روح‌الامین در نشست جشنواره هنر انقلاب:

«کارگر» سرباز خط مقدم جنگ اقتصادی است/ بخش نقاشی دیجیتال جشنواره به کارگر می‌پردازد

دبیر بخش نقاشی دیجیتال با بیان اینکه کارگر، سرباز خط مقدم جنگ اقتصادی است، گفت: موضوع محوری بخش نقاشی دیجیتال پنجمین جشنواره هنر انقلاب کارگر است.
کد خبر: ۳۰۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵ - 23July 2018

بلبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، احمدرضا دالوند دبیر بخش پژوهش در نشست خبری پنجمین جشنواره هنر انقلاب با بیان اینکه این بخش در گذشته به صورت ارسال مقاله بوده است، اما امسال کتاب خواهد شد، اظهار داشت: کتاب‌های این بخش با محور و موضوع رویش‌های انقلاب و نسل جدید هنر خواهد بود که زیر سایه پیشکسوتان رشد کرده‌اند.

دالوند: رویش‌های هنر انقلاب مانند توپخانه آماده شلیک‌اند

دبیر بخش پژوهش عنوان کرد: در نگارش هنر و در 70 سال گذشته معضل ادیبانه نوشتن وجود داشته و نتیجه آن این شده که آثار بسیاری از هنرمندان جز مشتی انشای قشنگ چیزی نشده است. هرگاه اثری مورد توجه قرار گرفته این توجه کلامی بوده و موجب بحران ادبیات برای هنر شده است.

دالوند با تاکید بر اینکه در زمینه هنر انقلاب باید کلمه‌ها حاوی معنا باشند، عنوان کرد: امروز فضای مجازی پنجره‌ای را به هنرمندان باز کرده که می‌توانند دنیا را رصد کنند، این در شرایطی است که مدیران در واکنش نشان دادن انفعالی رفتار می‌کنند.

وی رویش‌های هنر انقلاب را به مثابه توپخانه آماده شلیک دانست و گفت: هنر به مثابه عنصری زیبا است که باید قلب‌ها را تسخیر کند و امروز رویش‌های انقلاب در شرایطی هستند که مانند توپخانه‌ای آماده شلیک‌اند.

در ادامه این نشست علی حیاتی دبیر بخش پرچم و کتیبه با بیان اینکه در این جشنواره جوان‌گرایی رعایت شده و قرار است برای مردم حرکتی انجام شود، اظهار داشت: همان قدر که مفهوم کلمه مقاومت در این جشنواره باز شده باید گونه‌های دیگر از مقاومت را به تصویر بکشیم.

وی کتیبه و پرچم را از قدیمی‌ترین رسانه‌ها دانست و گفت: یکی از جاهایی که هنر در آن تجلی داشته و از طرفی جوان‌ترین بخش این جشنواره است، کتیبه و پرچم می‌باشد که امیدوارم هنرمندان با تلاش خود رنگ و بوی مهجوریت را از آن بردارند.

دبیر بخش کتیبه و پرچم عنوان کرد: در 100 سال گذشته این هنر اتفاق خاصی همراه نبوده، اما امسال در 2 بخش جشن‌های چهل ساله انقلاب که اوج آن 22 بهمن است و حرکت عظیم اربعین که به نوعی فستیوال پرچم و کتیبه‌هاست و بیش از هر هنر و رسانه‌ای دیگر در آن ظهور و بروز دارد برنامه‌های ویژه‌ای خواهیم داشت؛ چراکه نمی‌خواهیم کاری انجام دهیم تا در گالری‌ها بماند،‌ بلکه حرکتی شکل می‌دهیم تا هنرمندان ثمرات آن را متوجه شوند.

قاعدی: زن مسلمان ایرانی موضوع بخش عکاسی جشنواره

حسن قاعدی دبیر بخش عکس در ادامه با بیان اینکه به‌طور جدی اولین تجربه دبیری خود را در این جشنواره سپری می‌کند، اظهار داشت: ماهیت عکاسی این است که در هر جریانی حضور فعال و مستمری داشته باشد و سند بودن و قابل اعتنا بودن آن در حوزه خبری نیازی به توضیح ندارد.

وی گفت: موضوع جشنواره در این بخش «زن مسلمان ایرانی» است که مورد موافقت دبیرخانه و شورای پژوهش قرار گرفته است تا امسال به دور از شعار زدگی به این موضوع بپردازیم. زن نه فقط در پایگاه بسیج و خانواده‌های شهدا، بلکه زنی که مورد هجوم رسانه‌هاست و زندگی با نشاطی دارد، سوژه ما قرار می‌گیرد.

میری: انقلاب چهل ساله با قدرت به آسیب‌های خود می‌پردازد

سیدمحمدرضا میری دبیر بخش پوستر این جشنواره با بیان اینکه پوستر یک رسانه کارآمد و پر استفاده در فضای حقیقی و مجازی است که قابلیت‌های زیادی در پرداختن به موضوعات مردم دارد، اظهار داشت: این بخش علاقه‌مندان زیادی برای تولید کار دارد که قابلیت تولید و نزدیک شدن به فضای حقیقی به همراه دارد.

وی گفت: بخش زیادی از فضای بصری از تبلیغات شهری که مرتبط چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است، مربوط به این بخش است. شرایط فعلی امسال که همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، خیلی خاص است، در حالی‌که اندیشه‌های امام خمینی (ره) با قدرت در جهان پیش می‌رود، عارضه‌ها و آسیب‌هایی از داخل به انقلاب عارض شده که همه از آن ناراحت هستند و قرار نیست به این موضوعات نپردازیم، اتفاقا باید با قدرت انقلاب چهل ساله به آسیب‌های خود بپردازد.

وی گفت:‌ این آسیب‌ها ریشه‌هایی دارد که باید به آن پرداخت. چند ریشه اصلی که اختلاس‌گران و مدیران ریاکار در آن آسیب‌ها لانه کرده‌اند، دور شدن از گفتمان انقلاب است. بازخوانی گفتمان جدی و اصلی امام و رهبری و مفاهیم آن چیزی است که سال‌ها ترسیم شده، اما غده‌ای از اول نظام در آن لانه کرده است. قرار نیست به بهانه وجود آسیب‌ها از دستاوردها غافل شویم؛ چراکه رسانه‌های غیررسمی به خاطر علاقه به نظام به قدری این اتفاقات را انعکاس داده‌اند که از دستاوردها غافل شده‌ایم و نسل امروز فکر می‌کند آفت‌ها و دستاوردها کم بوده و لذا مهم است دستاوردهای بزرگ علمی و صنعتی و قابلیت نسل جوان را روایت کنیم.

وی گفت: در 10 استان کارگاه آموزشی طراحی برای شبکه‌سازی طراحان و نیروهای جوان تشکیل خواهد شد؛ همچنین از تبلیغات شهری برای بازخوانی گفتمان انقلاب اسلامی بهره خواهیم گرفت.

احمد عابدینی دبیر بخش طراحی صنعتی پنجمین جشنواره هنر مقاومت با بیان اینکه بحث طراحی صنعتی یکی از رشته‌های استراتژیک در تولید محصولات است؛ اظهار داشت: از جایی که امسال شعار حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی را در پیش داریم، لازم بود در همین راستا در حوزه حمایت از کالای ایرانی حرکتی انجام شود.

وی افزود: مشکل کالای ایرانی بحث طراحی است به گونه‌ای که این کالا مورد رغبت خریداران قرار نمی‌گیرد؛ لذا این بخش به سه مسئله می‌پردازد تا بتواند یک محصول را برای مردم کاربردی کند و به فرهنگ سازی منجر شود.

دبیر بخش طراحی صنعتی عنوان کرد: صرفه‌جویی، زندگی ساده ایرانی و صنایع دستی در زندگی امروز در 5 دسته لوازم منزل، مبلمان شهری و منزل، محصولات روشنایی، محصولات مربوط به زیوالات و اسباب بازی ارائه می‌شود تا بتوانیم در جهت تولید قدم برداریم و آن را در بازار عرضه کنیم.

عباس صانعی دبیر بخش گرافیک متحرک با بیان اینکه گرافیک متحرک تا کنون در کشور بدون متولی بوده است، اظهار داشت: علی رغم اینکه سابقه گرافیک متحرک به 7 سال می‌رسد این رشته همچنان مهجور واقع شده است.

وی گفت: گرافیک متحرک قالب‌های متفاوتی دارد که در چند سال اخیر در کشور جریان خوبی شکل گرفته و بچه‌های متعهد و مسؤول از آن بهره می‌گیرند. یکی از ویژگی‌های این بخش نسبت به سایر بخش‌ها ارائه اطلاعات به مخاطب است.

دبیر بخش گرافیک متحرک دستاوردهای انقلاب و ما می‌توانیم مطالبه‌گری از مسؤولین و مسائلی که جامعه امروز با آن درگیر است، معضلات و بازخوانی ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را سر فصل این بخش از پنجمین جشنواره هنر انقلاب عنوان کرد، افزود: معرفی مسؤول تراز انقلاب اسلامی یعنی پرداختن به ویژه‌های مسؤولان کشور که باید چگونه باشند. بحث معرفی الگوهای جوان و مومن و انقلابی مثل شهید احمدی روشن در این بخش مورد نظر است.

صانعی درباره نوع ارائه آثار این بخش نیز گفت: مدل انتشار آثار بخش گرافیک متحرک در شبکه‌های تلویزیون و فضای مجازی خواهد بود و اینطور نیست که آثار این بخش دیده نشود.

حسن روح الامین دبیر بخش نقاشی دیجیتال این جشنواره با بیان اینکه این بخش خیلی مزایا و نکاتی نسبت به سال گذشته دارد، اظهار داشت: نقاشی هنری است که برای گالری است و مخاطب محدود دارد؛ چرا که وقتی نقاشی روی بوم باشد مخاطب باید به ملاقات آن برود.

وی با اشاره به جایگزین شدن نقاشی دیجیتال، گفت: پیشنهاد امسال واقعا فکر خیلی خوبی بود چون شخصا وقتی می‌بینم موضوعات زیادی برای کار وجود دارد متوجه مانع اقتصادی آن می شوند در نتیجه اولین قدم در این زمینه تغییر رویکرد به سمت نقاشی دیجیتال است.

دبیر بخش نقاشی دیجیتال تصریح کرد: یک جشنواره برای سفارش آثار نقاشی نیازمند بودجه زیادی است و این تغییر رویکرد توجه به این بیان امام راحل بود که فرمودند: انقلاب ما انقلاب پابرهنه‌ها است.

روح الامین در خصوص موضوع این بخش گفت: کار و کارگر ایرانی که یکی از پر مخاطب ترین سوژه‌های نقاشی شرایط مردم و فضای فعالیت آن‌ها در جامعه بوده را محوریت قرار داده است. تولید ملی ما را نجات می‌دهد پس در این جنگ اقتصادی سرباز خط مقدم کارگر است.

انتهای پیام/121

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار