تروریسم و جنگ‌های نیابتی

وزیر امور خارجه آمریکا قبل از دیدار با متحدان اروپایی در روز پنجشنبه برای مذاکره بر سر ایران، در توییترش نوشت: ما از متحدان و شرکایمان خواسته‌ایم به کمپین اعمال فشار اقتصادی علیه ایران بپیوندند. ما باید جلوی تمام منابعی را که رژیم ایران از آنها برای تامین بودجه تروریسم و جنگ‌های نیابتی استفاده می‌کند، بگیریم.
کد خبر: ۳۰۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰ - 23July 2018

اروپایی‌ها فعلا مقاومت کرده‌اندمنافقین، بهانه تازه ترامپ برای تحریک اروپا علیه ایرانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، آمریکا در حال افزایش فشار به متحدان اروپایی اش برای منزوی کردن ایران است. این تصمیم به دنبال طرح یک حمله تروریستی خنثی شده گرفته شد که ماه گذشته در فرانسه اتفاق افتاد و واشنگتن معتقد است هدف این حمله شهروندان آمریکایی، از جمله شهردار سابق نیویورک، رودی جولیانی، بوده است.

مقامات دولتی در حال استفاده از این حمله نافرجام برای مجبور کردن دولت های اروپایی به مسدود کردن تمام دسترسی ایران، از حریم هوایی گرفته تا سپرده های نقدی هستند. آنها معتقدند که دخالت ایران در این نقشه ی تروریستی، متحدان آمریکا را مجبور می کند که اقدامات سختگیرانه تری در قبال جمهوری اسلامی اتخاذ کنند. این پیامی بود که پرزیدنت ترامپ در نشست این هفته ناتو در بروکسل به متحدان اش داد.

روز سه شنبه در کنفرانسی خبری ترامپ گفت: من می گویم ممکن است اختلاف بین ما و ایرانی ها شدیدتر شود.

این به قول آنها طرح حمله، دو هفته پیش، پس از اینکه مقامات آمریکایی، مقامات امنیتی اروپایی را از نقشه بمب گذاری در کنگره سالانه شورای ملی مقاومت ایران (نشست گروهک منافقین) با خبر کردند، خنثی شد. این شورا، یک گروه ستیزه جو و از وطن رانده شده است که به دنبال سرنگونی حکومت اسلامی ایران هستند.

صدها شهروند آمریکایی، از جمله جولیانی که اکنون وکیل شخصی ترامپ است، در میان هزاران نفری بودند که در این کنفرانس در نزدیکی پاریس شرکت کرده بودند. ده ها تن از مقامات نظامی و غیر نظامی آمریکا از جمله نوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، در آنجا بودند.

چهار نفر، از جمله یک دیپلمات ایرانی، در ارتباط با این نقشه مشکوک دستگیر شده اند. ایران، سازمان مجاهدین خلق را متهم به صحنه سازی این حمله کرده است تا از این طریق تهران را از اعتبار بیاندازد و به روابط با اروپا خدشه وارد کند.

تروریسم و جنگ های نیابتی

مقامات آمریکا معتقد هستند عملیات فرانسه ثابت کرد که این دیدگاه فراگیر اروپایی ها نسبت به ایران به عنوان یک دولت صادق، یک تفکر خطرناک ساده لوحانه است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ی آمریکا، قبل از دیدار با متحدان اروپایی در روز پنجشنبه برای مذاکره بر سر ایران، در توییترش نوشت: ما از متحدان و شرکای مان خواسته ایم به کمپین اعمال فشار اقتصادی علیه ایران بپیوندند. ما باید جلوی تمام منابعی که رژیم ایران از آنها برای تامین بودجه ی تروریسم و جنگ های نیابتی استفاده می کند را بگیریم. معلوم نیست دفعه ی بعد، ایران کی تروریسم، خشونت و بی ثباتی را در یکی از کشور های ما شعله ور خواهد کرد.

تا کنون آمریکایی ها چندان در متقاعد کردن اروپایی ها موفق نبوده اند. آنها با مقاومت اروپایی ها روبه‌رو شده اند که از دست انتقادهای تند ترامپ علیه اروپا عصبانی هستند و نگرانند که این اقدامات ترامپ روابط ترانس آتلانتیک را تضعیف می کند. رهبران اروپایی هنوز در تلاش هستند تا توافق هسته ای ایران را حفظ کنند، توافقی که از نظر آنها بهترین شانس غرب برای جلوگیری از دستیابی ایران به زرادخانه ی اتمی بود. اتحادیه ی اروپا همچنین متعهد شده است تا از شرکت های اروپایی علیه تحریم های آمریکا محافظت کند.

با این وجود، کمپین آمریکا علیه ایران در اروپا، نشان می دهد که استراتژی آمریکا برای منزوی کردن تهران فراتر از تهدید به تحریم شرکت هایی است که می خواهند با ایران همکاری داشته باشند.

روابط همراه با تنش با اروپا

پس از دستگیری مظنونین حمله ی تروریستی، مقامات آمریکایی از همتایان خود در برلین و بروکسل خواسته اند تا به تحقیقات درباره ی این پرونده سرعت ببخشند. بسیاری از اعضای سازمان مجاهدین خلق (گروهک منافقین) تابعیت آمریکایی دارند.

این اتفاق، روابط ایران را با مهم ترین شرکای اتحادیه ی اروپا اش، به ویژه آلمان و اتریش، متشنج کرده است. دستگیری یکی از متهمان تنها دو روز قبل از سفر پرزیدنت حسن روحانی به وین اتفاق افتاد. سفری که تهران مدت ها منتظر اش بود و امیدوار بود بتواند روابط تهران را با اروپا مستحکم تر کند.

سباستین کرتس، صدر اعظم اتریش، پس از دیدار با پرزیدنت روحانی روز 4 ژوئیه گفت: ما انتظار داریم که در رابطه با این اتفاق، شفاف سازی کامل رخ دهد، و من از شما آقای رئیس جمهور تشکر می کنم که به ما اطمینان دادید که از این شفاف سازی حمایت می کنید.

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار