دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

چرا سعودی‌ها تنگه «باب المندب» را نا امن جلوه می‌دهند؟

سعودی‌ها که به گفته بسیاری از کارشناسان در باتلاق یمن فرورفته‌اند؛ در تلاش‌اند شکست‌های خود را در پشت نا امن کردن تنگه باب المندب و به میدان آوردن ائتلافی از کشور‌های غربی و آمریکا پنهان کنند.
کد خبر: ۳۰۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵ - 30July 2018

چرا سعودی‌ها تنگه «باب المندب» را نا امن جلوه می‌دهند؟به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، تنگه «باب‌المندب» در جنوب دریای سرخ واقع شده است که این دریا را به خلیج عدن و اقیانوس هند وصل می‌کند. کشتی‌ها و نفت کش‌هایی که از سمت اقیانوس هند عبور می‌کنند، پس عبور از باب‌ المندب و دریای سرخ می‌توانند راه خود را از کانال سوئز به سوی دریای مدیترانه ادامه دهند. طبق آمار برخی منابع خبری، در سال 2006 کشتی‌های نفت‌کش روزانه حدود 3.3 میلیون بشکه نفت را از این تنگه عبور دادند. کل نفت حمل‌شده توسط کشتی‌های نفتکش در آن سال 43 میلیون بشکه در روز بود.

عربستان سعودی با آغاز جنگ علیه یمن در 6 فروردین 1394، اهدافی را در سر می‌پروراند که شامل جلوگیری از قدرت‌یابی انصارالله، بازگرداندن منصورهادی به قدرت و تداوم نفوذ در ساختار سیاسی یمن بود؛ اما پس از گذشت 40 ماه از این جنگ به هیچ‌کدام از این اهداف خود دست نیافته است و یا به عبارتی دیگر عربستان را می‌توان شکست خورده بزرگ در جنگ علیه فقیرترین کشور عربی خاورمیانه قلمداد کرد.

با نگاهی به تحولات میدانی یمن در هفته گذشته خبر‌ها حاکی از آن است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن 2 موفقیت نظامی بزرگ و تاثیر گذار را کسب کرده‌اند؛ حمله پهپادی به فرودگاه ابوظبی و توانمندی در هدف قرار دادن ناوچه‌های جنگی عربستان در دریای سرخ با این هدف که یکی از مسیر‌های مهم انتقال نیرو و تجهیزات ائتلاف سعودی از طریق دریایی است.

سعودی‌ها که تاکنون هیچ دستاوردی در تجاوز نظامی به یمن کسب نکرده‌اند؛ پس از هدف قرار گرفتن ناوچه‌های خود در دریای سرخ، با خیال پردازی و موج رسانه‌ای ادعا‌های کذبی را مطرح کردند که 2 نفتکش آن‌ها مورد هدف قرار گرفته است. خالد الفالح وزیر انرژی عربستان در مصاحبه خبری گفت که به دنبال حملات اخیر حوثی‌ها به 2 نفت‌کش، عربستان تمامی نقل و انتقالات نفتی از طریق تنگه‌ی باب المندب را تا زمان مشخص شدن اوضاع و ایمن شدن، متوقف خواهد کرد. همچنین وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: حملات نیرو‌های حوثی به تجارت جهانی آزاد ضربه می‌زند.

در سوی دیگر، امارات و کویت با حمایت از این اقدام سعودی‌ها اعلام کردند که توقف انتقال نفت از تنگه باب المندب را بررسی خواهند کرد.

به نظر می‌رسد سعودی‌ها با ناامن جلوه دادن خطوط کشتیرانی از طریق تنگه باب المندب به دنبال کشاندن آمریکا و متحدان غربی‌اش به جنگ مستقیم با یمنی‌ها هستند.

با مطرح شدن این ادعاها، رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها در تلاش‌اند که با ناامن جلوه دادن مسیر کشتیرانی در تنگه باب المندب و در خطر بودن اقتصاد جهانی، حوثی‌ها را به بر هم زدن ثبات اقتصاد جهان متهم کنند. این موج رسانه‌ای در شرایطی پدید آمد که انصارالله حمله موشکی به نفتکش‌های سعودی را تکذیب و تاکید کرد که 2 ناوچه نظامی عربستان را مورد حمله قرار داده است.

ائتلاف سعودی در ماه‌های گذشته در تلاش بود که با تمام قوا بندر الحدیده را از کنترل حوثی‌ها خارج کند که مانند تمام حملات دیگرش با شکست مواجه شد. با نگاهی به شکست‌های میدانی ائتلاف سعودی به این نتیجه می‌رسیم که سناریوسازی این ائتلاف برای ناامن جلوه دادن تنگه باب المندب راهکاری برای ورود آمریکا و کشور‌های اروپایی به جنگ مستقیم با حوثی‌ها است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها