مسئول تربیت مربی ستاد مرکزی حفظ و قرائت قرآن کریم:

دردهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نتیجه ی دوری از قرآن است

حجت‌الاسلام «سید عباس مهندسی» گفت: ریشه درد‌های فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی دوری از قرآن است و اگر کسی قرآن را بفهمد و باورداشته باشد، همواره با آن انس خواهد داشت.
کد خبر: ۳۰۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ - 29July 2018

دردهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نتیجه ی دوری از قرآن استبه گزارش دفاع پرس از خرم‌آباد، حجت‌الاسلام «سیدعباس مهندسی» مسئول تربیت مربی ستاد مرکزی حفظ و قرائت قرآن‌کریم، امروز در آئین اختتامیه «جشن رمضان» تجلیل از برگزیدگان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن لرستان، با اشاره به این‌که به واسطه قرآن قلوب به آرامش می‌رسد، اظهار داشت: آرامش به تعبیر قرآن این است که آرامش فقط در ذکر الله است؛ چراکه قرآن همه چیز ما است.

وی با اشاره به حدیثی از مولای متقیان در خصوص ارزش و جایگاه قرآن، گفت: امام علی (ع) فرمودند: «اگر قرآن داشته باشیم و هیچ چیز نداشته باشیم گویا همه چیز داریم و اگر همه چیز داشته باشیم و قرآن نداشته باشیم هیچ چیز نداریم؛ چراکه قرآن سرمایه است».

حجت‌الاسلام مهندسی با بیان این‌که قرآن کتاب ناشناخته است و فهم آن برای ما میسر نیست، خاطرنشان کرد: فضائل قرآن‌کریم هرگز تمام نمی‌شود، بدین معنا که قرآن ۶۰۴ صفحه است و بیش‌ از چند هزار جلد در تفسیر درباره آن نوشته شده، اما معارف قرآن برای همه خاموش است.

مسئول تربیت مربی ستاد مرکزی حفظ و قرائت قرآن کریم با ذکر این مطلب که اگر روزی دریای معارف قرآن باز شود و ما عظمت آن را بفهمیم هر شب قرآن به سر می‌گیریم، ریشه درد‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را به دلیل دوری از قرآن دانست و افزود: روز بدون قرآن برای ما روز بدون اکسیژن است، اگر کسی قرآن را بفهمد و باور کند همواره انس با قرآن دارد.

وی با اشاره به این‌که اگر حفظ قرآن را هم کنار بگذاریم، نباید قرآن را کنار بگذاریم، خاطرنشان کرد: خداوند ظرف قرآن را عذاب نمی‌کند و قلب حافظ قرآن ظرف قرآن است؛ کما این‌که این وعده نورانی پیامبر اکرم (ص) است که قلبی که قرآن در آن‌جا گرفته عذاب نخواهد شد.

حجت‌الاسلام مهندسی حفظ قرآن را بیمه نامه در برابر معصیت و گناه برشمرد و با ذکر این مطلب که به واسطه قرآن قلوب به آرامش می‌رسد، اضافه کرد: آرامش به تعبیر قرآن این است که آرامش فقط در ذکر الله است؛ چراکه اهل بیت همه مانوس و حافظ قرآن بودند؛ لذا اگر انسان می‌خواهد راه را از چاه بشناسد مانوس با قرآن باشد.

مسئول تربیت مربی ستاد مرکزی حفظ و قرائت قرآن کریم بهترین چیزی که می‌تواند در حافظه حفظ کرد را قرآن ذکر کرد و ادامه داد: قرآن داروخانه معنوی و قانون اساسی بشر است کمااینکه حفظ قرآن با فضیلت‌ترین نعمت‌ها و هدیه الهی است.

وی به تعریف حافظ واقعی قرآن پرداخت و گفت: حافظ قرآن کسی است که اگر یک جزء قرآن را حفظ کرده به اندازه همان جزء موضوعات قرآن را نیز حفظ باشد؛ چراکه قرآن را باید با مفاهیم و معارف حفظ کرد.

حجت‌الاسلام مهندسی، قرآن را کتاب زیست، زندگی، نشاط و آرامش برشمرد و با ذکر این مطلب که زیست با قرآن همان حرکت قرآنی است، اضافه کرد: قرآن نیامده است که فقط در مراسم فاتحه‌خوانی از آن استفاده کنیم، اما ما این کتاب زندگی را به کتاب مردمی تبدیل کرده‌ایم؛ زیرا هنوز جایگاه قرآن را باور نکردیم در حالی که قرآن حلّال همه مشکلات است.

مسئول تربیت مربی ستاد مرکزی حفظ و قرائت قرآن‌کریم، ویتامین‌های مورد نیاز حافظان قرآن را مشتمل بر دوره کردن محفوظات قرآنی مباحثه، استماع ترتیل و تدبر و تخلق در قرآن دانست و افزود: قرآن کتاب اعجاز است و شبیه و نظیر ندارد.

وی با اشاره به این‌که شکست در حفظ قرآن معنا ندارد، خاطرنشان کرد: ما در حفظ قرآن چیزی به نام شکست نداریم و حفظ قرآن به هر میزانی از حفظ را برای خود موفقیت بدانیم.

حجت‌الاسلام مهندسی، خانه‌ای که در آن قرآن خوانده نمی‌شود را به قبرستان زندگان تشبیه کرد و گفت: قرآن را در خانه‌ها احیا کرده و روز بدون قرآن را در زندگی حذف کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار