چگونگی آغاز نبرد فرسایشی رژیم صهیونیستی با حزب‌الله

شاول موفاز در مسیر عزیمت به نشست کابینه اسرائیل گزارشی دردناک مربوط به هدف قرار گرفتن ایستگاه قطار حیفا و هلاکت هشت صهیونیست و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر دریافت کرد.
کد خبر: ۳۰۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰ - 18July 2018

اسرار جنگ ۳۳ روزه-۵ |چگونگی آغاز نبرد فرسایشی حزب‌الله با اسرائیلبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مرور خاطرات جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی ضد حزب‌الله لبنان تنها به معنی تکرار خاطرات زیبای تاریخی نیست، بلکه زنده نگه داشتن یکی از نقاط عطف عملکرد و تاثیرگذاری مقاومت در لبنان است که همچنان پیامدهای خود را در منطقه دارد و بخشی جدایی‌ناپذیر از موازنه قدرت بازدارنده در برابر دشمن صهیونیستی است. این جنگ سبب شد اسرائیل محدودیت قدرت و توان خود برای استفاده از ابزار نظامی را بشناسد.

آنچه در این مجموعه مقالات مورد بررسی قرار می‌گیرد، مجموعه یادداشت‌های علی شهاب تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه است که در پایگاه خبری شبکه ماهواره‌ای المیادین به مناسبت سالروز جنگ 33 روزه منتشر شده است.

حملات هوایی گسترده ضد منطقه ضاحیه جنوبی بیروت شنبه شب مصادف با 15 جولای 2006 ادامه پیدا کرد. این در حالی بود که حزب‌الله لبنان خود را آماده می‌کرد تا انبارهای محرمانه تسلیحاتی خود که از حملات موشکی نیروهای رژیم صهیونیستی در امان مانده بودند را بازگشایی کند و اقدام به اجرایی کردن تصمیم هدف قرار دادن حیفا در برابر موشک باران ضاحیه جنوبی بیروت کند. در همین رابطه باید سکوهای ثابت و متحرک آماده می‌شد و برخی موشک‌های فجر 3 نیز از انبارها خارج می‌شد.

«بانک اهداف نیروی هوایی اسرائیل به پایان رسید، اما باید همچنان فشارها حفظ شود» این اظهارات مربوط به دان حالوتص رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی خطاب به ایهود اولمرت نخست وزیر این رژیم بود که از وی می‌خواست اختیارات کامل را در خصوص حملات هوایی به مناطق مختلف لبنان به وی بدهد. وی معتقد بود که غیر منطقی است که برای موشک باران هر ساختمان در لبنان نیاز به تصویب کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی وجود داشته باشد.

وقتی که صدای آژیرهای خطر در شهر حیفا متوقف شد، شائول موفاز به منطقه مورد اصابت رسید تا از آنجا بازدید کند. او در این منطقه ساچمه‌های آهنی را مشاهده کرد که به ‌صورت ترکش‌هایی در داخل موشک جاسازی شده بود. در اینجا بود که رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل متوجه شد که منبع این موشک‌ها ایران نیست، بلکه سوریه است. دمشق این موشک‌ها را با قطر 220 میلیمتری و با برد 43 کیلومتر و کلاهک هسته‌ای به وزن 45 کیلوگرم تولید می‌کند.

موشک باران شهر حیفا شوکی در ریاست ستاد ارتش ایجاد کرد. موشه کابلنسکی معاون حالوتص که از افسران ارشد نیروهای پیاده نظام بود، از وی خواست تا حملات هوایی را متوقف کند. وی معتقد بود که ارتش اسرائیل سقوط خود را آغاز کرده است. این یک موضع انفعالی نبود، بلکه ارزیابی‌های اطلاعاتی بعد از موشک باران حیفا نشان می‌داد که ناوگان موشکی میان‌برد و دوربرد حزب‌الله لبنان آسیبی ندیده و از معادله بازدارنده خارج نشده است. مهم‌تر از همه اینکه توانمندی‌های عملیاتی یگان‌های موشکی محور مقاومت نیز همچنان به گونه‌ای است که امکان انتقال این موشک‌ها و آماده سازی و پرتاب آنها در صورت لزوم را فراهم می‌کند.

نیروهای مقاومت به دنبال تخریب تأسیسات شیمیایی نزدیک به شهر حیفا نبودند، بلکه هدف آنها این بود که این پیام فوری را به ژنرال‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی برسانند. هنگامی که مسئولان ذی‌ربط در سرزمین‌های اشغالی متوجه شدند که حیفا موشک باران شد، به این نتیجه رسیدند که یک جنگ فرسایشی طولانی‌مدتی آغاز شده است.

در ساعت هشت صبح روز 15 جولای شهر حیفا توسط اولین موشک‌های مقاومت به لرزه درآمد. این موشک به صورت مستقیم ایستگاه قطار شهر حیفا را هدف قرار داد.

بلافاصله سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان از طریق شبکه المنار در تلویزیون ظاهر شد و از هدف قراردادن حیفا خبر داد و وعده داد که اقدامات غافلگیرکننده بیشتری در راه است. وی این بار به صورت ضمنی به این نکته اشاره کرد که حزب‌الله تصمیم گرفته این بار تأسیسات حیاتی را هدف قرار دهد.

شاول موفاز وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی در مسیر عزیمت به نشست کابینه اسرائیل بود. وی با کارمندان ایستگاه قطار تماس گرفت و از آنها گزارشی دردناک در رابطه با این حادثه دریافت کرد. هشت نفر از کارمندان در این حمله به هلاکت رسیده و تعداد زیادی زخمی شده‌اند. 

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها