ابوالقاسم حسینجانی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

«سکه و جایزه» هدف برخی شاعران/ شعری که ظالم از آن نترسد، شعر نیست

شاعر «کربلا منتظر ماست، بیا تا برویم» با بیان اینکه «سکه و جایزه» هدف برخی شاعران شده است، گفت: شعری که ظالم از آن نترسد، شعر نیست؛ چون شعر باید موضع داشته باشد و به درد مردم بخورد؛ وگرنه حق نیست.
کد خبر: ۳۰۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ - 28July 2018

«ابوالقاسم حسینجانی» مبارز انقلابی و شاعر «کربلا منتظر ماست، بیا تا برویم» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با بیان اینکه واقعاً در حوزه شعر و ادب فارسی نیازمند نقد و آسیب‌شناسی هستیم، اظهار داشت: بسیاری از شعرهای ما در حوزه‌های مختلف صرفاً فقط تکرار و توصیف است.

وی گفت: من در حوزه شعر انتظار حرف اساسی دارم؛ شعرهایی که امروزه اکثراً توصیفی شده است؛ یعنی اینکه اگر عنوان حضرت مهدی (عج) را در این اشعار حذف و هر عنوانی دیگری را اضافه کنیم، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و برای هر کسی می‌توان آن اشعار را به کار گرفت.

این مبارز انقلابی افزود: شعرهای همایشی، نمایشی و دستوری گسترش پیدا کرده است. تعدادی از شاعران وجود داشتند و دارند که فقط منتظر برگزاری شب شعر هستند تا مرتبط با موضوع آن شعر بگویند؛ یعنی موضوع و موضوعیت آن‌ها سکه و جایزه است.

شاعر «کربلا منتظر ماست، بیا تا برویم» با تاکید بر اینکه شعر آیینی، شعر حرکت است، عنوان کرد: معنی شعر، حرکت و حادثه آفرینی است. یعنی تفکر و خاصیت داشتن. آیا شعر بی خاصیت شعر است؟ فرزدق در شعر خود، جانش را در دست می‌گیرد. ایشان به نوعی ملک الشعرای خلیفه بود اما منافع خود را زیر پا می‌گذارد و از حق دفاع می‌کند.

حسینجانی ادامه داد: تنها کسی که در دوران ظلم دَم بر می‌آورد؛ انسانیت و شعور شاعرانه آگاهانه و معتقدانه خود را نشان می‌دهد، فرزدق بود. جداً من حاضرم همه کتاب‌ها و عمرم را به پای چنین قصیده‌هایی بدهم همچنان که علامه جعفری فرمودند حاضرم همه عمرم را بدهم تا کسی مثل ویکتور هوگو رمانی مثل بینوایان برای امام حسین (ع) بنویسد.

وی خاطرنشان کرد: شعر ما باید خاصیت داشته باشد و کاری کنیم دنیا متحول شود نه اینکه فقط نتیجه کار ما شکل و آمار و عدد باشد. ما عدد نمی‌خواهیم بلکه ادب می‌خواهیم. این کارها مثل رأی ممتنع است؛ رأیی که در واقع رأی نیست چراکه رأی باید خاصیت و موضع داشته باشد.

این شاعر آیینی گفت: اگر ما در شعر نتوانیم موضع بگیریم چنین حالتی داریم. شعری که ظالم از آن نترسد، شعر نیست چون شعر باید موضع داشته باشد و به درد مردم بخورد وگرنه حق نیست. چراکه حق چیزی است که به درد مردم بخورد و بتواند تداوم داشته باشد.

شاعر «کربلا منتظر ماست، بیا تا برویم» با طرح اینکه چرا جنس عاشورا با تمام حرکت‌های دنیا فرق می‌کند، اظهار داشت: ما در عالم 2 شب بیشتر نداریم. یکی شب قدر و دیگری شب عاشورا. قدر از بالا به پایین است و عاشورا از پایین به بالاست. پس این 2 اتفاق طرحی برای شاعران است.

حسینجانی با تاکید بر اینکه شعر آیینی باید شعر حرکت باشد، گفت: صدها کتاب با موضوع شعر حادثه و شعر واقعه سروده شده است اما هیچ تغییری ایجاد نکرده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار