خاطرات حماسه‌سرایی دوران دفاع مقدس تدوین می‌شود

در راستای تبیین زوایای مختلف جنگ در قالب‌های مختلف، خاطرات شفاهی حاج صادق آهنگران با عنوان «نقش مداحی و مداحان در دوران دفاع مقدس» توسط مدیریت تاریخ شفاهی غیرنظامی جمع‌آوری و تدوین خواهد شد.
کد خبر: ۳۰۱۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ - 30July 2018

خاطرات حماسه‌سرای دوران دفاع مقدس تدوین می‌شودبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، در راستای تبیین زوایای مختلف جنگ در قالب‌های مختلف، خاطرات شفاهی حاج صادق آهنگران با عنوان «نقش مداحی و مداحان در دوران دفاع مقدس» توسط مدیریت تاریخ شفاهی غیرنظامی جمع‌آوری و تدوین خواهد شد.

سردار حاج صادق آهنگران که یکی از مداحان سرشناس ایران است طی دوران دفاع مقدس با حضور در جبهه‌های جنگ، با لحن حماسی خود، شور و شوق زیادی را در میان رزمندگان ایجاد می‌کرد. «نقش مداحی و مداحان در دوران دفاع مقدس» عنوان پروژه جدید مرکز اسناد است که راوی آن سردار محمدصادق آهنگری معروف به صادق آهنگران و مجری پروژه حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند می‌باشد. به همین علت گفتگویی در خصوص این پروژه با راوی و مجری پروژه داشته‌ایم.

سردار آهنگران با اشاره به موضوع این پروژه اظهار داشت: بررسی نقش مداحی و مداحان در دوران دفاع مقدس کار جدیدی است که مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در نظر دارد تا نقش بعضی از فعالان فرهنگی را در عرصه دفاع مقدس بیاورد.

وی افزود: متاسفانه نقش این فعالان‌که یکی از آن‌ها بنده به‌عنوان فعال در عرصه حماسه‌خوانی و مداحی هستم، بعد از دفاع مقدس کم‌رنگ دیده شد و این نوع کار‌ها بخشی از فعالیت‌ها و اثرات خوبی که مداحان و حماسه‌سرایان در دفاع مقدس داشتند، ثبت خواهد کرد و به‌خوبی نشان خواهد داد.

این مداح و حماسه‌سرا بابیان اینکه این نوع کتاب‌ها به‌عنوان جهت دهنده برای نسل آینده مورداستفاده قرار خواهد گرفت، تاکید کرد: این کار موثر واقع خواهد شد؛ چون مرکز اسناد هر مجموعه‌ای را که چاپ می‌کند ازجمله مجموعه‌های فرهنگی و مرتبط با ما، هر ورقی از آن‌که حاوی نکته‌ای است، در آینده می‌تواند راهگشایی برای پژوهشگران و محققین و مخاطبان عادی باشد تا بتوانند از این مجموعه به دریچه‌های دیگری برسند؛ چراکه مقام معظم رهبری فرمودند، دفاع مقدس گنجی است که به‌سادگی تمام نمی‌شود.

وی در رابطه با محتوای کتاب توضیح داد: این پروژه از تولد تا پایان جنگ است؛ اینکه از چه زمانی شروع به خواندن کردم و چه عواملی بر خواندن بنده مؤثر بود تا که دفاع مقدس و حماسه‌سرایی در این دوران فرامی‌رسد. در میان این‌ها هدف اصلی که مداحی در جنگ است، مطرح می‌شود.

در ادامه این گفتگو حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند در خصوص موضوع کتاب تاریخ شفاهی سردار آهنگران گفت: این پروژه فرآیند زندگی فردی و اجتماعی ایشان است که نقش‌آفرینی منحصربه‌فردی دارند که در هشت سال دفاع مقدس انجام داده است.

وی افزود: سردار آهنگران در میان مداحان به خاطر کارکردی که در یگان‌ها و قرارگاه‌ها در جنگ داشته، مشهورترین فرد بوده و به این شکل مطرح‌شده، به همین دلیل در بررسی نقش مداحان در جنگ، سردار آهنگران به‌عنوان راوی انتخاب‌شده است.

مجری پروژه به محتوای کتاب «تاریخ شفاهی نقش مداحی و مداحان در دوران دفاع مقدس» اشاره کرد و بیان داشت: در این کتاب، به دنبال انگیزه‌ها، شیوه‌ها، مراحل، مقاطع و ایستگاه‌هایی که سردار آهنگران شروع کرد و به نقطه اوج رسید، در فواصل کل زندگی‌شان هستیم یعنی از تولد که شروع می‌کنیم، چرایی و چیستی و چگونگی مداحی و کارکردش را در هشت سال دفاع مقدس موردنقد و بررسی قرار می‌دهیم که این در حقیقت یکی از مفاهیم مؤثر در انتقال مفاهیم و معارف دفاع مقدس است و یکی از مصادیق آن همین کاری است که سردار آهنگران در ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب انجام دادند.

انتهای پیام/ 114

نظر شما
پربیننده ها