تحلیل عبدالباری عطوان از اهداف مداخله نظامی اسرائیل در سوریه؛

آیا ساقط کردن هواپیمای نظامی سوریه تصادفی است؟

ساقط کردن جنگنده سوریه در چهارچوب تحولی جدید در مواضع اسرائیل است و به مثابه تلاش برای مداخله نظامی مستقیم در بحران سوریه برای حمایت از شورشیانی محسوب می‌شود که طی هفت سال اخیر در این جبهه حضور داشتند و حتی یک تیر به سمت نیروهای اسرائیلی شلیک نکرده‌اند.
کد خبر: ۳۰۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵ - 25July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «عبدالباری عطوان» نویسنده مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم به تحرکات تحریک‌آمیز اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه پرداخته و نوشته است: اقدام اسرائیل به ساقط کردن هواپیمای جنگی سوریه از نوع «سوخو 22» توط موشک‌های «پاتریوت» و به شهادت رساندن «عمران مرعی» خلبان این هواپیما به هنگام پرواز آن در آسمان جنوب کشور تحولی خطرناک در بحران سوریه و تحریکی بی‌سابقه است.

رژیم اسرائیل ادعا کرده است که این هواپیما بعد از نقض حریم هوایی جولان اشغالی ساقط شده است ولی روایت رسمی سوریه تأکید می‌کند که هواپیما زمانی ساقط شد که مواضع عناصر مسلح گروه داعش را در نزدیک مثلث سوریه، اردن و مشخصا منطقه الیرموک بمباران می‌کرد.

موضوع قابل توجه این است که این تنش دو روز پس از اقدام یگان نظامی اسرائیل به «نجات» بیش از 400 تن از عناصر سازمان موسوم به «کلاه‌سفیدها» و انتقال‌شان به فلسطین اشغالی شکل گرفته است که البته روند خارج کردن این عناصر بعد از تماس تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل آغاز شد.

کاملا به نظر می‌رسد که این اقدامات نظامی فزاینده و تحریک‌آمیز اسرائیل در جبهه سوریه با هدف کشاندن محور مقاوم سوریه- ایران به مواجهه نظامی تمام‌عیار صورت می‌گیرد. موشک‌های اسرائیلی، 3 روز پیش پایگاه نظامی سوریه در منطقه «حماه» را بمباران کردند. گزارش‌های رسانه‌ها حاکی‌ است که اسرائیل پیشنهاد مطرح‌شده از جانب «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه مبنی بر دور شدن نیروهای ایرانی از 100 کیلومتری مرزهای جولان اشغالی را رد کرده است.

نمی‌دانیم که ساقط کردن هواپیمای سوریه آن هم در حین بمباران مواضع گروه‌های معارض مسلح در چارچوب طرح جدید اسرائیل برای مداخله مستقیم در بحران سوریه جهت حمایت از این گروه‌هاست یا این‌که هشداری به فرماندهان ارتش سوریه درخصوص نزدیک شدنشان به بلندی‌های جولان اشغالی.

روسیه به اقدام این رژیم در هدف قرار دادن جنگنده سوری توسط اسرائیل اعتراض کرد. تنش در جنوب سوریه وارد مرحله جدیدی شده است. ما معتقد نیستیم که ساقط کردن هواپیمای جنگی سوریه حادثه‌ای تصادفی است و بلکه این اقدام در چارچوب تحولی جدید در مواضع اسرائیل است و این امر به مثابه (تلاش) برای مداخله نظامی در بحران سوریه آن هم به صورت مستقیم برای حمایت از گروه‌های معارض مسلحی محسوب می‌شود که طی هفت سال گذشته در این جبهه مرزی حضور داشتند و حتی یک تیر به سمت نیروهای اشغالگر اسرائیلی شلیک نکرده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها