یادداشت/ مصطفی اسلامی

قانون «دولت یهود» نژادپرستی نهادینه شده

با تصویب قانون «دولت یهود» به نظر می‌رسد که جزئیاتی بیشتر از طرح معامله قرن دونالد ترامپ در حال نمایان شدن است و بایستی منتظر عملی شدن بیشتر جزئیات آن بود. طرح دونالد ترامپ به کلی 2 کشوری بودن را زیر سوال می‌برد و کشور یهودی بر سرزمین‌های اشغالی را تحکیم می‌کند.
کد خبر: ۳۰۱۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ - 23July 2018

قانون «دولت یهود» نژادپرستی نهادینه شدهبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مصطفی اسلامی در یادداشتی نوشت: تاریخ کنونی برای مسئله سازش و مقاومت یکی از نقاط عطفی است که ضروری است به آن توجه ویژه ای شود. هم از ناحیه بازیگران بین المللی و هم از نظر بازیگران داخلی در فلسطین تاریخی، اتفاقاتی در حال رخ دادن است که بیانگر این است که باید رویکردهای موجود در جهان اسلام نسبت به مسئله فلسطین به صورت عملیاتی تبدیل به یک استراتژی دقیق و هدفمند برای کنترل رژیم صهیونیستی شود.

یکی از آخرین اقداماتی که در خصوص مسئله فلسطین روی داده است، تصویب طرحی در مجلس صهیونیست ها بود به نام قانون پایه قومیت. قانون دولت یهود که موسوم به «قانون پایه قومیت» است با 62 رأی موافق و 55 رأی مخالف روز پنجشنبه هفته گذشته تصویب شد. تصویب این قانون که در نوع خود تحولی اساسی در سرزمین های اشغالی محسوب می شود، با تمجید صهیونیست ها و اعتراض هواداران فلسطین و اعراب مواجه شده است. نمایندگان عرب کنست متن این قانون را پاره کردند و در مقابل بنیامین نتانیاهو آن را اتفاقی تاریخی دانسته و گفته است «پس از 122 سال از انتشار دیدگاه هرتزل، در این قانون مبنای وجودی ما مشخص شد و آن مبنا این است که اسرائیل دولتی قومی برای ملت یهود است. با این ادعا که این دولت قومی به حقوق تمام شهروندانش احترام می گذارد. این دولت تنها دولت خاورمیانه است که اینگونه عمل می کند.»

قانون پایه چیست؟

اسرائیل جزو رژیم هایی محسوب می شود که قانون اساسی تدوین شده ای که در آن مرزهای جغرافیایی، سیاسی و انسانی مشخص شده باشد و روابط متقابل بین مردم در آن تعیین شده باشد، وجود ندارد و به همین دلیل قانون پایه در آن وجود دارد. تعداد بسیار زیادی از این قانون های پایه در اسرائیل وجود دارد. همین موضوع سبب تفسیر های گوناگون و متناقض از این قوانین پایه در رژیم صهیونیستی می شود.

قانون پایه قومیت و «دولت یهود»

قانون پایه قومیت یا قانون پایه دولت یهود نیز جزو آخرین قوانین پایه ای است که در سرزمین های اشغالی تصویب شده است. برخی از مهمترین بندهای این قانون که در اصول پایه این قانون مندرج شده است عبارتند از: الف) سرزمین اسرائیل وطن تاریخی ملت یهود است و اسرائیل در آن کشور تأسیس شده است. ب) کشور اسرائیل کشوری قومی برای ملت یهود است و قوم یهود حق طبیعی، فرهنگی، دینی و تاریخی خود را برای تعیین سرنوشت پی می گیرد. ج) پی‌گیری حق تعیین سرنوشت در کشور اسرائیل منحصرا متعلق به ملت یهود است.

تفسیر هر یک از این بندها بدین معنی است که رژیم اشغالگر به دنبال از بین بردن ساختار عربی سرزمین های اشغالی و یکپارچگی ساختاری به نفع قومیت یهود است. به همین دلیل است که یولی آدلشتایتن، رئیس کنست رژیم صهیونیستی در خصوص این قانون ادعا می کند «تصویب این قانون یک اتفاق تاریخی است. او مدعی شد این اتفاق تاریخی، اسرائیل را به عنوان کشوری برای ملت یهود به همراه یک سرود ملی و پرچم تضمین می کند و حق شهرک سازی برای نسل های آینده را نیز همراه خواهد داشت.» صهیونیست ها به زعم خود با این قانون توانسته اند ریشه فلسطینی سرزمین کهن فلسطینیان را از بین برده و اتفاقی که با هرتزل شروع شد را «کامل» کنند.

علت تصویب قانون چیست؟

یکی از مهمترین علل تصویب این قانون مسئله مشروعیت برای صهیونیست ها در اراضی اشغالی است. اکنون که بیش از 70 سال از تاسیس نحس صهیونیست ها در فلسطین تاریخی می گذرد، آن ها هنوز درگیر مسائلی ریشه ای هستند، نه تنها همپیمانان آمریکایی آن ها، بلکه حتی پیوند نامبارکشان با اعراب نیز نتوانسته است آن ها را به جایگاه راضی کننده مشروعیت برساند. پیرو همین مسئله است که با استفاده از اقدامات عجولانه که اتفاقا خود نیز از ناکامی آن مطلع هستند، به دنبال این هستند تا فضای بین المللی که درگیر مسئله انتقال سفارت آمریکا به قدس و درگیری پیرامون این مسئله است، با یهودی سازی کشور فلسطین، این کار را یک بار برای همیشه تمام کنند.

سازش هزینه زا

صهیونیست ها با عربی زدایی از سرزمین های فلسطین، به واقع مهر ابطالی بر تمام طرح های سازشی که تا پیش از این برای صلح ارائه می شد نیز کوبیدند. تصویب جنجال برانگیز این قانون یک بار دیگر نشان داد که تمام راه حل های سازش با صهیونیست ها جز اتلاف وقت عائدی دیگری برای فلسطین نداشته و راه حل درست مواجهه با صهیونیست هایی که حد تجاوز آن ها نهایی شدنی نیست، مقاومت است و مقاومت.

معامله قرن و قانون پایه

بنا به گفته بسیاری از کارشناسان که از سال 2013 شروع شده و از آن به عنوان یکی از مبانی اصلی معامله قرن مطرح شده توسط دونالد ترامپ عنوان شده است. طرح معامله قرن طرحی است که با حمایت بسیاری از کشورهای عربی توسط دونالد ترامپ مطرح شده و یکی از پایه های اصلی آن تشکیل کشوری یهودی است که منازعه آن با فلسطینی ها از بین رفته باشد.

با تصویب این قانون به نظر می رسد که جزئیاتی بیشتر از طرح معامله قرن دونالد ترامپ در حال نمایان شدن است و بایستی منتظر عملی شدن بیشتر جزئیات آن بود. طرح دونالد ترامپ به کلی دو کشوری بودن را زیر سوال می برد و کشور یهودی بر سرزمین های اشغالی را تحکیم می کند.

یکی از مشخصات طرح دولت ترامپ این است که همان‌گونه که در دوره تبلیغات انتخاباتی اعلام شده بود، در معامله قرن، دیگر طرح دو دولت کنار گذاشته می‌شود و تنها یک دولت یهودی در فلسطین تاریخی شکل خواهد گرفت. بندهایی از قبیل اینکه «حاکمیت ملزم به حفظ سلامت فرزندان ملت یهود و شهروندان اسرائیل است کسانی که به دلیل یهودی بودن یا شهروند اسرائیل بودن مشکلاتی برایشان به وجود می آید، حاکمیت در خارج از اسرائیل برای حفظ رابطه کشور با فرزندان ملت یهود اقدام خواهد کرد، حاکمیت برای حفظ میراث فرهنگی، تاریخی و دینی یهودیان مقیم خارج اسرائیل اقدام خواهد کرد» به این معنی است که صهیونیست ها از اینک به دنبال این هستند تا ماهیت فلسطینی این کشور تاریخی را از بین ببرند و این نیز یکی از مبانی طرح دونالد ترامپ برای معامله قرن محسوب می شود.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار