چین، هند و روسیه مهره‌های بُرد ایران در جنگ نفتی با آمریکا

سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: دیپلماسی سیاسی کشور می‌تواند با بهره‌مندی از شکاف ایجاد شده بین آمریکا و قدرت‌های جهان همچون چین، هند، روسیه و اروپا، با موفقیت از تحریم نفتی عبور کند.
کد خبر: ۳۰۱۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱ - 25July 2018

چین، هند و روسیه مهره‌های بُرد ایران در جنگ نفتی با آمریکابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، فدا حسین مالکی سفیر سابق ایران در افغانستان درباره تهدید آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران و آغاز دور جدید تحریم های نفتی از آبان ماه امسال اظهار داشت: ایران سال هاست که با فرهنگ تحریم ها آشناست و با آن دست و پنجه نرم کرده است می دانیم که آمریکایی ها و برخی اروپایی ها همیشه به دنبال این بودند که تنگناهایی را برای ما بوجود آورند.

وی ادامه داد: ما در دور زدن تحریم ها در طول چند سال گذشته سابقه و تجربه خوبی داریم اما شرایط فعلی با شرایط گذشته متفاوت است چون بسیاری از انتظاراتی که در مورد برجام داشتیم عملی نشد و بدعهدی های آمریکایی ها برای دولتمردان ما کاملا ثابت شد، علاوه بر این آمریکایی هر آنچه تقبل کرده بودند درمجامع بین المللی زیرپا گذاشتند

رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: اکنون علی رغم تمامی شرایط سیاسی و اقتصادی جهان، شاهد تحولاتی درمنطقه هستیم، بنابراین اگر با توجه به تحولات اخیر جایگاه خود را در فروش فرآورده های نفتی فراهم کنیم شاید بتوانیم از کنار این تحریم ها نیز به خوبی عبور کنیم.

مالکی به تحولات اخیر بین روس ها، آمریکایی ها، اروپایی ها، چینی ها و هندی ها بعنوان قدرت های برتر جهان امروز اشاره کرد و گفت: امروز درخصوص سوریه و تحولات اعراب، آمریکایی ها و روس ها موضع گیری مشخصی دارند بطوریکه آمریکایی ها به یکی به نعل و یکی به میخ می زنند اما دوتا قدرت نوظهور دنیای تجاری یعنی هند و چین هم معمولا سعی می کنند خیلی خود را در گیر تحولات سیاسی نکنند و این شرایط فرصت خوبی برای ایران به ارمغان آورده است.

سفیر سابق ایران در افغانستان تاکید کرد: هر چه سیاست خارجی ما زمینه را برای فروش نفت و حتی دور زدن تحریم نفتی هموارکند، کشور در خنثی کردن این تحریم ها سربلند خواهد بود.

مالکی بیان کرد: ما نباید تمام توان خود را تنها در سبد برجام بریزیم چرا که تجربه تاریخی نشان می دهد که اجرایی کردن این قبیل از نگرش ها جز شکست و عقب ماندگی نتیجه ای ندارد.

رئیس سایق ستاد مرکری مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در اعمال تحریم های مجدد آمریکا، فرصت هایی هم هست با اینکه اعتمادی به اروپایی ها نداریم اما می شود از شکاف بوجود آمده بین آنها به ویژه در بخش فروش نفت کشور به نفع خود استفاده کرد.

مالکی ملاقات اخیر ترامپ و پوتین را یکی از ملاقات های سرد و بی روح دودهه اخیر بین دو رهبر قدرتمند جهان دانست و گفت: این موضوع نمونه ای از آن فرصت هایی است که دیپلماسی سیاسی ما می تواند با بهره مندی از آن مسیر را هموار کند.

وی افزود: البته موضع گیری های پوتین به این معنا نیست که ما همه چیز را در روس ها متمرکز کنیم.

سفیر سابق ایران در افغانستان گفت:دنیا به نفت ایران نیاز دارد هر چند آمریکا و عربستان اقداماتی به منظور منزوی کردن ایران در حوزه صادرات نفتی انجام می دهند اما اگر درست ، علمی وبرنامه ریزی شده قدم برداریم براحتی امکان گذر از این توطئه نیز برای ما وجود خواهد داشت.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار