زهرا ساعی:

کار فرهنگی درستی برای تبیین حجاب نکرده‌ا‌یم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: باید قبول کنیم در این مدت کار فرهنگی درستی برای تبیین حجاب صورت نگرفته و متولیان فرهنگی که وظایف ذاتی در این خصوص دارند، کم‌کاری داشته‌اند.
کد خبر: ۳۰۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲ - 19July 2018
کار فرهنگی درستی برای تبیین حجاب نکرده‌ا‌یمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، زهرا ساعی در نشست هم اندیشی «حجاب، رسانه و فضای مجازی» که ظهر امروز با حضور فعالان حوزه رسانه در تبریز برگزار شد، اظهار داشت: در نگاه نخست باید رابطه‌ بین سه مؤلفه‌ «حجاب، رسانه و فضای مجازی» و نحوه‌ تعامل بین آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروز رسانه‌ها دایره‌ گسترده‌تری در جامعه ایجاد کرده‌ و تنها محدود به چند مرجع خاص مثل رادیو و تلویزیون نیستند، از دیگر سو تأثیر گذاری رسانه تنها یک سویه نیست بلکه تأثیر متقابلی بین فرهنگ جامعه و رسانه ایجاد شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حوزه حجاب و عفاف نیز باید از بسترهای نوین ایجاد شده، بهره مناسب را برد و برخوردهای کلیشه‌ای را کنار گذاشت افزود: همچنین باید در حوزه زنان بازنمایی و انعکاس درستی در رسانه‌ها صورت گیرد، امری که با تدبیر و مدیریت درست میسر خواهد بود.

این نماینده مجلس اذعان داشت: باید قبول کنیم در این مدت کار فرهنگی درستی برای تبیین حجاب صورت نگرفته و متولیان فرهنگی که وظایف ذاتی در این خصوص دارند، کم‌کاری داشته‌اند.

وی حجاب را یکی از ضروریات و فرایض دینی دانسته و افزود: برخی از مسائل دینی قابل اجتهاد و تفسیرپذیر نیست زیرا جزو احکام صریح و شفاف است که حجاب نیز جزو همین دسته است.

ساعی با بیان اینکه ایران در حال گذر به سمت مدرنیته است و برخی مسائل لاجرم پیش خواهد آمد، آنچه اهمیت دارد مدیریت درست برای مقابله با هجمه‌های نوین است، متذکر شد: بعد از جنگ جهانی اول فقر و فحشا در کشورهای اروپایی رواج یافت اما آنها با تعریف الگو و تبیین شرایط وضع موجود، خود را نظام‌مند ساخته و دوران گذار را طی کردند.

عضو فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: ما کشوری ایدئولوژیک با نظامی اسلامی هستیم که آرمان‌های خاص خود را داریم و معتقدیم با دین اسلام و مذهب تشیع که برای حفظ آن هزینه‌های بسیاری داده‌ایم، می‌توانیم در سطح جهان اثرگذاری مطلوبی در خصوص احیای ارزش‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب وضع حجاب و عفاف بسیار نامطلوب بود اما بستر هر خانواده کانونی برای حفظ ارزش‌های الهی بود و همین منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، گفت: ما نتوانستیم ساختارها و وضعیت‌های موجود آن ایام را نظام‌مند سازیم تا جوانان نسل‌های مختلفِ انقلاب را با آرمان‌های اسلامی آشنا و همراه سازیم.

این فعال حوزه زنان متذکر شد: در فضای آزاد تبادل اطلاعات، محدودیتی نمی‌توان قائل شد و اطلاعات لاجرم در عرصه‌های مختلف و بین طیف‌های متنوع خواهد چرخید.

ساعی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ اصیل خود را که برگرفته از ارزش‌های الهی است به درستی برای نسل‌های جوان تبیین کنیم، امروز دیگر حرکت‌های قهری و از موضع بالا نه تنها مناسب نیست بلکه نتایج معکوس در پی دارد، عنوان کرد: بسیاری از مواقع ما خودمان بحران‌ها را ایجاد می‌کنیم و یا در بحران‌های ایجاد شده توانایی مدیریت در حوزه رسانه نداریم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: تنها، وضع قانون، راه‌برون رفت از مشکلات نیست بلکه آنچه نمود عملی وضع قانون را در جامعه میسر می‌سازد، فرهنگ سازی است.

ساعی با بیان اینکه برخی در دهه‌های اخیر حجاب به موضوعی سیاسی مبدل کرده‌اند، گفت: چرا باید وضع به مرحله‌ای برسد که یک ارزش و مسئله دینی در حوزه سیاسی تسری و نقش‌آفرینی داشته باشد، کارشناسان این حوزه باید در این خصوص تحقیق و پژوهش انجام دهند.

این فعال حوزه زنان تاکید کرد: باید تکلیف را مشخص کرد اینکه در حوزه حجاب می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم؟ آیا آسیب‌شناسی و کار تحقیقی که منتج به نتایج قابل اجرا در سطح جامعه باشد صورت گرفته است؟

ساعی نقش رسانه در تبین حجاب را برجسته دانسته و افزود: باید در حوزه رسانه از کلیشه‌ها خارج شویم، زیرا ایجاد شبکه‌های اجتماعی بستری گسترده‌تر از گذشته ایجاد کرده و بر اساس آمار بانوان بیشترین حجم مخاطبان این فضا را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها