به بهانه سالروز بمباران کارخانه‌های شهر اراک؛

کارگران مشغول کارند!

نزدیک به 32 سال می‌گذرد و کارگران هنوز مشغول به کارند؛ کارگرانی که با حمله صدام به کارخانه‌های شهر اراک و بمبارانشان به بهشت ابدی راه یافتند و هنوز هم در قلب‌هایمان کارگران زحمتکش ماندگاری هستند که مشغول به کارند.
کد خبر: ۳۰۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴ - 27July 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از استان مرکزی، آن روز هم مثل روزهای دیگر بود، کارگران مشغول کار هر روزه‌شان بودند، خیلی از آنها نمی دانستند که صبح هنگام خروج از منزل شاید این آخرین دیدار با عزیزانشان است و خیلی از فرزندان هم نمی دانستند که پدر این بار قرار است برای بار آخر از خانه خارج شود؛ شاید اگر این فکر را می کردند، آخرین خداحافظی طولانی‌تر می شد.

جنگ بر کشور سایه انداخته بود و چندین سال بود که آسمان پرواز پرنده های غول پیکر آهنین دشمن متجاوز را به نمایش می گذاشت و ملودی تیر و ترکش از شهرهای مرزی شنیده می شد.

تقریبا چند روز یکبار بر سر کوچه ای حجله ای از جوانی گذاشته می شد که در کنارش عنوان زیبای شهید نقش می بست. چه بسیار زنان جوانی که مردانشان را پس از چند روز زندگی مشترک از دست دادند و چه بسیار کودکانی که از بدو تولد محروم از نگاه مهربانانه و مردانه پدرانشان شدند و تنها از این کلمه عنوانی در شناسنامه برایشان به یادگار ماند.

فضای مبارزه و ایستادگی در جای جای کشور دیده می شد و هر کس در هر جایگاهی که بود خودش را رزمنده این میدان نبرد می‌دید.

پنجم مرداد سال 1365 از راه رسیده بود، کارگران مثل روزهای دیگر مشغول کارهایشان بودند عده ای در خط تولید مشغول بودند و عده ای دیگر در قسمت های مختلف کارخانه. عقربه ها 9 و نیم صبح را نشان می دادند که صدای مهیبی در آسمان شنیده شد، عاشورا بار دیگر تکرار شد و اراک پنجم مرداد سال 65 را برای همیشه در تقویمش ثبت کرد.

کارگران مشغول کارند..

خیلی ها در حادثه بمباران آن روز برای همیشه آسمانی شدند، بسیاری از کارگران همین کارخانه ها در صف اعزام به جبهه ها بودند اما نمی‌داستند که دست تقدیر روزی محل کارشان را سنگر جبهه خواهد کرد.

کتاب تاریخ، پنجم مردادماه سال 65 را فراموش نخواهد کرد، یکی از روزهایی که بزرگترین جنایت صدام و حمله او به منطقه غیرنظامی بود و این واقعه  برای ابد در دل تاریخ  ثبت خواهد ماند روزی که مرور آن، اثبات تجاوز بی رحمانه و وحشیانه رژیم بعث عراق به تمام دنیا است و سینه به سینه به آیندگان منتقل می شود.

کارگران مشغول کارند..

78 کارگر شهید یادگاران بمباران هوایی اراک

در مدت هشت سال جنگ تحمیلی، شهر اراک نزدیک به 77 بار مورد حملات مختلف دشمن دژخیم قرار گرفت که بیش از 800 نفر به شهادت رسیدند.

یکی ازمهم ترین و شدیدترین این حملات، بمبارانی بود که در پنجم مردادماه سال 1365 به وقوع پیوست و صدام متجاوز به پشتوانه حمایت های بی دریغ بسیاری از کشورها توانست در حمله ای به مناطق غیرنظامی قوانین جنگ را زیر پا له کرده و از آنجایی که می دانست صنعت استان مرکزی چه اندازه در این جنگ نابرابر نقش دارد به کارخانه های واگن پارس، ایرالکو، آلومینیوم و آذرآب حمله و بسیاری را مجروح و 78 کارگر پرتلاش و زحمتکش را به شهادت رساند.

هواپیماهای عراقی در ارتفاع فوق‌العاده پایین اهداف خود را مورد حمله قرار دادند و کارگرانی را که از محوطه کارخانه‌ها بیرون آمده بودند، به زیر رگبار کالیبرهای خود گرفتند.

کارخانه واگن پارس 40 شهید، آلومینیوم ایران 330شهید و آذرآب پنج شهید را در این هجوم نابرابر به نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم کردند.

در این حمله سه فروند جت جنگی عراقی کارخانجات صنعتی مهم اراک را بمباران کردند که علاوه بر شهادت جمعی از کارگران بیش از 400 نفر جانباز شدند که امروز بهترین راوی برای ما از آن روزها و لحظه های سخت هستند.

کارگران مشغول کارند..

امروز 32 سال از آن حمله وحشیانه می گذرد و مظلومیت شهدای این روز بزرگ برای همیشه در اذهان همشهریان اراکی جاویدان مانده که به پاس مقام والایشان مجموعه ورزشی در شهر اراک به یادشان نامگذاری شده که هربار از کنارش عبور کنی با دیدن تابلوی شهدای پنجم مرداد تجاوز بی رحمانه صدام برایت تداعی می شود.

شهری که امروز با آرامش در کوچه و پس کوچه هایش قدم می زنیم  روزی هدف جنگنده های صدام جنایتکار بوده و آنها که نامشان بر این تابلو به عنوان شهید حک شده خاطره همان روزها هستند.

جنگ هنوز ادامه دارد

جنگ هشت ساله و تن به تن ما در مقابل دشمن تمام شد و آنها به خوبی در یافتند که نمی توانند با توپو تانک هایشان دژ ایمان و اعتقاداتتمان را نشانه بگیرند و در نتیجه جنگ را در جبهه دیگری ادامه دادند ، یک روز برجام و  روز دیگر توافقات هسته ای و حالا اقتصاد را بهانه می کنند.

کارگران مشغول کارند..

حالا دشمن امروزبه خوبی می داند ما از نسل همان هایی هستیم که با وجود تحریم ها و حمایت های 40 کشور دنیا و اتحادشان با یکدیگر برای سرکوب و سرنگونیمان، همواره در مقابلشان ایستادیم و خواب اشغال و تصرف همیشگی خاکمان را برایشان بی تعبیر کردیم.

آری هنوز کارگران ما مشغول به کارند و همه ما خودمان را رزمنده می دانیم، دشمنان هرچه قدر دلشان می خواهد در مقابل تریبون های دنیا تهدید یا تحریم را فریاد زنند ما پس نخواهیم کشید و هم‌چنان در این مسیر ایستاده ایم.

گزارش از: مهری کارخانه 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها