یادداشت/ محمدمحسن فایضی

استیصال رژیم صهیونیستی در نوار غزه

شرایط برای صهیونیست‌ها از زمانی تغییر کرد که حماس این بار علاوه بر پاسخ موشکی، یک سرباز اسرائیلی را در مرز نوار غزه با استفاده از تک‌تیراندازهای خود به هلاکت رساند.
کد خبر: ۳۰۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱ - 23July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در هفته‌ای که گذشت، روزهای ابتدایی و پایانی آن (شنبه 22 تیر و جمعه 29 تیر) نوار غزه شاهد تنش‌هایی بی‌سابقه بود. در شامگاه شنبه، جنگنده‌های صهیونیستی حملات وسیعی به پایگاه‌های حماس در نوار غزه انجام دادند. این حملات از سوی مقاومت حماس با پاسخ کوبنده‌ای روبرو شد. بر اساس آنچه ارتش رژیم صهیونیستی با ارائه آمار جدیدی از تبادل آتش روز شنبه با گروه‌های مقاومت، اذعان کرد فقط در چند ساعت بیش از 170 راکت و موشک به شهرک‌های صهیونیست نشین شلیک شد که گنبد آهنین تنها ۳۰ فروند از آن‌ها را هدف قرار داده است.[1]

پس از اتفاقات و تبادل آتش در روز شنبه گروه‌های مقاومت و روزنامه‌های صهیونیستی از توافقی برای آتش بس میان نوار غزه و تل‌آویو با میانجیگری مصر خبر دادند. البته این آتش بس بر طبق انتظار بسیار زود به پایان رسید و صهیونیست‌ها از ساعاتی پس از رسانه‌های شدن توافق، حملاتی جدید را علیه غزه آغاز کردند. دلیل این مسئله، سردرگمی تل‌آویو برای انتخاب میان عدم تنش و حفظ ثبات یا نهادینه شدن ارسال بادبادک‌های آتشین به سرزمین‌های اشغالی بود.[2] صهیونیست‌ها اگر به آتش بس پایبند می‌ماندند، به معنی عقب نشینی رسمی آنان در قبال بادبادک‌های آتشین بود. بادبادک‌هایی که خسارات شدید امنیتی و اقتصادی به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است. لذا برای همین ما شاهد بودیم که یکشنبه 23 تیر کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی متشکل از وزرای ارشد کابینه اصلی این رژیم و سران ارتش، به ارتش این رژیم دستور داده شده تا به هرگونه حمله موشکی و به پرواز درآوردن بادبادک‌ها یا بادکنک‌های آتش‌زا در غزه واکنش نشان دهد. این بیانیه از ارتش رژیم صهیونیستی خواسته مانند دو روز اخیر علیه غزه اقدام نظامی انجام دهند.

حملات وسیع رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های حماس و پاسخ غافل گیرکننده و بی‌سابقه حماس

در طول هفته گذشته رژیم صهیونیستی بارها سعی کرد با حملات نقطه‌ای بدون آنکه شرایط نوار غزه را به آستانه جنگ برساند، پایگاه‌های مقاومت و جوانانی که بادبادک‌های آتشین را روانه سرزمین‌های اشغالی می‌کردند را مورد حمله قرار دهد. اوج این حملات از جمعه صبح 29 تیر آغاز شد. ارتش رژیم صهیونیستی پایگاه‌های مقاومت فلسطین به ویژه گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس در مناطق مختلف نوار غزه را هدف حملات گسترده قرار داد. بر اثر این حملات جنگنده‌های اسرائیلی که بیش از 20 موشک به پایگاه‌های مقاومت در نوار غزه شلیک کردند، 5 فلسطینی به شهادت رسیده و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

اما شرایط برای صهیونیست‌ها از زمانی تغییر کرد که حماس این بار علاوه بر پاسخ موشکی، یک سرباز اسرائیلی را در مرز نوار غزه با استفاده از تک‌تیراندازهای خود به هلاکت رساند. این اقدام صهیونیست‌ها را بسیار دستپاچه نمود؛ زیرا این اقدام حماس نه تنها جنبه بازدارندگی و خواست صهیونیست‌ها از حملات موشکی‌شان را دچار چالش می‌کرد بلکه پیغامی واضح به تل‌آویو از سوی مقاومت بود که نه تنها در مقابل حملات موشکی عقب نشینی نخواهد کرد بلکه به جز شلیک راکت به سرزمین‌های اشغالی، سربازان رژیم هم هدفمند مورد تیرس خواهند بود.

روزنامه یدیعوت آحرونوت در گزارشی در خصوص جزئیات کشته شدن یک سرباز ارتش اسرائیل درمرزهای غزه تاکید کرد این نخستین مورد کشته شدن نظامیان رژیم صهیونیستی از جنگ سال 2014 تاکنون محسوب می‌شود. یدیعوت آحرونوت در ادامه گزارش خود درباره این حادثه نوشت: «نظامی اسرائیلی زمانی که از ناحیه سینه هدف تیراندازی قرار گرفت، جلیقه ضدگلوله بر تن داشت. همچنین کادر امدادرسانی که با استفاده از بالگرد برای انتقال وی وارد عمل شدند در ابتدا از وخامت حال وی خبر دادند اما دقایقی بعد اعلام شد که وی در همان محل تیراندازی کشته شده است.[3]»

ابتکار عمل در دست حماس؛ واکنش عجولانه تل‌آویو

پس از مورد اصابت قرار گرفتن یک سرباز اسرائیلی در مرز غزه رونین منلیس سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که وزارت جنگ این رژیم پس از جلسه فوق‌العاده امروز و مشورت‌های امنیتی، تصمیم به آغاز حمله‌ای گسترده به غزه گرفت. منلیس اشاره کرد که این حملات طی ساعات آینده گسترده‌تر خواهد شد.[4] این جلسه با حضور مقامات ارشد ارتش رژیم صهیونیستی از جمله آویگدور لیبرمن و گادی آیزنکوت وزیر جنگ و رئیس ستاد مشترک ارتش برگزار شد. پس از این جلسه سخنگوی عربی ارتش رژیم صهیونیستی ، یحیی سنوار مسئول دفتر سیاسی حماس در نوار غزه را تهدید به ترور کرد. ویخای ادرعی در توئیتی عنوان کرد: «سنوار به عنوان شخصی که تجربه زیادی با اسرائیل دارد، باید بداند که این ریسمان بالاخره روزی پاره خواهد شد.» ادرعی مدعی شد که سنوار به جای سر و سامان دادن به اوضاع غزه، امنیت ساکنان آن را به خطر می‌اندازد. وی مدعی شد که سنوار مسئول تشدید تنش و درگیری‌ها در نوار مرزی باریکه غزه است و از این پس در تیررس ارتش خواهد بود.[5] سخنان مسئولین ارتش رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد آنان در وضعیت استیصالی قرار دارند که خواست و برنامه‌ریزی آنان نبوده و در حالت انفعالی قرار دارند.

علی‌رغم تهدیدات وسیع تل‌آویو، ما شاهد بودیم از صبح شنبه 30 تیرماه رسانه‌ها از توافق آتش بس باردیگر به میانجیگری مصر خبر دادند. آتش‌بسی که همانند هفته گذشته ساعاتی پس از اعلام با حملات جنگنده‌های تل‌آویو نقض شد. لذا به نظر می‌رسد این آتش بس تنها منوط به حملات شدید و وسیع همانند جنگ‌های 51 و 22 روزه خواهد بود و حملات مقطعی جنگنده‌های اسرائیلی و ارسال بادبادک‌های آتشین و راکت‌ها از سوی مقاومت فلسطین همچنان ادامه خواهد داشت. تداوم بادبادک‌های آتشین نشان می‌دهد ابتکار عمل همچنان در دستان حماس است و تل‌آویو از درک سیاست نوار غزه عاجز مانده است. کشته شدن یک سرباز صهیونیست برای نخستین بار از جنگ 51 روزه در مرز نوار غزه با اصابت مستقیم تک‌تیراندازان قسام، نشان می‌دهد حماس به این مسئله پی برده است که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی علی‌رغم تهدیدات فراوانش توانایی آغاز یک جنگ تمام‌عیار را ندارد و در صورت آغاز آن تصمیم‌گیرنده نهایی در چگونگی روند جنگ و پایان آن نخواهد بود.

این استیصال رژیم صهیونیستی در سخنان مسئولین و ژنرال‌های صهیونیستی هم کاملاً عیان است. به‌طور نمونه ایلی بن مئیر ژنرال صهیونیست در یادداشتی تحلیلی که روزنامه معاریو منتشر کرده به سه گزینه اصلی اسرائیل در تعامل با شرایط بحرانی غزه اشاره می‌کند (آتش بس طولانی، اشغال کامل و راه‌حل سیاسی) و می‌نویسد: «در نهایت شرایط به‌جایی خواهد رسید که تصمیم سازان اسرائیلی، ناتوانی خود را در تعامل با غزه اعلام خواهند کرد.[6]»

مقاومت نوار غزه اکنون توانسته برخلاف سال گذشته با اقداماتی مبتکرانه مانند راهپیمایی‌های بازگشت، بادبادک‌های آتشین، پیگیری آشتی ملی و ... افکار عمومی نوار غزه را با خود بیش ‌از پیش همراه ساخته و با رفع اتهام مقصر بودن در وضعیت انفجاری باریکه غزه، ابتکار عمل را در مقابل رژیم صهیونیستی در دست بگیرد. این در حالی است که در سال گذشته بسیاری از تحلیل گران اسرائیلی معتقد بودند روند محاصره غزه و وضعیت فاجعه‌بار انسانی در این منطقه ، حماس را مجبور به عقب نشینی خواهد کرد.

پی نوشت:

[1] https://www.farsnews.com/news/13970424000037

[2] برای مطالعه بیشتر ر.ک:

https://www.farsnews.com/news/13970425001298

[3] http://qodsna.com/fa/315003

[4] https://www.farsnews.com/news/13970429000625

[5] https://farsi.palinfo.com/14528

[6] http://qodsna.com/fa/315022

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار