داور جشنواره فیلم ایثار:

فیلم کوتاه در ایران تبدیل به یک هنر-صنعت شده است

مرجان ریاحی گفت: وقتی جوان فیلم‌ساز با شرایط اقتصادی سخت فعلی فیلمی را تهیه می‌کند، وجود جشنواره‌های موضوعی که تقریبا تنها جای ارائه اثرش است، می‌تواند باعث دلگرمی و ادامه مسیر فیلم‌سازی‌اش باشد.
کد خبر: ۳۰۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ - 18July 2018

فیلم کوتاه در ایران تبدیل به یک هنر-صنعت شده استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «مرجان ریاحی» از داوران جشنواره ملی «فیلم ایثار» در پاسخ به این سوال که کدام یک از بخش های جشنواره آثار قابل توجه تری داشتند اظهار داشت: اگر بخواهم مقایسه ای بین بخش های مستند، داستانی، 120 ثانیه‌ای و حتی پویانمایی و نماهنگ داشته باشم، باید بگویم که  آثار بخش مستند اکثرا از کیفیت بالایی برخوردار بودند و در آن  بخش  رقابت بین آثار سخت‌تر بود؛ البته در بخش‌های دیگر مخصوصا داستانی آثار قابل توجه و با کیفیتی ارائه شده بود.

وی درباره ویژگی شاخص آثار مستند افزود: خوشبختانه چندین فیلم مستند جنگی در جشنواره ایثار دیدم که هرچند با راش‌های جنگ که به دست کارگردان رسیده بود، ساخته شده بودند، اما کارگردان‌ها وقت و انرژی گذاشته بودند و بر اساس استراتژی درست  آن را تدوین کرده بودند. این فیلم‌ها به شکل واقعی داستانی را برای مخاطب روایت می‌کردند که اوج و فرود داشت و درام به درستی شکل گرفته بود.

ریاحی ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات در مستند سازی جنگ فیلم‌سازان وقتی می‌خواهند از راش‌هایی که به دستشان رسیده فیلمی تدوین کنند و خودشان به عنوان کارگردان در صحنه حضور ندارند، صرفا به نوشتن یک نریشن کلی گو و تدوین خطی بسنده می‌کنند و این باعث می‌شود هر چقدر هم که راش‌ها هیجان انگیز باشند مخاطب با فیلم ارتباط بر قرار نکند. خوشحالم که در جشنواره ایثار فیلم‌های متفاوتی هم بودند که با روایت قرص و محکم مخاطب را همراه می‌کردند.

این فیلمساز درباره کیفیت آثار رسیده به بخش داستانی و همخوانی با موضوع جشنواره گفت: فیلم‌هایی که توسط هیات انتخاب انتخاب شده بود و در اختیار داوران قرار گرفته بود همگی با موضوع جشنواره هم خوانی داشت. باید بگویم که فیلم کوتاه ایران واقعا تبدیل به هنر ـ صنعت قدرتمند شده است. شما می‌توانید اسم نام آوران سینمای کشور را در تیتراژ فیلم‌های کوتاه در مقام نویسنده تا تصویر بردار و بازیگر ببینید. فیلم های کوتاه بسیار خوبی به جشنواره رسیده بود و جالب این که جوانان ما این روزها می‌دانند چگونه اعتقاد و باورهایشان را در قالب سینما و به زبان جهانی مطرح کنند.

و اضافه کرد: این نکته بسیار برای من اهمیت دارد و چند فیلم در بخش کوتاه دقیقا این ویژگی  را داشتند. این که سازنده فیلم کوتاه بلد باشد به جای حرف‌ها و قصه‌هایی که صرفا مصرف داخلی دارد و فقط مخاطب ایرانی برایش قابل درک است اعتقاداتش را به زبان جهانی مطرح کند بسیار ارزشمند است.

مرجان ریاحی در پایان درباره تاثیر برگزاری این جشنواره بر فیلمسازان جوان کشور گفت: جشنواره ها می‌توانند انگیزه مهمی برای فیلم سازان جوان باشند. وقتی جوان فیلم‌ساز با شرایط اقتصادی سخت فعلی فیلمی را تهیه می‌کند، وجود جشنواره های موضوعی که تقریبا تنها جای ارائه اثرش است می‌تواند باعث دلگرمی و ادامه مسیر فیلم‌ساز باشد.

دومین جشنواره فیلم ایثار با دبیری «سید مرتضی حسینی» در روزهای 30 و 31 تیرماه با اکران بیش از 60 فیلم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار