بمباران شيميایی روستای «زرده» جنايتی فراموش نشدنی

در ساعات اولیه صبح 31 تیرماه 1367 جنگنده‌های رژیم بعث عراق روستای «زرده» از توابع شهرستان دالاهو استان کرمانشاه را بمباران کردند که این جنایت در تاریخ بشریت باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۳۰۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷ - 22July 2018

بمباران شيميايي «روستاي زرده»جنايتي فراموش نشدنيبه گزارش دفاع پرس از کرمانشاه، ساعات اولیه صبح 31 تیرماه سال 67 بود؛ چند روزی بیشتر از انعقاد قطعنامه 598 و آتش‌بس بین ایران و عراق نگذشته بود که عهدشکنی رژیم بعث و پرواز جنگنده‌های عراقی بر فراز آسمان شهرستان‌های مرزی کرمانشاه روز سیاهی را برای ساکنان یک روستا رقم زد.

«زرده» همان روستای مقاومی است که  مردمان این روستا هنوز هم پرواز بمب‌افکن‌های مسلح بعثی بر فراز آسمان روستا را به یاد دارند؛ به یاد دارند که چگونه در کمتر از یک ساعت این جنگنده‌ها هر چه بمب شیمیایی داشتند بر سرشان خالی کردند.

آن روزها تصوری از سلاح شیمیایی در بین مردم عادی وجود نداشت؛ استنشاق گازهای سمی اما در آن روز باعث شهادت 275 نفر از جمعیت یک هزار و 700 نفری روستا و حدود 477 نفر نیز مصدوم و به درجه جانبازی نائل آمدند.

البته در همين روز روستاي «نسار ديره» و «شاه مار» از توابع شهرستان گيلان‌غرب و «روستاي باباجاني» از توابع شهرستان دالاهو نيز مورد حمله شيميايي قرار گرفتند که عمق فاجعه در آن ها به زرده نمي‌رسيد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها