اتحادیه اروپا خود را برای بدترین سناریو درباره برگزیت آماده می‌کند

یک رسانه آلمانی در گزارشی از ناامیدی اتحادیه اروپا درباره دستیابی به توافقی درباره برگزیت با انگلیس خبر داده و نوشت: کمیسیون اروپایی از کشورهای عضو درخواست کرده که خود را برای بدترین سناریو یعنی خروج بدون توافق آماده کنند.
کد خبر: ۳۰۰۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲ - 20July 2018

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از هفته نامه «اشپیگل»، انگلیس و اتحادیه اروپا ناامیدانه تلاش می کنند از یک برگزیت آشفته و پر هرج و مرج جلوگیری کنند. البته مذاکرات در این باره تحت فشار بالای زمان قرار دارد. در این اوضاع کمیسیون اتحادیه اروپا از سازمان ها و شرکت های اروپایی درخواست کرده است که خود را برای بدترین سناریو در این باره آماده کنند.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافقی در این باره مدتها بود که به عنوان یک سناریوی وحشتناک غیر قابل تصور در اتحادیه اروپا مطرح بود. اما اوضاع از روز گذشته (پنج شنبه) تغییر کرده است. کمیسیون اتحادیه اروپا از مقامات کشورهای عضو این اتحادیه و عرصه اقتصادی درخواست کرده است که خود را برای همه سناریوها از جمله یک برگزیت آشفته و بدون توافق آماده کنند.

در یک یادداشت 18 صفحه ای کمیسیون اروپایی که به همین منظور منتشر شده است آمده است که آماده سازی باید در همه سطوح سریعا تسریع شده و تمام نتایج احتمالی مورد بررسی قرار گیرد. البته ما همچنان همه اقدامات لازم را انجام می دهیم تا به موقع یک توافق درباره خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا را به دست آوریم. اینکه آیا چنین هدفی محقق می شود به هیچ عنوان مشخص نیست.

مذاکرات بین لندن و بروکسل درباره برگزیت ماه هاست که بی نتیجه مانده است. البته «ترزا می»، نخست وزیر انگلیس هفته گذشته به اصطلاح کتاب سفید که در آن برای اولین بار دیدگاه های خود درباره مناسبات با اتحادیه اروپا بعد از برگزیت را تنظیم کرده بود ارائه داد. با این همه جزئیات مهم مانند مسئله مرزهای بین ایرلند و ایرلند شمالی همچون سابق همچنان مشخص نشده است.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا در این باره ابراز داشته است که البته این مسئله خوب است که انگلیس با کتاب سفید چیزهایی را ارائه داده است، اما همچنان برخی مسائل باز وجود دارد. در مجموع بروکسل واکنش سردی به این سند ارائه شده از طرف لندن نشان داده است. اتحادیه اروپا رسما خود را درگیر این کلیات ارائه شده از طرف لندن نکرده است. در دیدار وزرای مربوطه اتحادیه اروپا درباره مسئله برگزیت که از امروز ( جمعه) در بروکسل برگزار می شود هم هیچ موضع گیری رسمی در این باره وجود نخواهد داشت.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا در این باره اظهار داشته است که در کتاب سفید نخست وزیر انگلیس مسئله مناسبات بعد از خروج مطرح شده است، و ما در حال حاضر درباره توافق برگزیت مذاکره می کنیم.

حالا نگرانی ها در اتحادیه اروپا درباره یک خروج بدون توافق بالا گرفته است. یک مقام اتحادیه اروپا شرایط در لندن را با توجه به اختلافات شدیدی که درباره روند برگزیت اخیرا شکل گرفته است انفجاری توصیف کرده است.

زمان هم می گذرد و تنها حدود 8 ماه تا تاریخ خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در 31 ماه مارس سال 2019 زمان باقی مانده است. توافقی که جزئیات خروج در آن تنظیم شده است باید در ماه اکتبر آماده شود تا به این ترتیب پارلمان ها در لندن، بروکسل و دیگر کشورهای اروپایی زمان داشته باشند تا این توافق را مورد بررسی قرار دهند.

در این شرایط کمیسیون اروپایی خواستار آمادگی سریع اعضاء برای یک سناریوی برگزیت بدون توافق شده است. شکست مذاکرات باعث می شود که دیگر مرحله انتقالی بعد از برگزیت که در آن انگلیس به مدت دو سال بدون حق رای دادن می تواند در اتحادیه اروپا حضور داشته باشد وجود نخواهد داشت و به جای آن این کشور در اول آوریل سال 2019 بی وقفه از اتحادیه اروپا خارج می شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا در سندی که ارائه داده است به برخی از عواقب چنین برگزیتی پرداخته از جمله اینکه در این صورت برای شهروندان اتحادیه اروپا و انگلیس هیچ امنیت قانونی از جمله درباره وضعیت اقامت یا مسئله ضرورت نیاز به ویزاوجود نخواهد داشت.

دوم اینکه اتحادیه اروپا باید در مرزها کنترل های گمرکی و دیگر بررسی ها را اعمال کند. کارشناسان در این باره هشدار می دهند که این امر به ویژه موجب بی نظمی ها و هرج و مرج هایی در بنادر مرزی بخصوص برای انگلیس می شود. آسیب های این شرایط بسیار بالا خواهد بود.

بر این اساس، در صورت خروج بدون توافق همچنین تجارت بین انگلیس و اتحدیه اروپا بر اساس قواعد سازمان تجارت جهانی شکل خواهد گرفت. در این صورت بخصوص انگلیس به سرعت دسترسی به همه توافقات تجاری اتحادیه اروپا با دیگر کشورها را از دست خواهد داد.

در این صورت انگلیس دیگر هیچ دسترسی به صندوق های کمک مالی اتحادیه اروپا و برنامه های تدارکاتی نخواهد داشت. همچنین حل و نقل به ویژه در خطوط هوایی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت زیرا انگلیس از توافقات حمل و نقل هوایی با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی خارج خواهد شد.

البته اتحادیه اروپا همچنان برای دستیابی به توافقی تا ماه اکتبر خوش بین است.

«دومینیک راب»، وزیر جدید برگزیت انگلیس و «میشل بارنیر»، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت هم در اولین دیدار خود با هم در این باره اتفاق نظر داشتند که زمان برای دستیابی به توافق محدود است.

بارنیر در این باره اظهر داشت که ما مشترکا با تیم های خود کارهای زیادی را انجام داده ایم.

در هر صورت تنها 13 هفته تا نشست اتحادیه اروپا در واسط اکتبر زمان بافی مانده است. تا آن زمان باید تصمیماتی درباره برگزیت ارائه شود.

بارنیر تصریح کرد که در این زمان محدود باید دو کار انجام شود یکی توافق خروج، نهایی شود و یک بیانیه سیاسی درباره مناسبات آینده دو طرف ارائه شود.

"دومینیک راب" نیز در دیدار با بارنیر تصریح کرد که ما پیشرفت های زیادی در زمینه توافقات برای خروج به دست آورده ایم. این توافقات بخصوص مربوط به قوانین شهروندان و مرحله گذار بعد از برگزیت می شود. حالا این مسئله مهم است که ما چارچوبی برای روابط آینده خود به دست آوریم.

«دومینیک راب» به بروکسل آمده است تا درباره جزئیات پیشنهاداتی که دولت انگلیس در قالب کتاب سفید ارائه داده است بحث کند.

ئومینیک راب در حالی به آینده مذاکرات برگزیت خوش بین است که کمیسیون اروپاییی در جریان دیدار وی با مذاکره کننده ارشد این اتحادیه، درباره شکست مذاکرت برگزیت هشدار داده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار