهید میرحسینی در سال 1360 به عضویت سپاه درآمد و پس از گذراندن پنج ماه دوره آموزشی همزمان با عملیات بزرگ بیت‌المقدس برای شرکت در این عملیات عازم جبهه شد. وی در عملیات‌های مختلفی شرکت داشت تا اینکه در عملیات کربلای 5 پس از سامان‌دهی نیروها در حین عملیات بر اثر اصابت تیر مستقیم دشمن به ناحیه پیشانی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: «...میرحسینی به نماز ایستاد که صدای هواپیما آمد. هواپیماها، عراقی بودند و اگر نه دلیلی نداشت که هواپیماهای خودی آن طور توی آسمان جولان بدهند. هرکس به طرفی می‌دوید، انگار گرگ به گله زده باشد. گیچ داشتم محوطه را نگاه می ‌کردم و از میان درختان چشم در آسمان داشتم نگاهم افتاد به میرحسینی توی میدانگاهی ایستاده بود به نماز و انگار نه انگار که اینجا تبدیل شده به میدان جنگ و هواپیماهای عراقی بالای سرمان هستند و آمده‌اند قتل عاممان کنند...».

جمعیت المعارف لبنان پیش‌تر نیز آثاری دیگر از ادبیات دفاع مقدس را به عربی ترجمه و در بازار کتاب لبنان توزیع کرده است که از جمله این موارد می‌توان به خاطرات سردار قاسم سلیمانی، کتاب «دختر شینا»، «گلستان یازدهم» و «نورالدین پسر ایران» اشاره کرد.

منبع:‌ تسنیم

نظر شما
پربیننده ها