حجت‌الاسلام سعیدی:

نیروی مسلح مکتبی باید جریان‌های سیاسی را کاملاً بشناسد

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا گفت: از شاخص‌های مهم نیروهای مسلح مکتبی زمان‌شناسی، جبهه‌شناسی، جریان‌شناسی و راه‌شناسی است. نیروی مسلح مکتبی باید جریان‌ها، جبهه‌ها و مواضع عملکرد آنها را کاملاً بشناسد.
کد خبر: ۳۰۰۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴ - 17July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ حجت الاسلام علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا در گفت‌وگویی درباره صحبت‌های اخیر نماینده ولی فقیه در سپاه مبنی بر عدم ورود سپاه به دسته‌بندی‌های سیاسی اظهار داشت: سخنان جناب آقای حاجی صادقی به عنوان چارچوب کلی قابل قبول و درست است و فرمایش حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بر این بوده که سپاه و نیروهای مسلح در دسته بندی های سیاسی و در جبهه ­­بندی­‌های سیاسی ورود نکنند؛ اما نکته اصلی این است که بین شناخت جبهه سیاسی و یا ورود در جبهه سیاسی تفاوت‌هایی وجود دارد.

وی افزود: فراز و نشیب در مواضع، گفتمان و عملکرد احزاب و گروه‌های سیاسی و انحراف و کژروی‌­ها و فاصله گرفتن برخی از آنان از اصول و مبانی امام (ره) و آشوب، غائله و فتنه­‌هایی که برخی از همین گروه‌­ها و احزاب منشاء آن بوده‌­اند ضرورت شناخت احزاب و گروه­‌ها را برای نیروهای موظف، ضروری می­‌کند. از شاخص‌های مهم نیروهای مسلح مکتبی زمان شناسی، جبهه شناسی، جریان­شناسی و راه­شناسی است. نیروی مسلح مکتبی باید جریان‌ها، جبهه‌ها و مواضع عملکرد آنها را کاملاً بشناسد.

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه بین سپاه و دیگر نیروهای نظامی و انتظامی در شناخت ماهیت جبهه ها و گروه های سیاسی تفاوتی وجود دارد، تصریح کرد: در فهم و درک سیاسی از جبهه‌ها و جریان‌ها تفاوتی بین نیروهای مسلح وجود ندارد حتی خانواده‌های نیروهای مسلح هم باید از جریان حرکت انقلاب و نوع جبهه گیری جریان‌ها و گروه‌ها در قبال انقلاب و اصول آن مطلع باشند. تاکید قرآن و روایات روی عنصر بصیرت و تاکید حضرت امام (ره) و رهبری معظم انقلاب روی بصیرت سیاسی یا بصیرت دینی، روی همین مسئله است که نیروهای مسلح بازوان صیانت از نظام و انقلاب هستند و شناخت دقیقی باید نسبت به جریان‌ها داشته باشند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا ادامه داد: شناخت جبهه‌های سیاسی لازمه انجام ماموریت نیروهای موظف است. همانطور که نیروهای مسلح در برابر دشمن خارجی نیاز به اطلاعات کامل از وضعیت جبهه مقابل دارد نیروهای مسلح در جنگ نیمه سخت و در مقابله با آشوب‌­ها و ناهنجاری‌­ها، وظیفه دارند و باید ماهیت عوامل روی صحنه و پشت صحنه را بشناسند، نیروهایی که موظف به مقابله با فتنه‌گری‌ها و عوامل ناامنی در جامعه هستند باید ماهیت فکری و مواضع عوامل فتنه و ناامنی را بشناسند.

حجت‌الاسلام سعیدی عنوان کرد: عوامل پدیدآورنده فتنه 88 چه کسانی بودند. مگر می‌شود نیروهای مسلح در برابر جریان جمل مقابله کند و آنها را نشناسد. مشکل در جنگ صفین هم این بود که برخی از نیروهای عمل کننده در جبهه امام به طور کامل ماهیت جریان معاویه را نشناختند. تفاوت عمار یاسر با خواجه ربیع این است که عمار کوچکترین تردیدی در انحراف جبهه جمل و صفین نداشت اما خواجه ربیع چون در شناخت جریان‌های انحرافی تردید دارد به حضرت پیشنهاد می‌کند او را به سرحدات بفرستد.

وی با بیان تفاوت جبهه بندی‌های سیاسی در صدر اسلام با زمان حاضر، ادامه داد: تفاوت‌های زیادی بین دو دوره بود؛ مهمترین تفاوت این بود، پیامبر (صلی الله علیه و آله) با کفر آشکار درگیر بودند و امیر المومنین (علیه السلام) با کفر پنهان در تقابل بود. مشکل ابوموسی اشعری این بود که تفاوت و تغییر را درک نکرد. اگر نیروهای مسلحی که تحت فرمان علی (علیه السلام) است، این تفاوت‌ها را نفهمد چگونه می‌تواند وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد بسیاری از شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌ها در مواضع گفتمان و رفتار گرفتار استحاله شدند و تغییرات زیادی در مواضع آنها به وجود آمد؛ نیروهای انقلابی و مکتبی باید این تغییرات را بفهمند، فهم این تغییر و انتخاب، موضع درست در راستای تدابیر و منویات رهبری انقلاب همان بصیرت دینی است.

منبع:‌ تسنیم

نظر شما
پربیننده ها