حجت‌الاسلام اژه‌ای در پلیس آگاهی تهران عنوان کرد؛

دستگیری مخلان بازار ارز و خودرو/ برخورد قاطع دستگاه قضا با مجرمان اقتصادی

سخنگوی قوه قضائیه از برخورد قاطع دستگاه قضایی با مجرمان و مفسدان اقتصادی خبر داد و گفت: در شرایطی که دشمن جنگ اقتصادی را علیه ما آغاز کرده است، برخی افراد اقدامات مجرمانه در حوزه اقتصادی انجام می‌دهند.
کد خبر: ۳۰۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ - 24July 2018

دستگیری مخلان بازار ارز و خودرو/ برخورد قاطع دستگاه قضا با مجرمان اقتصادیبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه با حضور در پلیس آگاهی تهران بزرگ در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: همانطور که شما خبرنگاران استحضار دارید و بسیاری از مردم آگاه هستند، در شرایطی که دشمن جنگ اقتصادی را علیه ما آغاز کرده است و تلاش دارد با این فشار به ما لطمه بزند، برخی از افراد سودجو اقدامات مجرمانه‌ای را در حوزه اقتصادی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: کسانی که در شرایط اقتصادی کنونی، تخلفی انجام بدهند با آنان برخورد خواهد شد و قابل گذشت و بخشودگی نیست. همه دستگاه‌ها نیز باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند و به برخورد با مفسدان اقتصادی بپردازند.

محسنی اژه‌ای در خصوص تخلفات در 3 حوزه ثبت سفارشات غیر قانونی خودرو، خرید ارز دولتی و شرکت‌های وارد کننده کالا با ارز دولتی اظهار داشت: در این حوزه‌ها تاکنون 13 نفر دستگیر و در بازداشتگاه هستند.

وی با بیان اینکه باید از نیروی انتظامی به طور خاص به دلیل عملکردش در ماه‌ها و هفته‌های اخیر تشکر کنیم، گفت: قوه قضائیه و ناجا با تمام تلاش به دنیال استیحصال بیت المال هستند.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص تخلفات ثبت سفارش غیرقانونی خودرو بیان داشت: در این راستا 5 نفر به طور مستقیم و برخی از دلالان شناسایی و دستگیر شدند.

محسنی اژه‌ای در خصوص تخلفات توزیع ارز دولتی خاطرنشان کرد: در این خصوص 2 نفر که از عوامل بانک مرکزی بوند و تخلف کرده بودند، دستگیر شدند.

معاون اول قوه قضاییه درباره 2 صرافی که دارای مجوز قانونی بودند و دچار تخلف شدند، گفت: این دو صرافی تخلفات مختلفی داشتند؛ از جمله اینکه باید ارز دولتی را در اختیار مردم قرار می‌دادند که این کار را انجام ندادند و تخلف دوم این بود که با اجاره کارت ملی از افراد با قیمت 30 تا 50 هزار تومان اقدام به دریافت ارز دولتی کردند. 3 نفر از دلالانی که با این صرافی‌ها در ارتباط بودند هم دستگیر شدند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ثبت سفارش خودرو از سه ماه گذشته و با تزریق ارز دولتی با قیمت 4200 تومان برای واردات کالا 50 میلیارد تومان اختصاص داده شده است، گفت: در این راستا تخلفاتی صورت گرفته و بررسی‌ها در حال انجام است.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: برخی شرکت‌ها ارز دولتی دریافت کرده اند اما به اندازه‌ای که ارز دریافت کرده‌اند کالا وارد کشور نکرده‌اند؛ همچنین افرادی که باید کالای مشخصی وارد کشور کنند کالای دیگری وارد کشور کردند که اینها تخلف محسوب می‌شود.

محسنی اژه‌ای عنوان کرد: بخشی از این تخلفات برای پایان سال 96 بوده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت این را متوجه شده و نامه‌هایی به سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت اطلاعات ارسال شده است.

وی با بیان اینکه بازپرس‌های قوه قضاییه و نیروی انتظامی در این خصوص تحقیقات خود را شروع کرده‌اند، گفت: باید سوال شود که چرا تخلف صورت گرفته توسط کارمندان ثبت سفارش صنعت، معدن و تجارت از طریق تعزیرات حکومتی و وزارت اطلاعات به قوه قضاییه ارجاع داده نشده است.

محسنی اژه‌ای در خصوص ثبت سفارشات غیر قانونی اظهار داشت: در این خصوص مدیرکل سازمان توسعه تجارت، معاون مدیر کل و فرد دیگری که مسئول ثبت سفارش بوده است در بازداشت هستند.

معاون اول قوه قضاییه با ییان اینکه 57 شرکت واردکننده خودرو تخلفات داشتند، بیان داشت: در این خصوص پرونده‌ای باز شده و با کمک ناجا احضار و تحقیق از این شرکت‌ها در حال انجام است.

وی در خصوص پرونده 40 شرکتی که موبایل وارد کشور می‌کردند، گفت: پرونده در این خصوص بازگشایی شده و تحقیقات در حال انجام است؛ در این حوزه متاسفانه شرکت‌هایی که با ارز دولتی موبایل وارد کردند به قیمت آزاد فروختند و همچنین فاکتورسازی کردند که موبایل را به قیمت فروختند و پس از تحقیق از خریداران مشخص شد همه اینها فاکتورسازی بوده است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: یکی از شرکت‌های واردکننده وابسته به شستا بوده است که مدیرعامل آن احضار شد و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. اگر کسانی که وابسته به دستگاه‌های حکومتی هستند بخواهند در مواردی که گفته شده شفاف‌سازی کنند می‌توانند مدارک آن را به قوه قضائیه تحویل دهند تا به آن رسیدگی شود. مردم اگر از تخلفات سنگینی اطلاعاتی دارند و نه بر اساس شایعات بلکه به صورت مستند می‌توانند ان را ارائه دهند، به ما بدهند تا در رسیدگی به پرونده‌ها سرعت ببخشیم.

وی در خصوص وحید مظلومی (سلطان سکه) و 15 نفری که در حال حاضر در این رابطه در بازداشت هستند، گفت: حکم این فرد در سال‌های 91-92 به دلیل اخلال در نظام پولی و ارزی، اشد مجازات صادر شده بود که بانک مرکزی و وزارت اطلاعات عنوان کردند که این فرد با ما در ارتباط بوده و به همین دلیل حکم مظلومی اجرا نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در چند روز گذشته شخصی با شناسایی نیروی انتظامی دستگیر شده است، افزود: این شخص به دلیل خرید و فروش ارز در بازار مورد بررسی پلیس قرار می‌گیرد و طی مراحلی دستگیر می‌شود.

محسنی اژه‌ای گفت: این شخص پس از بازداشت به درخواست بانک مرکزی و وزارت اطلاعات آزاد می‌شود چرا که این فرد با آن‌ها در ارتباط بوده و برای کنترل بازار بوده است.

وی‌ ادامه داد: پس از آزادی این فرد و تحقیقات انجام شده مشخص شد این فرد دچار تخلف شده و این فرد ارز را با قیمت بالاتر به فروش رسانده و به دنبال آرام کردن بازار ارز نبوده است.

محسنی اژه‌ای بیان کرد: قوه قضاییه با تمام توان در این حوزه کار خواهد کرد و تا جایی که قانون اجازه دهد مسائل را شفاف به مردم اطلاع رسانی می‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه تاکنون در بین دستگیرشدگان و کسانی که احضار شده‌اند، آقازاده‌ها هم بوده‌اند؟ گفت: تاکنون در بین دستگیرشدگان و کسانی که مورد بازرسی قرار گرفته‌اند آقازاده‌ها نبودند و تحقیقات و بررسی‌ها ادامه خواهد داشت.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه تاکنون پرونده قضایی برای بانک مرکزی تشکیل نشده است، افزود: پرونده قضایی برای بانک‌ مرکزی تشکیل نشده اما تحقیقات از بانک مرکزی ادامه دارد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به خبرنگار دفاع پرس در خصوص‌ ممنوع الخروج بودن زنی که متخلف اقتصادی بوده است، گفت: در خصوص تخلفات صنعت، معدن و تجارت 50 نفر ممنوع الخروج شده‌اند.

جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در این رابطه اظهار داشت: شخصی که گفته می‌شود قبل از تشکیل پرونده خارج از کشور بوده، آن خانم فرشته تنگستانی است که دستگیر شده است.

در پایان محسنی اژه‌ای عنوان کرد: افرادی که در خصوص ثبت سفارش خودرو دچار تخلف شدند دستگیر و در بازداشت هستند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار