مقاومت جانانه شهید «مرتضی جاویدی» در عملیات «والفجر ۲»

بدون شک عملیات «والفجر ۲» یکی از بزرگترین و مهم‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس به‌شمار می‌رود و امروز کمتر کسی پیدا می‌شود که نقش یگان‌های استان فارس به ویژه گردان «فجر» از لشکر المهدی (عج) جهرم به فرماندهی سردار شهید «مرتضی جاویدی» را در این عملیات بداند.
کد خبر: ۳۰۰۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۰ - 20July 2018

مقاومت جانانه شهید «مرتضی جاویدی» در عملیات «والفجر ۲»به گزارش خبرنگار دفاع پرس از شیراز، ساعت ۱ بامداد روز ۲۹ تیرماه سال ۶۲، عملیات «والفجر ۲» با رمز «یا الله» آغاز شد که رزمندگان استان فارس نقش اصلی را در این عملیات را ایفا کردند و از ۲۴ گردانی که در این عملیات حضور داشتند، ۱۸ گردان از یگان‌های استان فارس بودند.

شهید «مرتضی جاویدی» سردار حماسه آفرینی که با شجاعت و درایت خود در عملیات «والفجر ۲» محاصره چند روزه گردان «فجر» از لشکر «المهدی (عج)» در تپه «بردزرد» و منطقه «حاج عمران» را به یک پیروزی بزرگ مبدل نمود و با همان استواری و مردانگی که داشت، چهار روز و پنج شب در محاصره ماند.

هنگامی که کار به انتها رسیده بود، فرمانده کل سپاه پاسداران دستور عقب‌نشینی گردان محاصره شده را می‌دهد و شهید «جاویدی» در جواب آقای «محسن رضایی» یک پیام تاریخی می‌دهد و با شجاعت و مردانگی می‌گوید که ما مقاومت می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که تاریخ تنگه «احد» در اسلام، ۲ بار تکرار شود و این‌جا می‌مانیم و تا آخرین قطره خون‌مان دفاع می‌کنیم.

پس از آن چهار روز در محاصره ماندند و دشمن را زمین‌گیر کردند و نتیجه موفقیت‌آمیز عملیات را به نفع خود رقم زدند. در طول این محاصره حرکت آن گردان حماسه‌ای بود که در تاریخ جنگ قابل توجه است و چه زیبا پس از پایان همین عملیات بود که حضرت امام خمینی (ره) در پاسداشت رشادت‌های این سردار حماسه آفرین بر پیشانی وی بوسه زد.

از جمله دستاورد‌های این عملیات می‌توان به آزادسازى ۲۰۰ کیلومترمربع از خاک دشمن و تسلط بر قسمتى از ارتفاعات منطقه اشاره کرد.

همچنین طى این عملیات، مناطق زیر به تصرف نیروهاى خودى درآمد: پاسگاه مرزى تمرچین عراق، پادگان حاج عمران، گمرک مرزى، سلسله ارتفاعات کلو و قله استراتژیک (۳۰۰۰ مترى) آن، ارتفاعات ۲۵۱۹ (گردمند)، سرسول، آزادى ۳۷۰۰ سلمان، ۲۴۰۰ شیوه کارتا، بردزرد، همچنین آزادسازى روستاهاى زینو ممى خلان، رایات، شیوش، خوارو، میوتان بالا و میوتان پایین.

تسلط رزمندگان اسلام بر شهر چومان مصطفى و حومه آن را نیز قسمت دیگرى از دستاوردهاى این عملیات می‌توان نام برد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار