دکتر علی لاریجانی در آیین اختتامیه پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس:

سپاه و ارتش قدرتمندترین نیروها در منطقه هستند/ بسیج پشتوانه مهمی برای کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قدرتمند بودن نیروهای مسلح باعث شده است که دشمنان به جمهوری اسلامی چشم طمعی نداشته باشند و نیروهای مسلح سرمایه بزرگی برای کشور محسوب می‌شوند و باید قدر آنها را بدانیم.
کد خبر: ۳۰۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷ - 01October 2014

سپاه و ارتش قدرتمندترین نیروها در منطقه هستند/ بسیج پشتوانه مهمی برای کشور است

به گزارش خبرنگار گروه اخبار داخلی دفاع پرس، آیین اختتامیه پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس امروز با حضور «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، سردار «محمدرضا نقدی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار «علی فضلی» جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، حجت الاسلام و المسلمین «علی شیرازی» مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه و جمعی از خانوادههای شهدا، رزمندگان و ایثارگران در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: از سپاه پاسداران، بسیج و سایر نهادهایی که در این کار همکاری داشتهاند تشکر میکنم. این نمایشگاه نشان میدهد که تدوین آثار دفاع مقدس سیر صعودی پیدا کرده است.

وی افزود: سردار کارگر در حال تدوین دایره المعارفی در خصوص جنگ هستند. این کار یک امر پایهای برای تحقیقات در زمینه جنگ است.

لاریجانی با بیان این که برخی از اموری که مربوط به خاطرات جنگ است، خیلی از زوایای دفاع مقدس را روشن میکند، گفت: برخی از خاطرات مربوط به دفاع مقدس در خارج نوشته و ترجمه شده است که آنها نیز مهم هستند و اینک میبینیم عراقیها و کسانی که جنگ را برپا کردند چه تحلیلی از کارزار جنگ داشتهاند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که تحلیل معارضین به کشور ما یک سند بسیار معتبر است، تصریح کرد: در بین آثاری که در خارج از ایران چاپ و ترجمه شده است، کتاب خاطرات سرلشکر رفیق السامرایی مسئول اطلاعات ارتش عراق کتاب جالبی است.

لاریجانی اظهار داشت: نکات مهمی از منظر حمله کنندگان به کشور ما وجود دارد. از جمله اینکه با چه انگیزهای صدام شروع به جنگ کرد و چه کسانی او را تحریک کردند. و اینکه صدام چه ارزیابی از درون ایران داشت که به ایران حمله کرد.

وی در ادامه یادآور شد: بحثهایی که راجع به جریان مقاومت در منطقه به صورت کتاب تدوین شده است کار مهمی است. دفاع مقدس ادامه انقلاب است و یک هویت دارد. جنگ تحمیلی چند دهه منطقه را از نظر سیاسی و امنیتی تحت الشعاع قرار داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی از همه نویسندگان و ناشران کتب دفاع مقدس تشکر کرد و گفت: از سپاه و بسیج و همه موسساتی که حامی جبهه ادبیات و نشر آثار دفاع مقدس هستند، تشکر میکنم.

لاریجانی با بیان اینکه اوضاع اقتصادی ناشران مساعد نیست، خاطرنشان کرد: ناشران احتیاج به کمک دارند البته اقداماتی انجام شده است که باید بیشتر شود.

وی با بیان این که این گونه نشستها و نمایشگاهها تنها بزرگداشت دفاع مقدس نیست، گفت: بسیاری از این موضوعات کمک میکند شرایط امروز و راه درست را بهتر بفهمیم و بشناسیم.

وی با اشاره به لزوم بررسی عوامل پیروزی در دفاع مقدس، تصریح کرد: حوادث قبل، حین و بعد از جنگ را باید مطالعه کنیم و با مطالعهی اسناد به کالبدشکافی دفاع مقدس بپردازیم.

لاریجانی با تشریح عوامل تحریک صدام برای حمله به ایران، اظهار داشت: صدام علاوه بر اینکه دوست داشت قهرمان عرب شود، عوامل دیگری نیز باعث اقدام صدام شد.

وی در ادامه گفت: یکی از دلایل حمله صدام به ایران ضعف نیروهای مسلح در داخل کشور بود. آن زمان ارتش به دلایلی خیلی ضعیف شده بود و دشمن متوجه این موضوع بود. همچنین سپاه و بسیج نیز به این صورت شکل نگرفته بودند.

لاریجانی با بیان اینکه هرگاه نیروهای مسلح از قدرت کافی برخوردار نباشند وسوسهای برای تجاوز دشمنان به کشور میشود، اظهار داشت: هرگاه نیروهای مسلح قوی باشند جنبه بازدارندگی برای کشور به وجود میآید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در دورههایی برخی میگویند که چرا باید برای نیروهای مسلح هزینه کنیم. باید بدانند که اگر نیروهای مسلح قوی نباشند، هزینههای بیشتری مانند هشت سال جنگ تحمیلی بر کشور ما وارد میشود. همچنین اگر نیروهای مسلح قوی و قدرتمند باشند هزینههای دراز مدت کشور کاهش مییابد.

لاریجانی با تشریح این که نیروهای مسلح را باید حمایت کرد، یادآور شد: فرماندهی کل قوا همیشه به این موضوع توجه داشتهاند و امروز سپاه و ارتش یکی از قدرتمندترین نیروها در منطقه هستند. همچنین بسیج پشتوانه مهمی برای کشور است.

وی در ادامه تصریح کرد: قدرتمند بودن نیروهای مسلح باعث شده است که دشمنان به جمهوری اسلامی تجاوز نکنند و نیروهای مسلح سرمایه بزرگی برای کشور محسوب میشوند و باید قدر آنها را بدانیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آشفتگی سیاسی در داخل کشور مورد دیگری بود که صدام را تحریک به جنگ کرد.

لاریجانی به عامل سوم در تحریک صدام به جنگ علیه کشور ما اشاره کرد و افزود: عامل دیگر برای تحریک جنگ علیه کشور ما آمریکا و غربیها بودند.

وی در ادامه به بحرانهای منطقه اشاره کرد و گفت: امروز ردپای آمریکا و غرب در بحرانهای منطقه دیده میشود.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: کشورهای منطقه که امروز آرزوهایی دارند توجه کنند که سرنوشت روشنی در پیش رو ندارند. آمریکاییها بعد از اینکه به هدف خود رسیدند، آنها را کنار میگذارند و حمایتی نمیکنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار