عامری:

نیازهای کشور را می‌توانیم در داخل تأمین کنیم

دبیرکل جمعیت ایثارگران گفت: اگر مسئولان، نیازهای کشور را در جمع‌های تخصصی اعلام کنند و بگویند این نیازها را داریم و با مراکز تحقیقاتی و صنعتی جلسات تخصصی بگذارند، با یک همکاری می‌توانند این محصولات را بسازند.
کد خبر: ۳۰۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ - 23July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، محمّدجواد عامری، دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی درباره نشست روز گذشته اعضای شورای مرکزی تشکل متبوع خود اظهار داشت: در این نشست، چند موضوع مورد تأکید قرار گرفت. نخست اینکه ما در کشور، بحران نداریم، بلکه مشکل داریم. مشکلات متعددی داریم امّا در حد بحران نیست. اینکه در کشور بحران وجود دارد، بیشتر القاء دشمن است.

دشمن به دنبال القای وجود بحران در کشور است

وی ادامه داد: زمانی می‌توان یک مشکل را بحران نامید که توسط مجموعه حکومت و دستگاه‌های کشور، قابل حل نیست و باید از اصول خود دست برداریم و مقداری کوتاه بیاییم تا حل شود. دشمن به دنبال این است که این را جا بیاندازد و به مسئولین بگوید همانطور که شما یک بار مجبور شدید در قطع‌نامه 598 این کار را بکنید، الان هم چون چنین بحرانی دارید، پس باید از اصول خود کوتاه بیایید. برخی نیز به صلح امام‌حسن (ع) استناد می‌کنند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران با بیان اینکه مشکلات، با تدبیر، همدلی و همکاری قابل حل است، تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای به مشکلات دامن می‌زنند. حتی افرادی که در این پنج سال، مدافع دولت بودند، اکنون که دیده‌اند دولت متوجه شده به عهد آمریکا نمی‌شود اعتماد کرد و آمریکا و اروپا را شناخته است، به جای اینکه همدلی داشته باشند و به دولت کمک کنند و به جای اینکه از مواضع درست روحانی درباره غرب حمایت کنند، بحث‌ استیضاح و این نوع مسائل را مطرح می‌کنند.

حال که دولت به خودش آمده، برخی‌ها نمی‌خواهند کمک کنند

عامری ادامه داد: در این پنج سال که مشکلات متعددی در کشور وجود داشت و همه آن‌ها به برجام گره خورده بود، این افراد سکوت کرده بودند. الان که دولت متوجه شده که آمریکا و غرب قابل اعتماد نیستند و می‌خواهد از توان داخل کمک بگیرد، این افراد به دنبال طرح بحث‌هایی چون استیضاح رئیس‌جمهور هستند.

فعّال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه ما از این افراد خواهش و درخواست می‌کنیم که منافع فردی و جناحی را به منافع ملّت ترجیح ندهند و در کنار ملّت بایستند، تصریح کرد: از آن‌ها می‌خواهیم کمک کنند تا ما از این دوران و مشکلاتی که باعث خوشحالی دشمنان شده، عبور کنیم و مسائل باندی را کنار بگذارند.

قاچاق و سوءاستفاده‌های مالی با همکاری قوه مجریه و قضاییه قابل حل است

عامری ادمه داد: نکته دیگری که در جلسه شورای مرکزی جمعیت ایثارگران مطرح شد این بود که اعضا تأکید دارند که یکی از مشکلات جدّی کشور، بحث قاچاق و سوءاستفاده‌های مالی است که برخی افراد انجام می‌دهند. این مسائل با همکاری قوه مجریه و قوه قضاییه قابل حل است. از قوه مجریه می‌خواهیم افرادی که سوءاستفاده کردند و ارز دولتی را به اشتباه خرج کردند و در بحث خودرو، تخلف کردند، سریعاً به قوه قضاییه معرفی کند. قوه قضاییه هم قاطعانه و سریع رسیدگی کند و جلوی این مسائل را بگیرد.

وی با تأکید بر لزوم اهمیت مبارزه با مفسدان اقتصادی گفت: مسئولین سعی کنند بیش از اینکه مشکلات را داد بزنند، مسائل را در جلسات خصوصی و بین سران قوا حل کنند و نتیجه حل شده را به مردم بگویند و ذهن مردم را مشوش نکنند. این همان چیزی است که دشمنبه دنبال آن است. دشمن هر روز یک لیست بلندبالا پخش می‌کند که این افراد دزدی کرده‌اند. برخی از آن‌ها شاید درست باشد، امّا دشمن درصدد القای این است که بگوید کل نظام فاسد شده است.

دبیرکل جمعیت ایثارگران ادامه داد: متأسفانه گاهی اوقات به خاطر جهل یا سوءتفاهم‌هایی که پیش می‌آید، مسئولین به جای برخورد با فساد، افشای فساد می‌کنند.

عامری با یادآوری اینکه در این 5 سال، عده‌ای راه‌حل مشکلات را آمریکا و اروپا می‌دانستند و می‌گفتند فقط این‌ها می‌توانند مشکلات را حل کنند. تجربه نشان داد که این کشورها واقعاً دوست ملّت ایران نیستند. الان بسیاری از کشورها هستند که می‌گویند ما آماده همکاری هستیم. ما نباید خودمان را از همکاری با آن‌ها محروم کنیم. نباید از کشورهایی مثل روسیه، چین، هند، اندونزی فاغل شویم.

«نمی‌دانیم چرا افرادی که تا دیروز، علی‌رغم بدعهدی‌های هفتادساله آمریکا و انگلیس دائماً می‌گفتند با آن‌ها صحبت کنیم، حالا چه شده که وقتی کشورهایی نظیر روسیه و چین، که آن‌‌ها هم به خاطر منافع خودشان می‌گویند آماده همکاری با ما هستند، دائماً به دنبال این هستند که کشور را از این فرصت پیش آمده محروم کنند.»

استاد دانشگاه امیرکبیر، با بیان اینکه در این شرایط باید از قراردادهای دوطرفه استفاده کنیم، تصریح کرد: اگر به جای دلار، با پول‌های دیگر کار کنیم، بسیاری از مشکلاتی که آمریکا به دنبال ایجاد آن‌هاست رفع می‌شود.

خوشحالم که آدیداس و نایک ما را تحریم کرده‌اند

عامری ادامه داد: ما فکر می‌کنیم همه مشکلات فعلی کشور، قابل حل است. یعنی ما می‌توانیم در همین وضعیتی که هستیم تمام تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم. الان شرکت آدیداس و نایک گفته‌اند ما ایران را از خرید لباس برای ورزشکاران محروم می‌کنیم. من از این باب از این موضوع خوشحال می‌شوم که مسئولین بیایند از شرکت‌های داخلی که خیلی توانمند هستند استفاده کنند.

وی به بیان یک مثلا در زمینه رشته تخصصی خود پرداخت و گفت: بسیاری از محصولات نفتی و کارهای مهندسی، در صورتی‌که دولت از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بخواهد که راه‌های تست کیفیت این محصولات را به دست بیاورند- که کار رایجی است و در دانشگاه‌ها انجام می‌شود-، بسیاری از تولیدکننده‌ها هستند که می‌گویند ما حاضر هستیم با همان کیفیت محصول را بسازیم، امّا متأسفانه به خاطر اینکه راه‌های تست و بررسی کیفیت بسیاری از این‌ محصولات، برای مسئولین خرید شرکت‌ها مشخص نیست، آن‌ها فقط به برند نگاه می‌کنند.

عامری ادامه داد: این موضوع در حوزه نفتی بارها دیده‌ام. یک شرکت اعلام کرد که من می‌توانم این قطعه را بسازم، امّا از وزارت نفت کسی علاقه‌ای نشان نداد که بیاید و کنترل کیفی انجام دهد. عزم و اراده‌ این کار وجود نداشت، وگرنه اگر همین کار را به دانشگاه‌ها واگذار می‌کردند تا استانداردهای لازم را برای انجام تست‌های آن محصول تعریف کنند، به راحتی می‌توانستیم از آن شرکت خریدمان را انجام دهیم.

محصولات نظامی را به ما نفروختند؛ توانستیم تولید کنیم

دبیرکل جمعیت ایثارگران، توانمندی‌های کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: اینکه ما می‌گوییم می‌توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، به این خاطر است که ما در محصولات نظامی که به شدت «های‌تک» تر هستند و از نظر تکنولوژی ساخت، تکنولوژی بالایی دارند، چون به ما فروخته نشد، توانستیم تولید کنیم. حالا چه شده که نمی‌توانیم لباس تولید کنیم؟ ما لوله تانک را می‌توانیم تولید کنیم، امّا چه شده که وقتی می‌خواهیم برخی از محصولات ساده مربوط به صنعت را تولید کنیم می‌گویند آلیاژ خاصی می‌خواهد با کیفیت بالا.

عامری ادامه داد: اگر مسئولان، نیازهای کشور را در جمع‌های تخصصی اعلام کنند و بگویند این نیازها را داریم و با مراکز تحقیقاتی و صنعتی جلسات تخصصی بگذارند، با یک همکاری می‌توانند این محصولات را بسازند. مطمن باشید در دنیا هیچ محصولی به اندازه محصولات نظامی پیچیده نیست. ما چطور توانستیم موشک بسازیم ولی بسیاری از قطعات صنعتی را باید از خارج بیاوریم؟ بساری از اسایتدی که ما با آن‌ها ارتباط داریم می‌گویند ما برای این کار، آماده‌ هستیم. مهم این است که باید عزم و اراده این کار در دولت باشد. متأسفانه این عزم و اراده، تاکنون در دولت نبوده و ترجیح می‌دانند که محصولات را وارد کنند.

«ما در این شرایط اگر این اقدامات را انجام دهیم، هم اشتغال ایجاد می‌شود هم ارز از کشور خارج نمی‌شود. می‌توانیم صادرکننده هم باشیم و برای کشور فراورده‌های زیادی داشته باشد. بستگی دارد که چقدر دولت بخواهد از این فرصت استفاده کند. ما که خواستار تحریم نبودیم، اما حال که تحریم شده،ایم، باید از این فرصت استفاه کنیم و کشور را به یک کشور قوی و صنعتی تبدیل کنیم.»

انتقال آب به خوزستان، الگویی برای دولت

دبیرکل جمعیت ایثارگران، به حل مشکل آب خوزستان و خرمشهر توسط نیروهای انقلابی اشاره کرد و تصریح کرد: باید به این نمونه، به عنوان یک الگو نگاه کنیم. این معضلی بود که سال‌ها مردم خوزستان با آن درگیر بودند. ما از سپاه تشکر می کنیم. الان هم تأکید داریم که اگر بقیه مشکلات را مسئولین بیایند با دلسوزان، مردم، دانشگاهیان، محققان و کسانی که توانمندی دارند مطرح کنند بسیاری از مشکلات قابل حل است.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها