مروری بر عملیات والفجر ۲

استکبارگران جهانی به منظور پیشگیری از وقوع تحولات تازه به سود ایران، در طول شش ماه از عملیات والفجر مقدماتی تا والفجر ۲، رژیم عراق را به سلاح‌های پیچیده و مدرن مجهز کردند.
کد خبر: ۳۰۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ - 21July 2018

عراق در طی شش ماه به سلاح‌های مدرن مجهز شده بودگروه حماسه و جهاد دفاع پرس: رزمندگان اسلام ۲۹ تیرماه ۶۲ در جبهه‌های جنوب عملیات والفجر ۲ را به منظور تصرف پادگان حاج عمران عراق که از منابع مهم تغذیه ضد انقلاب در این منطقه بود و همچنین با هدف خارج ساختن شهر‌های کردنشین میهن اسلامی از تیررس آتش دشمن، تحت فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهداء و با رمز مبارک «یا الله» آغاز کردند.

رزمندگان اسلام با شروع عملیات والفجر ۲ که در منطقه مرزی پیرانشهر انجام شد، ضربات سنگینی بر دشمن وارد کردند. آن‌ها با پشت سر گذاشتن موانع و میادین مین در اولین لحظات شروع عملیات بیش از ۲ هزار تَن از نیرو‌های دشمن را به هلاکت رساندند.

منطقه عملیاتی والفجر ۲ در حدود ۲۰۰ کیلومتر منطقه کوهستانی غرب پیرانشهر و در داخل خاک عراق را در می گرفت. در این منطقه یک جاده استراتژیک بین پیرانشهر و رواندوز قرار داشت که در مسیر آن چند مرکز و پایگاه دشمن واقع شده بود که همگی از منابع مهم تغذیه ضد انقلاب به شمار می‌رفتند.

رژیم بعث بعد از شروع عملیات والفجر مقدماتی منافع خود را در خطر دید به همین جهت از تمامی امکانات خود برای جلوگیری از پیروزی رزمندگان به کار گرفت. استکبارگران جهانی نیز به منظور پیشگیری از وقوع تحولات تازه به سود ایران، در طول شش ماه از عملیات والفجر مقدماتی تا والفجر ۲، رژیم عراق را به سلاح‌های پیچیده و مدرن تجهیز کردند. رژیم بعث در عملیات والفجر ۲ از نظر نظامی کاملا مجهز بود، اما رزمندگان با پشتکار و توکل به خدا پیروز میدان شدند.

از جمله پیامد‌های عملیات والفجر ۲ از نظر استراتژیکی آزادسازی مناطق مهم در شمال عراق و ضربه‌پذیری نقاط ضعف رژیم عراق در مناطق کردنشین این کشور شد، زیرا از نظر سیاسی شمال عراق یکی از عمده‌ترین نقاط ضعف این رژیم در طول زمان‌های متمادی بوده است.

در عملیات والفجر ۲ حدود ۲۰۰ نفر از نیرو‌های بعثی به اسارت درآمدند.

انهدام تجهیزات دشمن:

انهدام پنج فروند هواپیما و ۱۰ فروند هلیکوپتر

انهدام ۴۰ دستگاه تانک و نفربر

انهدام ۴۵ دستگاه خودرو حامل مهمات و ده‌ها دستگاه خودرو و چندین قبضه سلاح نیمه سنگین و سنگین از قبیل: خمپاره و ...

تعداد کشته و زخمی: بیش از شش هزار نفر.

انهدام نیرو‌های سازمانی دشمن:

انهدام گردان ۱ و ۳ از تیپ ۹۸ پیاده عراق گردان کماندوئی طارق

انهدام تیپ کماندوئی ویژه صدام

انهدام گردان یک از تیپ ۹۱ کماندویی

انهدام ۲ گردان از تیپ ۶۱ نیرو‌های مخصوص صدام

انهدام گردان ۳ از تیپ ۶۵ نیروی مخصوص

انهدام گردان ۲ از تیپ ۵ پیاده

انهدام یک گردان کماندوئی از تیپی ۶۰۴ پیاده و یک گروهان کماندوئی از تیپ ۹۸ پیاده عراق

همچنین گردان‌های سوم و پنجم از تیپ ۹۱ پیاده عراق به میزان ۷۰ درصد و یک گردان ۶۶ نیروی مخصوص عراق بیش از ۶۰ درصد منهدم شدند.

میزان غنائم به دست آمده: بیش از ۱۰ دستگاه تانک و نفربر، بیش از ۵۰ دستگاه خودرو، ۱۲ قبضه انواع مختلف توپ و خمپاره‌انداز و چندین دستگاه لودر و بولدوزر به همراه صد‌ها قطعه سلاح سبک و انبار مهمات و تعداد زیادی سلاح سنگین تیربار و خمپاره‌انداز ۱۳۰، ۸۲ و ۶۰ میلیمتری.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها