امیر نصیربیگی:

تئاتر فجر به عنوان پیشانی نظام باید در قواره مناسب اجرا شود

دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت و رییس بسیج هنرمندان گفت: دوست ندارم تا مدیری عوض می‌شود کارش را زیرسوال ببرم، اما به نظرم تابه حال جشنواره تئاتر فجر در اندازه و قواره نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نبوده است.
کد خبر: ۳۰۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹ - 22July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، شانزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت با دبیری امیر نصیربیگی، آذرماه امسال در تهران برگزار خواهد شد. بعد از اعلام دبیری نصیربیگی در شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت، فراخوان این جشنواره از سوی گروه هنرهای نمایشی روایت فتح منتشر شد.

این جشنواره در 10 بخش تئاتر صحنه‌ای، بین‌الملل، بازتولید، خیابانی، محیطی، کودک و نوجوان، نمایشنامه‌نویسی، عکس، پوستر و همایش پژوهشی برگزار می‌شود.

درباره این جشنواره و موضوعات دیگر تئاتر با امیر نصیربیگی دبیر جشنواره تئاتر مقاومت و رییس سازمان بسیج هنرمندان به گفت‌وگو نشستیم.

در ارتباط با وضعیت کنونی تئاتر و اینکه چقدر جایگاه واقعی خود را بین مردم دارد، نظرتان چیست؟

ببینید ما دوست داریم که تئاتر در سطح واقعی خود رشد کند و از نگاه‌های غربی که هیچ اشتراکی با فرهنگ ما ندارد، فاصله بگیرد اما این را ما کم توانستیم اجرایی کنیم، حتی اینکه در تئاتر حرف‌های جدی و مهم بزنیم.

نکته مهم این است که تئاتر را به خاطر یک مجموعه حواشی زائد ترجیح ندهیم و از خط قرمزهای آن عبور نکنیم و تن به چیزهایی ندهیم که هیچگاه به عنوان مخاطب تئاتر و نه هنرمند در مقام تولید و آفرینش بدان باور نداریم.

به اعتقاد من باید یک بار تلنگر بزنیم و تئاتر را به جایگاه و منزلت واقعی‌اش باز گردانیم. حتی در زمینه تئاتر فجر نیز در این باره می‌بایست کارهایی انجام دهیم.

چه نکات ضعفی در عرصه برپایی تئاتر فجر می‌بینید؟

بهرحال تئاتر فجر پیشانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، ما می‌بایست در این جشنواره بهترین کارها را شاهد باشیم و به لحاظ محتوایی نیز با کیفیت‌ترین و تکنیکال‌ترین کارها را ببینیم که افتخار کسب می‌کنند.

امیدوارم دوستان ما در مرکز هنرهای نمایشی اتاق فکری برای هم افزایی و مشارکت با سایر دستگاه‌ها تعبیه کنند تا به لحاظ اندیشه‌ای به آنها راهکارهایی برساند که هم در اصل جریان تئاتر کشور رشد محتوایی و هم رشد تکنیکی و اجرایی داشته باشیم در صورتی که این دو اتفاق بیفتد، به یقین مردم نیز از تئاتر بهتر استقبال می‌کنند.

من خاطره‌ای را برایتان از سال گذشته ایام محرم تعریف کنم، 10 شب اجرای تعزیه در حیاط بنیاد فرهنگی روایت فتح به یاد امام حسین(ع) برپا کردیم که هر شب با 500 صندلی و تماشاگر همراه بود اما در شب‌های تاسوعا و عاشورا دیگر در حیاط آنجا جای نشستن نبود و دوستان مجبور شدند درب‌ها را ببندند.

چهره‌هایی که برای تماشای تعزیه آمده بودند خیلی متفاوت بودند، من احساس می‌کنم یک چیز آنجا تحقق پیدا کرد و آن اینکه نمی‌توانیم درباره آدم‌ها بر اساس ظاهرشان قضاوت کنیم، یک کسانی پای همین تعزیه‌ها تحول روحی پیدا کردند و با قلب و روحشان این مکان را ترک کردند، به نظرم این در یک تئاتر ارزشمند است.

هنرمندان به عنوان مدیران فکری و اندیشه‌ای در جامعه نقش هدایتی را بر عهده دارند و این تذکر را نخست به خودم می‌دهم که برای برپایی جشنواره تئاتر مقاومت خودم این نکات را رعایت کنم تا وقت مردم بیهوده هدر نرود و کارها خوب پیش برود.

به نظر شما جشنواره‌های فجر سال‌های گذشته در حد و اندازه مناسب بوده است؟

من دوست ندارم تا مدیریتی عوض شود کار مدیران را زیر سوال ببرم اما واقعا جشنواره تئاتر فجر تا به امروز در آن حد و اندازه و قواره مناسب ظاهر نشده است، شاید عده‌ای از این حرف من برنجند اما من به عنوان عضو کوچک جامعه تئاتر می‌خواهم اجازه بخواهم تا بگویم ما دوست داریم تئاتر در عیار و سطح اجتماعی خود رشد کند برای همین هم انتظار داریم در جشنواره فجر کارهای ویژه ببینیم البته نمی‌گویم که صفر یا صد بوده ، بلکه نیاز به کار زیاد دارد.

کدام یک از بخش‌ها نیاز به کار بیشتری در تئاتر فجر دارد؟

ببینید من باز هم می‌گویم که انتظار داریم جشنواره تئاتر فجر در حد و قواره نظام جمهوری اسلامی ظاهر شود، البته کارهای بسیار ویژه با رویکرد محتوای و شکلی خوبی تاکنون هم صورت گرفته اما آنچه اتفاق افتاده درصد کمی بوده است.

به ویژه در عرصه بین‌الملل من هر سال دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستم که با کدام اشتراک فرهنگی و هنری ما خیلی از کارها را به اجرا می‌رسانیم، بیشترشان تطبیق فرهنگی با ما ندارند هر چند برخی کارها جهان شمول است اما یک سری کارها واقعا مناسب فجر نیست الان ما در جشنواره خودمان هم ترس و ابایی از این نداریم که اعلام کنیم تمام کارهای بین‌الملل را می‌بینیم که اگر خوب نباشند با شهامت کنار می‌گذاریم.

بنابراین در جشنواره‌ها نباید بخش بین الملل را فقط یک ویترین ببینیم این خوب نیست و اجحاف به حوزه تئاتر است.

نظرتان درباره نادر برهانی مرند رییس جشنواره فجر امسال چیست؟

آقای برهانی مرند قطعا هنرمند خوبی هستند و بخش‌ها و بدنه تئاتر را می‌شناسند اما باز هم احساس می‌کنم تأثیر او به عنوان دبیر جشنواره به لحاظ بعد مشارکتی و در فرآیند بین الملل باید سنجیده شود.

قطعا نحوه همکاری استان‌ها و بها دادن به آنها و احیای تئاتر استان‌ها که امروز در حال احتضار است خیلی مهم است، جشنواره‌های استانی در حال کمرنگ‌تر شدن هستند و دوباره باید به اینها بها داده شود.

در دوره قبل‌تر جشنواره فجر، بخش‌های منطقه‌ای داشتیم که برگزیده‌های استانی می‌آمدند و انتخاب و گزینش می‌شدند اصلا به نظر من مناسب این است که جشنواره فجر از بخش رقابتی فاصله بگیرد و به یک رپرتوار اجرایی تبدیل شود تا بتواند کارهای خوب و گزیده منتخب کشوری را در فاصله زمانی جشنواره در تهران و دیگر فضاهای استان‌ها اجرا کند.

وگرنه اینکه فقط یک فضایی برای فجر مجدد با چند کار رقابتی و برگزیده صرف اجرا کنیم هنر نیست. جشنواره فجر پیشانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و شاید هدف گذاری کوچکی باشد که به نظرم بازنگری در آن خیلی خوب است. به نظرم خوب است که نادر برهانی مرند نیز می‌بایست مشارکت مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد را برای گام‌های بهتر و قوی تر بردارد.

منبع:‌ فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار