آتلانتیک:

آمریکا سابقه‌ای طولانی از دخالت در انتخابات کشورها دارد

یک رسانه آمریکایی با توجه به هیاهوهای اخیر در محافل سیاسی آمریکا بر سر دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آمریکا سابقه دخالت‌های این کشور در رأی‌گیری‌های سایر کشورها را یادآوری کرده است.
کد خبر: ۳۰۰۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ - 23July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مجله «آتلانتیک» در مقاله‌ای با توجه به هیاهوهای اخیر در محافل سیاسی آمریکا بر سر دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016، سابقه دخالت‌های آمریکا در رأی‌گیری‌های سایر کشورها را یادآوری کرده است.

این نشریه در تیتر یکی از مطالب خود نوشت: «لازم است آمریکا با سابقه طولانی دخالت‌هایش در انتخابات‌ها مواجه شود.»

«آتلانتیک» در آغاز این یادداشت به نقل اظهارات «راند پال» نماینده مجلس سنا پرداخته که در پاسخ به سوالی درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا و هیاهوها درباره آن گفت: «روس‌ها قصد دارند از ما جاسوسی کنند. آنها از ما جاسوسی می‌کنند. آنها می‌خواهند در انتخابات ما دخالت کنند. خب ما هم همین‌کارها را انجام می‌دهیم... همه ما این کار را انجام می‌دهیم. کاری که لازم است ما انجام دهیم این است که اطمینان حاصل کنیم از فرایندهای انتخاباتی ما محافظت می‌شود.»

نشریه آمریکایی در ادامه به واکنش‌های تندی که در آمریکا به اظهارنظرهای پال صورت گرفته و «خائن» خطاب شدن او از سوی عده‌ای از همکارانش بابت این اعتراف اشاره کرده، اما نوشته: «صحبت کردن درباره سابقه دخالت‌های انتخاباتی، هیچ‌گاه به اندازه امروز ضروری نبوده است.»

«آتلانتیک» خاطرنشان کرده پرداختن به این موضوع نه از حیث کاستن از اهمیت دخالت ادعایی روسیه در انتخابات، بلکه از باب تعیین نحوه واکنش به آن حائز اهمیت است.

«این موضوع اهمیت دارد، نه از آن جهت که مردم آمریکا بتوانند از میزان اهمیت حمله روسیه به انتخابات ما بکاهند، بلکه از آن جهت که آمریکایی‌ها بتوانند مشخص کنند که چگونه و چه زمانی باید پاسخ داد. هر چه آمریکایی‌ها اطلاعات کمتری درباره سابقه دخالت امریکا در انتخابات‌ها داشته باشند، بیشتر احتمال دارد که در برابر تکرار چنین اقداماتی کوتاه بیایند (و یا حتی بابت آن ذوق‌زده شوند.). این خطرناک است، چون از لحاظ تاریخی دخالت‌های آمریکا بیشتر به دموکراسی لطمه زده‌اند تا آن را اتقاء داده باشند.»

رسانه آمریکایی در ادامه به شرح برخی از موارد دخالت‌های آمریکا در انتخابات‌ها پرداخته است.

آتلانتیک می‌نویسد: «چیزی که بسیاری از روس‌ها می‌دانند اما در آمریکا عده انگشت‌شماری از آن خبر دارند این است که 20 سال قبل از آنکه روسیه برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تلاش کند این آمریکایی‌ها بودند که می‌خواستند به انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه نفوذ کنند. سال 1996 بود. بوریس یلتسین به دنبال پیروزی در دور دوم انتخابات بود و بیل کلینتون، مشتاقانه می‌خواست که به او برای تحقق این امر کمک کند. او به مشاورش گفت: "بدجور دلم می‌خواهد این آدم پیروز شود."»

مطابق این گزارش، دولت کلینتون در آن زمان با صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت وام 10 میلیارد دلاری به روسیه لابی کرده و یلستین بخشی از این پول را برای جمع‌آوری رأی هزینه کرده است.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار