احمدرضا دالوند در گفت‌وگو با دفاع پرس:

شلیک به جهان با ابزارهای هنری/ رویش‌های هنر انقلاب از پیشکسوتان جلو زدند

پژوهشگر عرصه تصویرسازی و گرافیك گفت: امروز زمانه شعارهای خالی نیست، بلکه زمانه‌ای است که باید شعارهایمان را با زیباترین و موثرترین ابزارهای هنری به سمت جهان شلیک کنیم.
کد خبر: ۳۰۱۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱ - 30July 2018

«احمدرضا دالوند» پژوهشگر عرصه تصویرسازی و گرافیک و داور بخش پژوهش پنجمین جشنواره هنر انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با بیان اینکه رویکرد بخش پژوهش این جشنواره توجه به نسل جدید هنرمندان انقلاب است، اظهار داشت: هنرمندان جوانی در سراسر کشور وجود دارند که سایه بزرگان و هنرمندان شناخته شده موجب دیده نشدن این هنرمندان جوان شده است.

وی گفت: هنرمندان جوان و رویش‌های هنر انقلاب تریبون و رسانه‌ای برای شناخته شدن ندارند. آثار هنری این هنرمندان به عنوان رویش‌های هنر انقلاب در عرصه‌های مختلف نقاشی، گرافیک، تایپوگرافی، پوستر، طراحی صنعتی و موشن‌گرافیک جمع‌آوری شده است.

این پژوهشگر عرصه تصویرسازی و گرافیک افزود: نسل جدید هنرمندان انقلاب جوانان زیر 25 سال هستند که بزرگ شده دوران فضای مجازی و ابزارهای الکترونیک هستند. از این منظر اساتید خودشان را جا گذاشته‌اند چون اساتید آن‌ها با فضای مجازی کاملاً بیگانه بودند. آن‌ها این سلاح قدرتمند که می‌تواند پیام را به تمام دنیا برساند را نمی‌شناختند.

داور بخش پژوهش پنجمین جشنواره هنرانقلاب تاکید کرد: نسل جدید هنرمندان انقلاب با فضای رسانه‌ای جدید رشد کرده است؛ اما آن‌ها به دلیل اینکه فاقد رسانه بوده‌اند، لذا ناشناخته مانده‌اند. این در حالی است که هنرمندان مشهور انقلاب در دهه شصت امروز در سطح کشور کاملاً شناخته شده هستند.

دالوند ادامه داد: هنرمندان جوان با اینکه واقعاً ناشناخته‌اند؛ اما واقعاً هنرمند هستند. در بخش پژوهش که آثار این هنرمندان را مطالعه کردم و در حال نگارش کتاب بزرگی تحت عنوان «رویش‌های انقلاب یا پیامی به تاریخ» هستم، متوجه شدم که این جوانان ناشناخته شده یک ظرفیت‌هایی هستند که با افزوده شدن بخش تحقیقات و پژوهش به جشنواره فرصتی برای دیده شدن آن‌ها فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ان‌ شا الله در کتابی که در حال نگارش آن هستم خواهید دید که این هنرمندان برای اولین بار سهم خودشان را از فعالیت داوطلبانه، هنرمندانه و ایثارگرانه هنر انقلاب را خواهند دید.

این پژوهشگر عرصه تصویرسازی و گرافیک افزود: مدتی است آثار هنرمندانی از سراسر کشور در بخش پژوهش جمع‎‌آوری شده و عمده این آثار متعلق به کسانی است که سویه‌ی هنر آن‌ها ضد استعماری، ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی است.

داور بخش پژوهش پنجمین جشنواره هنرانقلاب گفت: هنرمندان انقلابی بلد هستند با یک زیبایی‌شناسی خیلی پیشرفته مفهومشان را از نظر محتوا و بلکه محتوای زیبایی‌شناسی خیلی خوب عرضه کنند که پیام انقلاب را از زمان امام حسین (ع) در پوسترهای جدیدشان در فضای دنیا مطرح کنند. چرا که هنرمندان ما زیبایی شناسی معاصر را می‌شناسند.

دالوند افزود: من به عنوان نویسنده کتاب «رویش‌های انقلاب یا پیامی به تاریخ» می‌خواهیم یک پیام به تاریخ بدهیم. پیام ما این است که مثل همه امور دیگر و بعد از چند دهه جوانان انقلابی ما در حال جلو زدن از پیشکسوتان هستند. آن‌ها امکانات فضای مجازی را به نفع پیام‌های انقلابی مصادره کرده‌اند. چیزی که در مدیریت فرهنگی ما غایب است. یعنی با احتیاط حتی انفعال به سمت فضای مجازی مراجعه می‌کنند. اگر این فضا برای جریانات فاسد و جریانات غیر انقلابی ابزاری برای نفوذ در ذهن جوانان ماست چرا برای ما ابزاری برای نفوذ در ذهن مردم دنیا نباشد.

وی با تاکید بر اینکه بایستی با ابزار رسانه‌های الکترونیک توجه دنیا را با پیام‌های زیبایی‌شناسانه و جذابیت‌های بصری جلب کنیم، گفت: امروز زمانه شعارهای خالی نیست، بلکه زمانه‌ای است که باید شعارهایمان را با زیباترین و موثرترین ابزارهای هنری به سمت جهان شلیک کنیم. این شلیک کسی را آزار نمی‌دهد، بلکه شلیک به معنی پرتاب به سمت دشمنان است؛ اما چون پیام مثبت است، خطری ندارد و قلب آن‌ها را جذب می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار