یورش داعش به السویدا

حمله تروریست‌های تکفیری داعش به السویدا در جنوب سوریه آن هم به فاصله اندکی پس از سرنگونی جنگنده سوخو ۲۲ سوریه از سوی صهیونیست‌ها نگاه تحلیلگران و ناظران امور را به خود مشغول کرده است.
کد خبر: ۳۰۱۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰ - 26July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، روز چهارشنبه سوم مردادماه رسانه ها از حملات داعش به استان السویدا در سوریه خبر دادند. یک تروریست انتحاری خود را در منطقه «السوق» استان سویدا منفجر کرد که بر اثر آن شماری کشته و زخمی شدند. نیروهای امنیتی دو عامل انتحاری دیگر را پیش از منفجر کردن خود تعقیب کرده و آنها را کشتند. پس از آن نیز نیروهای امنیتی یک عامل انتحاری دیگر را در منطقه «المسلخ» در شهر السویدا تعقیب کرده و کشتند.

همزمان با وقوع این حمله انتحاری، تروریست های داعش به روستای المتونه در شهر السویدا، دوما، تیما والشبکی در ریف شمالی شرقی سویدا حمله کردند. نیروهای ارتش سوریه حملات تروریست های داعش را دفع کرده و تعداد زیادی از آنها را کشتند. ساکنان روستای دوما ۱۲ تروریست داعش را کشتند. همچنین نیروهای ارتش سوریه با کمک ساکنان روستای شبکی عناصر داعش را داخل این روستا به محاصره کامل در آوردند. شماری زیادی بر اثر این حملات تروریستها کشته و زخمی شدند و در مقابل تعداد زیادی از تکفیری ها نیز به هلاکت رسیدند.

موقعیت استان السویدا

سویدا نام یکی از استانهای کشور سوریه است. استان سویداء در جنوبی‌ترین نقطه سوریه قرار دارد. از شمال به استان دمشق، از جنوب کشور اردن، از مغرب استان درعا و از سمت مشرق به بادیه سوریه و الصفا محدود می‌گردد. جمعیت این استان در سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۳۷۰،۰۰۰ نفر تخمین زده شده‌است.

 اکثر دروزی‌ها در استان سویداء زندگی می‌کنند و به همراه استان طرطوس کاملاً تحت تسلط دولت سوریه است. استان سویداء در حدود ۵۵۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. این منطقه در دوران گذشته به نام‌های مختلفی شناخته شده‌است مانند؛ «جبل الباشان»، «جبل الریان». اماکن تاریخی و گردشگری و آثارهای باستانی از دوران «آرامی»، «ساسانی»، «نبطی» و «سلوکی» در گوشه‌ و کنار این استان به چشم می‌خورد.

داعشی ها از کجا و با طرح چه طرفی آمدند

الاعلام الحربی سوری با اشاره به یورش داعش به السویداء اعلام کرد: «پس از آنکه ببرهای ارتش و نیروهای مسلح سوریه، داعش را از حلب تا دیرالزور و البوکمال درهم کوبیدند و پس از آنکه نیروهای ارتش سوریه، داعشی ها را در البادیه از السویدا تا تدمر و السخنه پراکنده کردند؛ صدها داعشی در صحرای مخفی شدند و شاهد برخی یورش های آنها به جنوب شهر البوکمال بودیم. آنها هم اکنون در منطقه کوچکی در شرق السویدا و جنوب پایگاه التنف به سر می برند.

گزارش های ما نشان می دهد که افراد مسلح در این منطقه طی روزهای گذشته از نیروهای اشغالگر آمریکایی سلاح و مهمات گرفته اند. بامداد امروز دست به یورش به برخی روستاها در شمال شرقی شهر السویداء زدند و آن همزمان با ورود عاملان انتحاری به شهر همزمان با یورش دیگر به مواضع لشکر یازدهم و پانزدهم در عمق البادیه بود که سربازان شجاع ما یورش آنها را دفع کردند و تلفات و خسارات سنگینی به آنها وارد کردند.  نیروهای ارتش سوریه طی پاتکی در راستای بازپس گیری مناطقی که از آن عقب نشینی کرده، زده اند تا داعش را در صحرای السویداء به طور کامل ریشه کن، کنند».

سئوال این است که داعشی ها از کجا به السویدا یورش بردند و طراح استراتژیک آنها، که بوده است؟ یورش به السویدا از شرق  نشان می دهد که آنها به طور قطع تحرکات خود را از التنف در شرق سوریه با هماهنگی شروع کرده اند؛ جایی که تحت سیطره آمریکایی هاست.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که هدف از حمله و زمان آن، مشغول کردن ارتش سوریه به منظور ممانعت از ریشه کنی بازمانده های داعش و از بین بردن تلاش های مصالحه از طریق ملتهب کردن اوضاع و خروج کلاه سفیده های باقیمانده است.

«علی مقصود» سرتیپ بازنشسته سوری در گفتگو با اسپوتنیک در این باره گفت: « رابطه قوی میان حمله داعش به السویدا و سرنگونی جنگنده سوریه بر فراز حوض الیرموک از سوی اسرائیل وجود داردرابطه قوی میان حمله داعش به السویدا و سرنگونی جنگنده سوریه بر فراز حوض الیرموک از سوی اسرائیل وجود دارد به ویژه که این پس از فراری دادن کلاه سفیدها از اراضی سوریه رخ داد.

واشنگتن از منطقه التنف سوریه به عنوان پایگاهی برای جمع و آموزش دهها هزار تروریست استفاده می کند در ورای یورش داعش به السویداء قرار دارد تا بهانه برای ادامه حضور نیروهای آمریکا در سوریه بتراشد و اینکه داعش هنوز قوی است و غلبه بر آن ادامه حضور نیروهای آمریکایی را طلب می کند در حالی که واقعیت ها گواه این است که آمریکا به این داعش  که در حال مرگ است، کمک می کند تا بماند.

اسرائیل سرکرده های داعش و جبهه النصره را در قالب کلاه سفیدها فراری داد از بیم اینکه مبادا همگی در دام دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی سوریه گرفتار شوند و دست داشتن اسرائیل و غرب در حمایت و آموزش و کمک مالی به تروریسم در سوریه برملا شود. اینها از افتادن کلاه سفیدها در دام نیروهای سوری و فاش کردن طرفهایی که آنها را برای زدن اتهامات شیمیایی به سوریه به کار بسته بودند، واهمه داشتند.

همه تروریست هایی که در جنوب سوریه هستند اسرائیل به آنها اجازه نمی دهد که وارد اراضی اشغالی شوند از همین رو خواست که از آنها بهره برداری کند و به داعشی ها دستور داد که از السویداء که دژ محکم در برابر تروریسم بوده و نقش بزرگی در پیروزی های ارتش سوریه در درعا ایفا کرده انتقام بگیرد و در عین حال این تروریستها را به خودکشی و هلاک شدن سوق دهد.

حمله داعش به السویدا نشان دهنده احتضار تکفیری ها و ورشکستگی حامیان آنهاست. اینکه تروریستها به هدف قرار دادن غیرنظامیان روی می آورند این نشانه یاس و مرگ میدانی آنهاست. تروریست های تکفیری نفس های آخر خود را می کشند و همین سبب شده است که آنها به سبب نبود اراده خود را بکشند همانطور که موش خود را در دهن افعی می اندازدتروریست های تکفیری نفس های آخر خود را می کشند و همین سبب شده است که آنها به سبب نبود اراده خود را بکشند همانطور که موش خود را در دهن افعی می اندازد».

آمریکا به دنبال طولانی کردن بحران سوریه به بهانه مبارزه با داعش است. آمریکا در راستای تقویت داعش برای ادامه حضور این تروریستها و حضور خود آمریکایی ها حرکت می کند و همه اینها پس از پیروزی های ارتش سوریه و متحدانش در جنوب سوریه و محاصره بازمانده های داعش در منطقه حوض الیرموک در نزدیکی جولان اشغالی است.

به هر حال  مرور حوادث روزهای گذشته و حوادث امروز السویداء به خوبی مشخص می کند که این وقایع به شکل زنجیروار با هم ارتباط دارند. آمریکا و رژیم صهیونیستی می کوشند که از تکفیری ها و تروریستها تا آخرین لحظه بهره برداری لازم را به عمل آورند تا مانع از پیشروی های ارتش سوریه و موفقیت آن در بسط حاکمیت دمشق بر اراضی سوریه شوند.

هنگامی که داعش و دیگر تروریستها از سوریه رخت بربندند دیگر پنتاگون نمی تواند حضور نظامیان آمریکایی در سوریه را توجیه کند. به عبارت دیگر آمریکا و رژیم صهیونیستی از تروریستها به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصد خود در سوریه استفاده می کنند. هدف آمریکا طولانی کردن بحران سوریه است و داعش و دیگر گروههای تروریستی ابزار لازم برای این هدف هستند.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار