استاندار خراسان رضوی:

توسعه پایدار ضامن حفظ محیط زیست است

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه توسعه پایدار ضامن حفظ محیط زیست است، گفت: در واقع این رویکرد، زمینه‌ساز آشتی محیط زیست و فعالیت‌های اقتصادی خواهد بود.
کد خبر: ۳۰۱۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ - 24July 2018

توسعه پایدار ضامن حفظ محیط زیست استبه گزارش دفاع پرس از مشهد، «علیرضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی در همایش ملی روز بزرگداشت محیط‌بان که امروز در هتل پارس مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز با چالش‌های متعدد زیست محیطی اعم از گازهای گلخانه‌ای، تخریب لایه اُزُن، آلودگی‌ها، افت آبخوان، فرونشست دشت‌ها، کاهش کیفیت منابع آبی و غیره مواجه هستیم، اظهار داشت: امروز دیگر اغلب مسایل و مشکلات و تنگناهای زیست‌محیطی، دیگر به عنوان یک موضوع محلی و یا حتی ملی به شمار نمی‌­آیند و وابستگی متقابل و غیر‌قابل تفکیک محیط زیست با مباحث کلان انسانی چون اقتصاد، فرهنگ، توسعه و سیاست تشدید شده است.

وی عنوان کرد: هر مشکل زیست محیطی در هر اندازه و حتی محدود در داخل مرزهای قراردادی یک کشور مشکلی برای کل جهان و نوع بشر بشمار می‌آید و در این شرایط نظام اقتصادی دنیا هم مسیری را طی می‌کند که از نظر زیست محیطی ناپایدار و از لحاظ اجتماعی هم ناعادلانه است.

این مسئول با بیان اینکه استفاده غیر مسئولانه از طبیعت و منابع راهبردی آب و خاک سبب شده که 2.5 برابر ظرفیت تحمل کره زمین امروز استفاده شود، ادامه داد: بشر در حال طی مسیری تاریک به سمت آینده ­ای مبهم و خطرناک است و تنها راه چاره و برون رفت از وضعیت موجود نیز پایبندی و التزام عملی به ابعاد سه گانه توسعه پایدار یعنی حفظ محیط زیست، رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی است.

رشیدیان تصریح کرد: این عوامل سه گانه به صورت توأمان زمینه ­ساز توسعه پایدار است ضمن آنکه در دنیای امروز هیچ تصمیم اقتصادی نیست که بر محیط زیست اثرگذار نباشد و هیچ تحول زیست محیطی نداریم که اثر اقتصادی نداشته باشد.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سند چشم انداز که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده گفت: در موضوع ویژگی ­های جامعه ایرانی به صراحت به بهره مندی از محیط زیست مطلوب اشاره شده است؛ لذا باید به گونه­ ای عمل کنیم که این محیط و منابع طبیعی باید برای این نسل و آیندگان به خوبی حفظ شود.

وی افزود: در واقع میزان اقبال به اقتصاد محیط زیست خود در سیاست‌­گذاری و برنامه­ ریزی کلان و ارزش­گذاری اقتصادی منابع طبیعی و هزینه­ های زیست محیطی و تعیین ارزش پولی آنها بسیار مهم است.

این مسئول عنوان کرد: این امر، دستگاه­ های دولتی را در تحقق حفظ منابع محیط زیستی با رویکردهای اقتصادی که همان نیل به توسعه پایدار است، یاری خواهد داد.

رشیدیان در عین حال استفاده از سیاست‌های تشویقی را نیز در ارتقای نگرش تولید کنندگان در گسترش فرهنگ زیست محیطی و نهادینه کردن آن در فرآیند صنعت و خدمات و توسعه اقتصادی کشور را بسیار مهم و اساسی دانست.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: گسترش اقتصاد سبز که موضوع بند 8 سیاست­ های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری است امروز به عنوان رویکردی مهم برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار مطرح است.

این مسئول افزود: این رویکرد می­ تواند برای رویارویی با چالش ­های کنونی فرا روی جامعه حتی جهانی استفاده شود و همزمان فرصت‌های زیادی را برای توسعه اقتصادی و منابع گوناگون برای کشور به همراه داشته باشد.

وی عنوان کرد: در این راستا اصول و جهت‌گیری‌های بنیادین دولت دوازدهم اعم از تحقق سیاست­ های کلی محیط زیست، پایدارسازی آن، استقرار اقتصاد سبز، استفاده از الگوی اقتصاد مقاومتی مبتنی بر استفاده سرمایه‌­های اجتماعی بوده و با این اصول ذکر شده می‌­توان بستری مناسب برای نیل به سمت توسعه پایدار را فراهم آورد.

وی از جمله برنامه‌های اجرایی دولت دوازدهم در راستای پیشبرد اقتصاد سبز را حمایت از تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، تدوین نظام جامع مدیریت پسماند، حمایت از تولید محصولات ارگانیک کشاورزی، اجرای برنامه‌های ملی تدوین‌شده برای مقابله با تغییر اقلیم و کاهش گازهای گلخانه، حمایت از گردشگری محیط زیستی و رعایت استانداردهای حفظ محیط زیست و حمایت از فناوری­ های نوین سازگار با محیط زیست عنوان کرد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به شرایط خراسان رضوی با جمعیتی بالغ بر 6 میلیون نفر و سهم 11 درصد از صنعت کشور، 8 درصد ظرفیت های معدنی، 6 درصد از ارزش افزوده صنعتی و 13 درصد از تولیدات کشاورزی کشور گفت: این خطه هم از معضلات زیست محیطی مصون نمانده است.

وی بیان داشت: در خراسان رضوی مناطق چهارگانه محیط زیست که بالغ بر 20 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است، جزء مواهب طبیعی و یا انفال و یا به زبان اقتصادی، کالای عمومی محسوب می­ شود هر چند در ظاهر بدون قیمت و بدون مالک است، اما از ارزش اقتصادی و زیست محیطی بسیار بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها