گزارش ماهنامه ارتش آمریکا؛

ایران در امور هوا ـ فضا به موفقیت‌هایی دست یافته است

نشریه تخصصی ارتش آمریکا در تحلیلی به گسترش همکاری‌های ایران و چین در امور فضایی و طرح ایران در توسعه ماهواره‌های سنجش از راه دور اشاره کرد.
کد خبر: ۳۰۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ - 25July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ماهنامه ارتش آمریکا که به رصد وقایع نظامی جهان می‌پردازد، با تحلیل رسانه‌ها و نشریه‌های ایران در جدیدترین شماره خود به همکاری‌های تهران و پکن در امور فضایی اشاره کرد و نوشت: ایران با کمک چین درحال توسعه طرح جامع زیست بوم ماهواره سنجش از راه دور است.

این ماهنامه در این تحلیل نوشته است: سازمان فضایی ایران با موفقیت دستکم شش ماهواره به فضا ارسال کرده، هرچند که برخی آن‌ها سقوط کرده‌اند اما با این حال، این کشور در تلاش است از طرح پرتاب ماهواره با هدف کاربردهای دوگانه به ویژه در امور نظامی بهره ‌جوید.

چندی قبل «محمد رضا براری» رئیس سازمان فضایی ایران درباره طرح ماهواره سنجش از راه دور صحبت کرد.

مرتضی براری گفته بود که اینک حدود 600 ماهواره سنجش از دور در فضا حضور دارند و روزانه چندین ترابایت اطلاعات و تصویر ارسال می‌کنند.

وی با اشاره به تلاش‌های سازمان فضایی ایران و ظرفیت بالای این حوزه در توسعه کارهای فضا پایه و نقش آن در ارائه خدمات کاربردی، چنین طرحی را برای زمین و منابع ارزشمند آن و بر اساس نیازهای اساسی ایران مهم برشمرده بود.

نشریه ارتش آمریکا در ادامه گزارش خود تلاش‌های اخیر ایران در این زمینه و اعلام آن‌ها را جدای از مسائل مالی، نشانگر گسترش ابعاد همکاری با چین در حوزه فضایی برشمرد.

بر اساس این گزارش، چین در ششم سپتامبر سال 2008، ماهواره تجسسی «هاونجینگ» را به فضا پرتاب کرد که بطور مشترک از سوی ایران و تایلند توسعه یافت . سرمایه گذاری ایران نیز در این پروژه حدود 15% است.

ماهنامه مذکور در خاتمه نوشت: به نظر می‌رسد که همکاری‌های ایران و چین در بخش ماهواره اینک بر ساخت و توسعه حسگرهای ویژه برای تجسسی، اطلاعاتی متمرکز شده باشد. البته سازمان فضایی ایران برای بهره بردن از چنین قابلیت‌ها و خودکفایی، نه تنها باید ماهواره‌های جدید به فضا پرتاب کند بلکه باید در پی راهی برای حفظ آن‌ها در مدار زمین باشد.

رئیس سازمان فضایی ایران اخیرا در گفت‌‌وگو با شبکه خبری «العالم» گفت:« 12 کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی هستند یعنی در حوزه ماهواره، ایستگاه زمینی، پرتابگر و استفاده از شبکه ماهواره‌های فعالیت می کنند که کشور ماهم در این بین صاحب عنوان است.»

وی در این مصاحبه افزود: «در حوزه ساخت ماهواره ظرفیت های خوبی ایجاد شده اکنون دانشگاه‌هایی در ایران داریم که به این موضوع به صورت تخصصی می‌پردازند.»

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه اکنون سه ماهواره دوستی، پیام و ناهید 1 آماده پرتاب داریم، در ادامه به تشریح این سه ماهواره پرداخت و گفت: «ماهواره دوستی و پیام ماهواره سنجشی هستند که به تصویربرداری از زمین می پردازند تا داده هایی را به نهادهای مختلف همچون کشاورزی، مدیریت بلایا و آب ارائه دهند و ماهواره ناهید 1 ماهواره مخابراتی است که از نسل اول ماهواره مخابراتی کشور محسوب می‌شود.»

چندی قبل نیز وبگاه تخصصی امور نظامی رژیم صهیونیستی در گزارشی به تحلیل آخرین دستاوردهای صنایع هوا فضای ایران پرداخت و نوشته بود: ماهواره‌های ایران علاوه بر عملیات شنود قادر به ارسال تصاویر با وضوح بالا هستند.

این وبگاه در تحلیل خود نوشته بود: «نسل اول موشک ماهواره بر ایران قادر به حمل وسایل مخابراتی و ماهواره‌های سنجشی به وزن 100 کیلوگرم در مدار زمین است .»

این رسانه صهیونیستی در وصف ماهواره طلوع نیز نوشت: ماهواره طلوع 85 سانتیمتر عرض و 100 سانتیمتر ارتفاع دارد و برای شنود اطلاعاتی و سنجش از راه دور (SIGINT) از سوی صنایع الکترونیکی ایران (IEI) ساخته شده است. این ماهواره شش ضلعی قادر است تصاویری را از کره زمین با دقت و وضوح 50 متری ارسال نماید و برخلاف آزمایش اول ایران در این زمینه که تنها چند روز در فضا باقی ماند، پیش بینی می‌شود ماهواره طلوع یک سال و نیم در مدار زمین قرار گیرد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار