سفیر عراق در روسیه:

آمریکا نمی‌تواند پایگاه نظامی در عراق ایجاد کند

حیدر منصور هادی گفت: طرح آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی در عراق با «نه» بغداد مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۳۰۰۹۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹ - 22July 2018

زبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «حیدر منصور هادی»، سفیر  عراق در روسیه در گفتگو با خبرگزاری «تاس» اظهار داشت: بغداد هرگز اجازه نخواهد داد آمریکا پایگاه نظامی در خاک عراق احداث کند.

وی با بیان اینکه از طرح آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در عراق بی‌اطلاع است افزود: فکر نمی‌کنم چنین موضوعی صحت داشته باشد، زیرا آمریکا در سال ۲۰۱۱ نیروهای خود را از عراق خارج کرده و هم‌اکنون تصمیم به ایجاد پایگاه نظامی در عراق ندارد. نظامیان آمریکایی که در عراق حضور دارند صرفاَ نقش مشورتی دارند وبحث ایجاد پایگاه نظامی مطرح نیست.

آمریکا در دسامبر 2011 نیروهای خود را از عراق خارج کرد، اما پس از حمله داعش و تصرف بخش بزرگی از خاک عراق، نظامیان آمریکا در اوت سال 2014 دوباره و به بهانه مبارزه با داعش، به عراق بازگشتند.

با این حال «حیدر منصور هادی» تأکید می‌کند حتی در صورت تصمیم آمریکا به ایجاد پایگاه نظامی در عراق،‌ این کشور قطعا با «نه» دولت عراق مواجه می‌شود. وی تصریح می‌کند: فکر نمی‌کنم با ایجاد پایگاه نظامی دائمی آمریکا در عراق موافقت کنیم. دولت عراق بارها گفته است هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در این کشور وجود ندارد. ما بر تمامیت ارضی و حاکمیت عراق اصرار داریم و این مسئله اولویت اول ماست.

بنا به گفته رسانه‌های عراقی، هم‌اکنون نزدیک به ۵۵۰۰ نظامی آمریکایی در مناطق شمالی و جنوبی نزدیک به مرز سوریه حضور دارند. قانونگذاران عراق در ماه مارس از دولت این کشور خواسته بودند  زمان خروج نیروهای خارجی از این کشور را اعلام کنند، اما دولت تاکنون به این درخواست پاسخ نداده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار