یادداشت/ سیدمحمدجواد میرخانی

اظهارات یک‌جانبه‌ای که به دشمن پیام سازش می‌دهد

تنها یک روز پس از واکنش قاطعانه سرلشکر «قاسم سلیمانی» به تهدیدات سخیف «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، صدای یک‌جانبه یکی از مسؤولان، به دشمن بدعهد و غیرقابل اعتماد پیام سازش و مذاکره درباره مسائل منطقه‌ای می‌دهد.
کد خبر: ۳۰۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰ - 29July 2018

اظهارات یک‌جانبه‌ای که به دشمن پیام سازش دادگروه بین‌الملل دفاع پرس- سیدمحمدجواد میرخانی؛ سردار سرلشکر پاسدار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه، اخیراً در سخنانی به اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه «داعش از افتخارات دولت اوباما است» و «اوباما مؤسس داعش است» واکنش نشان داده و تأکید کرده است: این سخنان جاهلانه‌ای است که رئیس جمهور آمریکا بر زبان جاری کرد. او اسناد پیدایش داعش توسط آمریکا را منتشر کرد و حالا چطور ممکن است دولتی که خود مؤسس داعش است و در ایجاد این فتنه نقش بزرگی داشته است، امروز مدعی مبارزه با آن باشد.

با وجود این که آمریکایی‌ها به نقش خود در به‌وجود آوردن داعش اعتراف می‌کنند، رئیس جمهور آمریکا هنگام خروج از برجام، در سخنانی به ناتوانی توافق هسته‌ای برای مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران اشاره کرده و گفته است: «این توافق (برجام) باعث رفع تحریم‌های فلج‌کننده بدون گذاشتن هیچ محدودیتی بر رفتار‌های سوء ایران در یمن، سوریه و دیگر نقاط [جهان] شده است».

حال درست یک روز پس از پاسخ قاطعانه سرلشکر «سلیمانی» به «ترامپ» و با توجه به سخنان صریح رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لزوم ورود مسائلی چون حضور ایران در منطقه به مذاکرات هسته‌ای، یکی از مسؤولان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های داخلی، ضمن این‌که خود به بدعهدی آمریکایی‌ها در عرصه دیپلماسی اعتراف کرده است، در اظهاراتی متناقض از احتمال مذاکره مجدد میان ایران و آمریکا خبر داده و گفته است: مذاکرات در موضوعات مختلف ممکن است انجام شود، اما کسی این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد که راجع به موضوعاتی که جزو ارکان امنیت ملی ما هستند، صحبت کنند.

حال با وجود این که آمریکایی‌ها از طرفی داعش را به وجود آورده و آن را به جان منطقه انداخته‌اند و از طرفی دیگر نیز همان‌گونه که «ترامپ» خود اعتراف کرده «برجامی که مانع حضور ایران در منطقه نمی‌شود را بر نمی‌تابد و از آن خارج می‌شود»، آیا ممکن است که موضوع حضور ایران در منطقه را بر سر میز مذاکره نکشانند؟ آیا امنیت منطقه جزو ارکان امنیت ملی ما نیست؟

این مسؤول همچنین در ادامه تأکید کرده است: این‌که ما با آمریکا پای میز مذاکره می‌رویم تصمیمی است که نظام باید بگیرد که مجموعه حاکمیت باید به این نتیجه برسند و اگر به نتیجه برسند که باید مذاکره‌ای انجام شود، قطعا انجام می‌شود.

این درحالی است که در ابتدای مذاکرات هسته‌ای، رهبر انقلاب ضمن تأکید بر این‌که به مذاکره خوشبین نیستند، هدف از مذاکره را به دست آوردن تجربه جدید عنوان کردند که به نظر می‌رسد امروز تمامی مسؤولان و مردم حتی کسانی که به مذاکرات خوشبین بودند نیز به این تجربه رسیده‌اند که آمریکا بدعهد است و قابل اعتماد نیست؛ حال این مسؤول عنوان نکرده که براساس کدام یک از اظهارات مقامات دولتی و عالی رتبه نظام و براساس کدام منطق حرف از مذاکره مجدد را با به‌کار بردن واژه «قطعا انجام می‌شود» به میان آورده است.

از طرفی دیگر با توجه به این که سخنان این مسؤول یک روز پس از واکنش قاطعانه سرلشکر «سلیمانی» به تهدیدات سخیف رئیس جمهور آمریکا عنوان شد و با وجود این که اظهارات فرمانده نیروی قدس سپاه هنوز تیتر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بود، رسانه‌های ضدانقلاب سعی کردند که اظهارات این مسؤول را جایگزین فضای به وجود آمده کرده و آن را نوعی عقب نشینی برخی مسئولان کشور از مواضع قاطعانه سرلشکر «سلیمانی» عنوان کنند که این خود نیز جای تأسف دارد که برخی مسؤولان، به‌صورت یک جانبه از قول خود یا جناح سیاسی خود، سخنانی را مطرح می‌کنند که نتیجه آن خط دادن به دشمن برای انعطاف در موضوعاتی است که مستقیماً با اقتدار و امنیت ملی کشور در ارتباط است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها