در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

هر ساله ۲۸ میلیون نفر به مشهد سفر می‌کنند/ امسال بیش از ۷۰۰ هزار زائر اولی به مشهد آمدند

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی اولویت‌ها و عملکرد آستان قدس رضوی برگزار شد.
کد خبر: ۳۰۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷ - 23July 2018

هر ساله ۲۸ میلیون نفر به مشهد سفر می‌کنند/ امسال بیش از ۷۰۰ هزار زائر اولی به مشهد آمدندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، بررسی اولویت‌ها و عملکرد آستان قدس رضوی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 1 مردادماه بود که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد.

سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در ابتدای برنامه با اشاره به ماموریت این آستان اظهار داشت: وظیفه ما این است که مقدم زائرین را گرامی بداریم تا آنها با آرامش زیارت کنند.

رئیسی در خصوص تعداد زوار حرم رضوی گفت: هر ساله تعداد زوار بیشتر می شود؛ طی هر سال ۲۸ میلیون نفر به مشهد سفر می‌کنند و البته در ایام خاص مانند تولد امام رضا این آمار ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

امسال بیش از 700 هزار زائر اولی به مشهد آمدند

تولیت آستان قدس رضوی درباره افراد کم بضاعتی که نمی‌توانند به مشهد سفر کنند گفت: امسال بیش از ۷۰۰ هزار زائر اولی از میان افرادی که توانایی مالی برای سفر نداشتند به مشهد آمدند.

وی درخصوص اسکان زائرین اظهار کرد: مردم مشهد درهای خانه خودرا به روی تمام زوار باز کرده اند و کمپ هایی در اطراف شهر برای اسکان این افراد تعبیه شده است، اما شان زائر امام رضا حضور در کمپ ها نیست و فاز اول ساخت و بهره برداری زائر شهر آغاز شد و در حال حاضر فاز دوم آن در حال بهره برداری است.

رئیسی درباره مهمان سرای آستان قدس گفت: این مهمان سرا در ۲ فاز ساخته می‌شود و فاز اول آن امروز به بهره برداری رسیده است و در این  فاز قریب به ۱۵۰۰ زائر در آن اسکان پیدا می‌کنند و فاز دوم آن ابتدای سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بخش های مختلف کشور با آستان قدس همکاری می‌کنند، گفت: با کمیته امداد فعالیت‌هایی را انجام داده ایم تا به واسطه آن به افراد کم بضاعت کمک کنیم.

رئیسی در خصوص میزان دریافتی از زائرین کم درآمد اظهار کرد: از زائر اولی ها هیچ پولی نمی‌گیریم و حتی غذا و خوراک آنها را هم آستان تامین می‌کند و هزینه آن از نذر مردم و پول آستان تامین می‌شود، اما غالبا این پول کمک مردمی است.

خادمان حرم سالانه باید 50 روز در مشهد حضور داشته باشند

وی در خصوص غذای حرم بیان کرد: نرم افزاری طراحی شده است که افراد در آن کد ملی خود را ثبت می‌کنند و برای دریافت غذای حضرتی به مهمان سرا دعوت می شوند. به دلیل بالا بودن تعداد زائران و همچنین کم بودن غذا نمی‌توان به تمام زائرین پاسخ داد، اما در حال حاضر غذای حرم نظم خاصی پیدا کرده است.

تولیت آستان قدس رضوی در خصوص طرح خادم خدمت و مخدوم اظهار کرد: عشق به خدمت در آستان رضوی فزاینده است، اما خدمت تنها در چهارچوب حرم تعریف نشده است و مخدوم فقط زائران نیستند، بلکه در سراسر کشور افرادی وجود دارند که نیازمند کمک هستند و خادمان امام رضا باید به آنها هم کمک کنند.

وی ادامه داد: خادمان حرم سالانه باید ۵۰ روز در مشهد حضور داشته باشند و در این طرح قرار شد افرادی که در مشهد سکونت ندارند ۱۵ روز در این شهر فعالیت کنند و بقیه روزهارا در شهری خود به مردم خدمت کنند، یعنی یک دندانپزشک بصورت رایگان در شهری که حضور دارد به مردم خدمت دهد.

رئیسی با بیان اینکه ۵۰ خدمت برای خادمان تعریف شده است گفت: استقبال از این طرح بسیار خوب بوده است و استاد دانشگاه، خلبان، طلبه و...هم در آستان کار می‌کنند و هم خدمات مختلف دیگر را به نیازمندان می‌دهند.

تولیت آستان قدس رضوی درخصوص آمار دقیق خدمت های ارائه شده بیان کرد: در بیرون می‌گویند پزشکان بدون مرز اما در آستان قدس محوریت امام رضا قرار دارد و تمام اقشار با محوریت این نام می‌توانند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: خدمت منفعت طلبانه با نگاه مادی تعریف می‌شود، اما خدمت امام رضا برای خدا است افراد صاحب نام در حرم کفش داری می‌کنند و به این کار افتخار می‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آستان قدس خدمات بسیاری ارائه می دهد اظهار کرد: در زلزله اخیر سرپل ذهاب بسیاری از خادمان با نام امام رضا کار کردند و این خدمت‌های داوطلبانه باید توسعه پیدا کنند.

رئیسی درباره چگوی ثبت نام برای خادم شدن گفت: علاقمندان در سامانه باب الرضا می‌توانند بصورت داوطلبانه ثبت نام کنند و خدمتی را ارائه دهند.

تولیت آستان قدس رضوی درباره توجه به محرومان بیان کرد:کمک به محرومان وظیفه جدی ما است، در گذشته سازوکاری برای کمک به محرومان وجود نداشت، اما ما بنیادی را برای فعالیت و کمک به مستضعفان بوجود آورده ایم و تلاش کردیم تا پاسخ نیازمندان را بدهیم.

وی ادامه داد: بسیاری از نهادهای انقلابی وظیفه کمک به محرومین را دارند و ما در نخستین قدم با این نهاد ها همکاری کردیم و سپس به فکر فعال کردن صنایع روستایی افتادیم و پس از آن توسعه قنات ها در دستور کار قرار گرفت و به واسطه همین توسعه مشاغل زیادی بوجود آمد.

مشهدمال با پول سرمایه گذاری ساخته می شود، توسعه داروسازی و تولید دارو از اهداف آستان قدس است

رئیسی با اشاره به بلندمرتبه سازی های اطراف حرم گفت: برخی از سازه ها مربوط به گذشته است و برخی از آنها جدید هستند؛ هیچ نهادی بلند مرتبه سازی را مناسب نمی‌داند، زیرا مشکلات بسیاری را برای بافت قدیمی ‌ و حرم بوجود آورده است آستان با شهرداری و تمام بخش ها در خصوص این موضوع مذاکره کرده است و دیگر مجوزی برای بلند مرتبه سازی در اطراف حرم داده نمی‌شود.

تولیت آستاد قدس رضوی ادامه داد: ساختمان‌هایی که به تازگی مجوز گرفته بودند دیگر مجاز به ساخت سازه بلند نیستند و برای آنهایی هم که در حال ساخت هستند سازوکارهای جدی در نظر گرفته شده است.

وی درخصوص پروژه مشهد مال اظهار کرد: برای مصارف جاری آستان قدس محلی وجود دارد و میزان نذر آستان هم مشخص است و شرکت‌هایی که وجود دارند سرمایه ای هستند و فعالیت‌های این پروژه سرمایه ای بوده است.

رئیسی درباره فعالیت دیگر آستان قدس گفت: امروز آستان قدس در بحث داروسازی و تولید دارو وارد شده و فعالیت‌هایی را با شرکت‌های مختلف انجام داده‌ است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار