ارائه محصولات متنوع، راهکاری برای ترویج حجاب

جمعی از تولیدکنندگان محصولات «عفاف و حجاب» در نمایشگاه «صدفی برای مروارید» گفتند: برای جذب بانوان بدحجاب با ارائه محصولات متنوع می‌توانیم در زمینه جذب موفقیت بیشتری داشته باشیم.
کد خبر: ۳۰۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ - 18July 2018
با ارائه محصولات متنوع، به ترویج «حجاب» کمک کنیمبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از ساری، روزهای تقویم را که ورق می‌زنیم به تیر ماه می‌رسیم. تیر ماهی که در گرم‌ترین فصل سال یعنی تابستان قرار گرفته و هفته‌ای را با عنوان «عفاف و حجاب» در دل خود جای داده است. این نامگذاری مسئولان را بر آن داشت تا برای گرامی‌داشت این مناسبت برنامه‌هایی را در سطح استان تدارک دیده و اجرا کنند.

در کنار برنامه‌هایی که در شهرهای مختلف استان برگزار شد، برپایی نمایشگاه «صدفی برای مروارید» با رویکرد اقتصاد مقاومتی و با نگاه شعار «حمایت از کالای ایرانی» که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال 97 اعلام شد، یکی از برنامه‌هایی بوده که مورد استقبال اقشار مختلف مردم واقع شده است.

نمایشگاهی که توسط سازمان بسیج جامعه زنان سپاه کربلای مازندران با همکاری سازمان بسیج کارگری و بسیج هنرمندان و همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد استان به مدت یک هفته در محل همیشگی نمایشگاه‌های فرهنگی هنری واقع در مجتمع فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران برای بازدید عموم مردم دایر شده است.

در ششمین روز از هفته «عفاف و حجاب» و آخرین روز برگزاری این نمایشگاه برای تهیه گزارش راهی محل نمایشگاه شدیم. در همان لحظه ورود به نمایشگاه شاهد فضایی معطر به بوی نان محلی هستیم که توسط زنان پرتلاش این خطه صحنه زیبا و هنرمندانه ای از حس زندگی روستایی را به نمایش گذاشت. تنور داغ در هوایی گرم و دستان زحمتکش زن مازندرانی که پنجه‌های خود را بر خمیر آماده پخت، کشیده و ماحصل این هنر، نان خوشمزه و خوش پختی است که در میان دستان بازدیدکنندگان جای می‌گیرد. با این حس سرزندگی و شادابی وارد نمایشگاه شدیم.

فضای داخلی نمایشگاه با غرفه‌های متنوع از محصولات حجاب در طرح‌ها و رنگ‌ها و سبک‌های ایرانی اسلامی به چشم می‌خورد. غرفه‌هایی با عناوین مختلف که با حجاب و عفاف موضوعیت دارد. یکی یکی غرفه را بازدید کرده و به دنبال شکار سوژه برای گزارش، سالن نمایشگاه را پاییدم. آنچه اینجا به چشم می‌خورد حضور اقشار مختلف با طیف‌ها و تیپ‌های جورواجور است که به دنبال سلیقه پوشش به غرفه‌ها سرک می‌کشند.

در یکی از غرفه‌ها خانم محجبه‌ای را می‌بینم که در جایگاه فروشنده نشسته و در حالی که از گرمای فضای سالن گلایه دارد، خود را برای ما اینگونه معرفی می‌کند: «زهره بیگی» هستم مدیر گروه هنری مهربانو و فعال در زمینه تولید محصولات حجاب که از استان تهران در این نمایشگاه شرکت کردم.

وی هدف از حضور در این نمایشگاه را اینگونه بیان داشت: هدف مان تولید ملزومات حجابی بوده که علاوه بر ترویج فرهنگ حجاب به لحاظ روانی باعث دست یافتن حس خوب مصرف کننده‌ای باشد که هنگام استفاده از این محصولات حس سرزندگی و شادابی پیدا کند.

بیگی با اشاره به اولین حضور خود در نمایشگاه عفاف و حجاب مازندران، اضافه کرد: همانگونه که از نام این نمایشگاه پیداست، بیشتر کسانی حضور پیدا می‌کنند که طالب عفاف و حجاب هستند و خدا را شکر این اقدام فرهنگی با استقبال خوب مردم مواجه شدیم.
 
این فعال تولیدات حجاب از حضور بانوان کم حجاب در این نمایشگاه به عنوان کسانی که مشتاق حجاب هستند یاد کرد و گفت: برپایی چنین نمایشگاهی می تواند در جذب این افراد به سمت حجاب اسلامی ایرانی تأثیرگذار باشد.

با خانم بیگی خداحافظی کرده و به سمت غرفه «بوستان حجاب» می‌روم. همزمان با من گروهی از خواهران با پوشش چادر به غرفه آمدند. صاحب این غرفه با استقبال به سمت‌مان آمد و تا فهمید قصد مصاحبه دارم غرفه را به دوستش سپرد و برای پاسخگویی سوالاتم به راهروی نمایشگاه هدایتم کرد.

وی که خود را «مریم پور‌رستم» معرفی کرد، از شدت گرمای سالن گلایه داشت و با بیان اینکه در این چند روزه از گرما خیلی اذیت شده، اظهار داشت: کاش برگزار کنندگان این نمایشگاه پیش‌بینی وسایل سرمایشی این مکان را هم می‌کردند که هم ما فروشنده‌ها و هم بازدید کنندگان اذیت نشویم.

وی که از امیرکلای بابل در این نمایشگاه حضور پیدا کرد، هدف از حضورش را تبلیغ عفاف و حجاب به سبک ایرانی اسلامی عنوان کرد و افزود: تمامی محصولات این غرفه تولید دست بانوان ایرانی است که مورد توجه قرار گرفته است.

پوررستم با بیان اینکه در غرفه «بوستان حجاب» بهترین محصولات خود را مورد عرضه قرار دادیم، تصریح کرد: همچنین با هدف حمایت از کالای ایرانی غرفه «بچه های آسمانی» را هم راه اندازی کردیم که در آن لوازم التحریر ایرانی اسلامی را به بازدید کنندگان ارائه کردیم.

وی با توضیح این مطلب که هدف ما آشنایی با کارکترهای ایرانی اسلامی در حوزه کودکان و نوجوان است، عنوان کرد: در تولید این نوع محصولات سعی ما براین است که با پرداختن به کاراکترهای خانواده، پدر و مادر را سنبل قرار داده‌ایم.

پور‌رستم افزود: در این کارکترها پدر را با یک هیبت خاصی نشان دادیم که بچه‌ها بفهمند پدر ستون خانه است و همچنین مادر را قوی و بزرگ نشان دادیم.

وی ادامه داد: هدف از تولید این نوع محصولات که در بازار هم یافت نمی‌شود، تبلیغ فرزند پروری است که تعداد فرزند را 4 تا قرار دادیم.

این فعال تولیدات حجاب و عفاف ضمن تشکر از برگزار کنندگان این نمایشگاه، گفت: برای رفاه حال برگزار کنندگان حمایت آنچنانی نشده است؛ به نظر من در مورد مسئله عفاف و حجاب بیشتر از این می ارزد که سرمایه گذاری کنیم، وقت بگذاریم و هزینه کنیم.

هنگام مصاحبه با پوررستم، حجاب کودکانه دختری توجهم را به خود جلب کرد، دختری که با دست‌های کوچکش مقنعه‌‌های رنگارنگ یکی از غرفه ها را زیر و رو می‌کرد. به او رسیدم و گفتم: دنبال چه میگردی؟ با شیرینی خاصی که در گفتارش داشت، گفت: دنبال مقنعه خوشرنگ میگردم. پرسیدم: چند ساله‌ای؟ جواب داد: 3 ساله‌ام.

مادر این دختر حرفش را قطع کرد و ادامه داد: با دختر کوچکم در این نمایشگاه حضور پیدا کردم که برای روز دختر هدیه‌ای مناسب برای او بخرم.

فروشنده که دختر جوانی بود کمک کرد تا دختر رنگ مورد دلخواه خود را پیدا کند. به راستی هیچ چیز زیباتر از لبخندی نیست که بر لبان این کودک محجبه نشسته است.

و اما صدای گرفته فروشنده حکایت از فشار کار چند روز نمایشگاه را دارد. گفتم: خیلی خسته به نظر می‌رسید. با لبخند جواب داد: بیشتر از خستگی کار، گرمای سالن است که اذیت کننده است.

در حالی که جواب مشتری ها را می داد ضبطم را روشن کردم تا با او مصاحبه بگیرم. به گمان اینکه گزارشگر رادیو باشم، گفت: صدایم بسته است و برای پخش مناسب نیست. خودم را که معرفی کردم با خوشحالی پذیرایم شد و خود را اینگونه معرفی کرد: «زهرا حاتمی» هستم از فروشگاه حجاب فاطیمای بابلسر. حدود 8 سال است که در کار فروشندگی محصولات حجاب هستم و در اکثر نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنم.

حاتمی به انواع محصولات حجاب که در غرفه داشت اشاره کرد و افزود: محصولاتی که در این غرفه به نمایش گذاشته شد، همه از تولیدات داخلی است.

وی که دغدغه زیادی نسبت به مسئله حجاب داشت، ادامه داد: به فکر یک تولیدی هستم که کارم را بیشتر رونق بدهم.

حاتمی به تنوع حجاب بانوان اشاره کرد و گفت: تا 25 سالگی فکر می کردم حجاب فقط چادر و مقنعه مشکی رنگ است در حالی که اینطور نیست.

وی اضافه کرد: برای جذب بانوان بدحجاب یا بی حجاب محصولات متنوع را در معرض دید قرار می‌دهم و معتقدم با این روش می‌توانم در زمینه جذب موفقیت بیشتری داشته باشم.

این فعال محصولات حجاب به تبلیغات نمایشگاه اشاره کرد و گفت: تبلیغات بسیار خوبی از طرف سازمان بسیج زنان صورت گرفته است که باعث شده بازدیدکنندگان زیادی در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

«فاطمه خسروی» یکی دیگر از فعالان عرصه حجاب و عفاف است که از استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد در این نمایشگاه حضور پیدا کرد.

وی ضمن تبریک دهه کرامت و با اشاره به برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب، ابراز داشت: صاحب تولیدی «حجاب برکات» هستم و به مدت 15 سال در کار تولید و پخش انواع محصولات عفاف و حجاب اعم از شال، روسری، ساق دست، جوراب، چادر، مقنعه و... فعالیت می‌کنم.

خسروی با اشاره به اینکه برای اولین بار در نمایشگاه عفاف و حجاب استان مازندران شرکت کردم، گفت: برای حضور در نمایشگاه عفاف و حجاب به استانهای متعددی سفر کردم که مردم مازندران نسبت به جاهای دیگر با توجه به اینکه پوشیه می‌گذارم برخورد خیلی خوبی با من داشتند.

وی از استقبال خیلی خوب بانوان مازندرانی خبر داد و افزود: یکی از نکاتی که مورد توجه من قرار گرفت این بود که بانوان مازندرانی به حجاب توجه خاصی دارند و حضور بانوی بی حجاب و بدحجاب به صورت موردی بود.

صاحب تولیدی «حجاب برکات» با اشاره به اینکه این بانوان در زمینه حجاب مستعد هستند، بیان داشت: اینها با تبلیغ خوب مورد تشویق قرار می‌گیرند و به سمت حجاب کشیده می شوند.

وی که تحصیل کرده رشته نقاشی و گرافیک دانشگاه تهران است، ترویج عفاف و حجاب و تنوع بخشیدن به محصولات آن را با استفاده از تکنیک نقاشی و گرافیک یکی از دلایل انتخاب شغل خود عنوان کرد و گفت: امیدوارم با این هدف معنوی بتوانم نزد امام زمان (عج) و حضرت فاطمه زهرا (س) مورد تقرب قرار بگیرم.

خسروی با عنوان اینکه محصولات غرفه ما با تخفیف 30 درصدی به بازدیدکنندگان ارائه شد، عنوان کرد: همچنین در کار خیری که از سوی مسئولین کمیته امداد ساری اتفاق افتاد توانستیم در فروش چادر با ارزان‌ترین قیمت به 60 نفر از بچه های کمیته امداد سهیم شویم.

هنگام اذان ظهر است و فضا پیچیده از بوی نان محلی و بازدیدکنندگان با خرید بسته‌های کوچک و بزرگ نان نمایشگاه را ترک می‌کنند.
 
گزارش: حدیثه صالحی
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار