آیت‌الله اراکی:

سادات نقش ویژه‌ای در تحقق اهداف اسلامی داشتند

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: سادات نقش ویژه‌ای در تحقق اهداف اسلامی داشتند.
کد خبر: ۳۰۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳ - 24July 2018

سادات نقش ویژه‌ای در تحقق اهداف اسلامی داشتندبه گزارش دفاع پرس از قم، آیت‌الله «محسن اراکی» ظهر سه‌شنبه در نشست تخصصی سادات رضوی و جایگاه علمی آنان در تمدن اسلامی که در پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد، اظهار داشت: مسئله سادات از مهم‌ترین مسائل عصر ما است.

وی با بیان اینکه یک نگاه به این موضوع نگاه تاریخی  و نقش سادات در تاریخ اسلام است، گفت: نگاه دیگر نقشی است که سادات می‌توانند در برپا خواستن تمدن اسلامی نوین داشته باشند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه سادات در تحقق اهداف اسلام نقش ویژه‌ای داشتند و نقش سادات در برپاساختن تمدن نوین اسلامی و حتی آینده جهان است، افزود: ما این مسئله را از شعائر اسلامی می‌دانیم و تجلیلی که باید از شعائر اسلامی شود شامل سادات هم می‌شود.

وی به نقش سادات در شکل گیری هویت جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: هیچ تمدنی بدون حضور امت واحده شکل نمی‌گیرد؛ تمدن بدون جامعه شکل نمی‌گیرد و جامعه هم بدون وجود محور وحدت بنا نخواهد شد.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه در روایات ما و قران آمده که هویت جامعه اسلامی با اهل بیت(ع) و هویت نبوی گره خورده است، گفت: اهل بیت رسول خدا(ص) ملاک بقای دین پیامبر(ص) و هویت جامعه اسلامی و تمدن اسلامی هستند.

وی ادامه داد: در قرن واژه مهمی به نام بیت وجود دارد و هیچ جامعه‌ای بدون بیت شکل نمی‌گیرد  و در آیاتی از جمله آیه «فی بیوت اذن الله» مباحث در مورد تمدن سازی اسلامی بیان شده است و بیت حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) افضل این بیوت عنوان شده است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه دو نوع بیت داریم همانگونه که دو گونه شهر عرفی و شهر شرعی داریم، گفت: شهر اسلامی آن است که با روح اسلامی تناسب داشته باشد.

وی بیان  کرد: ساختار فیزیکی شهر باید متناسب با بافت حقیقی مردمی باشد که آن شهر را تشکیل می‌دهند و بافت حقیقی مردم بر مبنای پیوند ولایت شکل می‌گیرد و تا این پیوستگی نباشد جامعه اسلامی هم شکل نمی‌گیرد.

آیت الله اراکی گفت: مرکزیت این بیوت بیت محمد(ص) و آل ایشان است و روح بیت رسول اکرم(ص) بیت فیزیکی نیست بلکه همان پیوند علی(ع) و فاطمه(س) است و از این چشمه که در  این خانه جوشیده و خانه تطهیر است، شعبه‌هایی ایجاد می‌شود.

وی افزود: ارتباط ولایتی با این بیت روح آن را به هر بیت دیگر منتقل می‌کند و جامعه واحدی درست می‌شود که وحدت حقیقی دارد و نتیجه این وحدت این است که آثارش بر جامعه کشیده می‌شود وحدتی که قرآن ما را به آن فرا می‌خواند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار