دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ترامپ و مذاکره بدون پیش‌شرط!

شاید بتوان گفت، هدف اصلی ترامپ از بیان این ادعا که حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران مذاکره کند این است که می‌خواهد اتحاد و همگرایی موجود در کشور را تبدیل به فضای دوقطبی کند تا بدعهدی خودش در برجام به حاشیه برود.
کد خبر: ۳۰۰۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ - 01August 2018

مذاکره بدون پیش شرطبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا که روز دوشنبه برگزار شد، اظهار داشت: «حاضرم بدون هیچ پیش‌شرطی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کنم. اگر آن‌ها حاضر باشند بنده بدون تردید با مقامات ایران دیدار خواهم کرد؛ ولی نمی‌دانم آیا آن‌ها هنوز آماده هستند یا خیر.»

هدف اول ترامپ از گفتن این حرف‌ها، انداختن توپ در زمین ایران بود و ایران را به نوعی وادار به واکنش کند. یکی دیگر از اهداف مهم وی در اتخاذ چنین رویکردی را می‌توان به تلاش برای دوقطبی سازی فضای سیاسی کشور دانست؛ پس از این‌که قوای سه‌گانه، ملت و نهاد‌های نظامی و انقلابی در برابر نقض برجام و عهدشکنی آمریکا در خارج شدن از برجام یکصدا شدند که این یکصدایی را می‌توان در موضع‌گیری اخیر رئیس جمهور کشورمان شاهد بود.

حجت‌الاسلام روحانی در مورد بستن تنگه هرمز در صورت صادر نشدن نفت ایران سخن گفت که فرماندهان سپاه قدس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این صحبت‌ها به خوبی استقبال کردند.

شاید بتوان گفت که هدف اصلی ترامپ از بیان این سخنان و وعده‌ها به حاشیه بردن عهدشکنی و خروج آمریکا از برجام در جامعه بین‌المللی عنوان کرد. در داخل کشور نیز مردم و مسؤولان کشور اعم از دولتی و نهاد‌های انقلابی و نظامی مواضع واحدی دارند که طرح‌های آمریکا برای عقب‌نشینی تهران را با شکست روبرو خواهد کرد.

ترامپ در یک سال و نیم گذشته که با وعده بازگردان شکوه و قدرت به آمریکا و با سر دادن شعار «اول آمریکا»، با اتخاذ تصمیم‌های یکجانبه خود باعث بروز مشکلاتی در داخل و خارج آمریکا شده است. به گفته مسؤولان و کارشناسان آمریکایی این تصمیم نه‌تنها باعث افزایش قدرت آمریکا نخواهد شد، بلکه افول این کشور را نیز در پی خواهد داشت.

در ادامه نگاهی گذرا به کارنامه ریاست جمهوری ترامپ در این مدت گذشته خواهیم داشت:

تغییرات در داخل خاک آمریکا

۱- تغییر مداوم و پی‌درپی اعضای کابینه، مشاوران و اخراج مدیران و لغو قوانین مصوب دولت پیشین

۲- لغو قانون موسوم به اوباماکر یا همان بیمه‌همگانی

۳- درگیری با اصحاب رسانه

نقض پیمان‌های بین‌المللی

۱- ترامپ با امضای دستوری اجرایی رسما فرمان خروج ایالات متحده از پیمان تجاری شراکت فرا آتلانتیک (تی‌پی‌پی) را صادر کرد.

آمریکا و ۱۱ کشور دیگر بیشتر از ۷ سال بر سر این پیمان مذاکره و گفت‌وگو کرده بودند، پیمانی که جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ میلیون نفر را شامل می‌شود و گستره تاثیر این پیمان مستقیما ۴۰ درصد کل مناسبات اقتصادی جهان را شامل می‌شد.

ترامپ برای توجیه این اقدامش در سخنانی خاطرنشان کرد که از این به بعد به جای پیمان‌های جمعی، از این پس به دنبال پیمان‌های تجاری دوجانبه با کشور‌های مختلف خواهیم بود؛ زیرا این نوع پیمان‌ها به ما اجازه خواهد تا در صورتی که رفتار نادرستی از سوی طرف مقابل سر زد، به سرعت طی ۳۰ روز به پیمان تجاری خود با آن کشور خاتمه دهد.

۲- خروج از توافق‌نامه آب و هوایی پاریس

ترامپ یکم ژوئن ۲۰۱۷ اعلام کرد کشورش از توافق پاریس در رابطه با تغییرات آب و هوایی موسوم به «توافق‌نامه پاریس» عقب‌نشینی می‌کند.

۳- خروج از یونسکو

سال گذشته برای دومین بار به صورت خود خواسته با هدف حمایت از رژیم صهیونیستی از یونسکو کناره گیری کرد.

۴- خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حمایت از رژیم صهیونیستی

۵- خروج از پیمان جهانی سازمان ملل برای بهبود وضعیت مهاجران و پناهندگان

۶- تهدید به خروج از تمام تعهداتی که این کشور تاکنون داشته، از جمله این تعهدات پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی که بین آمریکا و روسیه به امضا رسیده است.

۷- تصمیم در بازنگری پیمان نفتا

مفاد قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) با کانادا و مکزیک که از ۲۲ سال پیش اجرایی شده است، را بازنگری کند.

۸- تهدید شدید معاهدات دیگر از جمله سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)

۹- خروج از توافق هسته‎‌ای با ایران

۱۰- عهدشکنی پس از توافق با کره شمالی و استمرار تحریم‌ها

پس از ۱۲ سال مذاکره و رایزنی، سرانجام توافق هسته‌ای میان ایران و ۶ قدرت جهانی صورت گرفت؛ اما ترامپ این بار نیز از همان آغاز مبارزات انتخاباتی‌اش، تهدید کرد از این توافق خارج می‌شود. با وجود هشدار رهبران اروپایی چنین هم کرد و به تاریخ بدعهدی‌های خود، فصل تازه‌ای افزود.

طرح موضوع مذاکره با ایران ترفند و شگردی دیگر از سوی ترامپ بود تا این موضع‌گیری یکدست را در سطوح دولت، نهاد‌های انقلابی و نظامی و حاکمیتی و همچنین در سطح آحاد جامعه به فضای دو قطبی تبدیل کند. بی‌تردید ترامپ با دانستن این نکته که در چنین فضای دو قطبی اصل موضوع یعنی عهد شکنی او مورد غفلت جامعه جهانی واقع خواهد شد و با وارونه سازی اوضاع کنونی فرصتی فراهم خواهد آورد که مخالفان مذاکره با آمریکا به عنوان مقصر اوضاع اقتصادی کشور در بین افکار عمومی مطرح شوند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار