مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان:

ارزش کار پژوهشگر دفاع مقدس را نمی توان با هیچ معیاری سنجید

«حجت الله ناصر پور» گفت: ارزش کار پژوهشگران دفاع مقدس را نمی توان با هیچ معیاری سنجید و اندازه گرفت چرا که جنگ تحمیلی سرشار از نکات و تجربیاتی است که انتقال آنان به جوانان و نسل های آینده، آنان را در برابر هر گونه تهدید بیمه می کند.
کد خبر: ۳۰۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷ - 25July 2018

ارزش کار پژوهشگر دفاع مقدس را نمی توان با هیچ معیاری سنجیدبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از خرم آباد، «حجت الله ناصر پور» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان لرستان امروز در کارگاه تاریخ شفاهی دفاع مقدس که در سالن پژوهش استانداری برگزار شد، اظهار داشت: ارزش های  برآمده از  دفاع مقدس که ثمره  هشت سال ایستادگی در برابر دشمن متجاوز است، بر اساس آموزه های دینی و گفتمان الهی متکی به ولایت فقیه شکل گرفته است که باید برای انتقال به نسل امروزی و نسل های آینده ثبت و ضبط شود.

وی با اشاره به خاطرات ارزشمند دفاع مقدس که در ذهن رزمندگان و ایثارگران به یادگار مانده است، گفت: اطلاعاتی که در حافظه و ذهن باشد و هنوز استخراج نشده، یک دانش ضمنی است که برای دیگران قابلیت استفاده ندارد و با مرور زمان به فراموشی سپرده می شود و با تحقیق قابل استفاده است.

ناصر پورگفت: ارزش کار پژوهشگران دفاع را نمی توان با چیزی سنجید و اندازه گرفت چرا که جنگ تحمیلی سرشار از نکات و تجربیات نابی است که انتقال آنان به جوانان و نسل های آینده، آنان را در برابر هر گونه تهدید بیمه می کند.

زمانی که این اطلاعات نوشته و در قالب کتاب یا مقاله در آینده تبدیل به دانش تصریحی می شوند که برای اهل تحقیق و پژوهش قابل استفاده هستند.  

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تصریح کرد: پژوهشگران ما باید توانمند و مجهز به امکانات لازم باشند که بتوانند تاریخ شفاهی رزمندگان لرستانی را جمع آوری کنند که در دانشنامه دفاع مقدس استان از آنها استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: کسانی که عاشقانه و بدون هیچ چشم داشتی در راه رضای خدا قدم برمی دارند و دغدغه ماندگاری ارزش های دفاع مقدس را دارند، دعای خیر شهدا پشتوانه کار و راه شان است.

در این جلسه «حسین فروتن نژاد» مسئول سازمان اسناد و مدارک کشور گفت: در طی هشت سال دفاع مقدس شهدا و رزمندگان وظیفه خودشان را انجام دادند که اگر تاریخ شفاهی همه آنان را جمع کنیم شاید هشتاد سال زمان نیاز باشد.

وی با بیان اینکه جوان امروز تشنه شنیدن حقایق است گفت: ما باید تفاوت نسل ها را در نظر بگیریم چرا که جوان امروزی با رسانه های مختلف در ارتباط است و به راحتی هر چیزی را نمی پذیرد و ذهن پرسشگر و جویای حقیقت دارد.

فروتن با اشاره به ضرورت جمع آوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفت: آنچه که باعث زنده نگه داشتن حادثه کربلا شد افشاگری حضرت زینب سلام الله علیه و حضرت امام سجاد علیه السلام بود و اگر پیام رسانی این بزرگواران نبود، واقعه عاشورا به فراموشی سپرده می شد.

مسئول سازمان اسناد و مدارک کشور گفت: یکسری از اسناد دفاع مقدس مکتوب هستند و در قالب دست نوشته، گزارش، وصیت نامه به یادگار مانده اند. دسته ای دیگر از اسناد مانند عکس و فیلم از روزهای دفاع در برابر دشمن به یادگار مانده است که آنها را جمع آوری و نگهداری می کنیم ولی بسیاری از فرآورده ها و مشتقات دفاع مقدس در سینه رزمندگان جای دارد که باید آنها را استخراج کنیم.

انتهای پیام/  

نظر شما
پربیننده ها