جنگ لبنان و ماجرای دل‌درد رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی

حالوتص در نتیجه شکست‌های متوالی در تحقق دستاورد‌های میدانی دچار سرخوردگی شده بود. بنابر شهادت برخی افسران ارشد رژیم صهیونیستی، افسردگی شدیدی گریبان وی را گرفته بود.
کد خبر: ۳۰۱۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ - 30July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مرور خاطرات جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی ضد حزب‌الله لبنان تنها به معنی تکرار خاطرات زیبای تاریخی نیست، بلکه زنده نگه داشتن یکی از نقاط عطف عملکرد و تاثیرگذاری مقاومت در لبنان است که همچنان پیامد‌های خود را در منطقه دارد و بخشی جدایی‌ناپذیر از موازنه قدرت بازدارنده در برابر دشمن صهیونیستی است. این جنگ سبب شد اسرائیل محدودیت قدرت و توان خود برای استفاده از ابزار نظامی را بشناسد.

آنچه در این مجموعه مطالب مورد بررسی قرار می‌گیرد، یادداشت‌های علی شهاب تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه است که در پایگاه خبری شبکه ماهواره‌ای المیادین به مناسبت سالروز جنگ 33 روزه منتشر شده است.

حالوتص اولین رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی بود که از نیروی هوایی ارتش به این سمت دست پیدا کرده بود؛ بنابراین بسیاری از نظریه‌های نظامی گذشته را به تمسخر می‌گرفت. یکی از این نظریه‌ها این بود که پیروزی در جنگ باید در عرصه زمینی محقق شود. او معتقد بود که پیروزی یک ادراک است و نیروی هوایی می‌تواند تاثیر گسترده‌ای بر ادراک شکست در نزد دشمن داشته باشد.

در پی عملیات خروج نیرو‌های رژیم صهیونیستی از نوار غزه که چند ماه بعد از انتخاب دان حالوتص به عنوان رئیس ستاد ارتش اسرائیل انجام شد، یکی از روزنامه‌نگاران از وی این سوال را مطرح کرد که آیا ملت اسرائیل تو را به عنوان فرماندهی برای عقب‌نشینی از غزه به خاطر خواهد سپرد. حالوتص از این توصیف ناراحت شد و در طول سه سال باقیمانده از پست خود در ریاست ستاد ارتش تلاش داشت دستاورد‌های مهمی را محقق کند تا افکار عمومی رژیم صهیونیستی او را به خاطر بسپارد و او نیز در آینده بتوانند نقش سیاسی بیشتری را ایفا کند.

حالوتص در آن زمان به روزنامه نگار مذکور پاسخ داد: من سه سال دیگر در این منصب زمان دارم. آیا شما ایده بهتری در خصوص اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد، دارید؟

حالوتص با توجه به سابقه خود، بر قدرت نیروی هوایی ارتش برای یکسره کردن سرنوشت جنگ اعتقاد داشت. رئیس ستاد ارتش اسرائیل در ابتدا اجازه عملیات زمینی برای نفوذ به عمق بیشتر از یک کیلومتری مرز لبنان را نمی‌داد و از فرماندهی منطقه شمالی ارتش خواسته بود تا قبل از هر اقدامی در مرز‌ها موافقت ستاد ارتش را به دست بیاورد.

با وجود اطلاعات جاسوسی که نشان می‌داد حزب الله لبنان موفق به مهار حملات هوایی شده و ابتکار عمل را در عرصه میدانی در مناطق مرزی در دست گرفته است، اما حالوتص در برابر این اطلاعات تسلیم نشد و همچنان اصرار داشت که عملیات نفوذ به صورت محدود در عمق مرز‌های لبنان ادامه پیدا کند. هدف از این عملیات ارائه یک چهره پیروز برای اسرائیل بود و آن‌ها به دنبال تسلط بر اراضی لبنان نبودند.

تعداد نظامیان کشته شده رژیم صهیونیستی در بنت جبیل بسیار بالا بود. این موضوع سبب شد ژنرال‌های ارتش اسرائیل فرصتی پیدا کنند تا از حالوتص به عنوان صاحب دیدگاه یکسره کردن سرنوشت جنگ در حریم هوایی انتقاد کنند.

حالوتص در آخرین تلاش‌ها برای بهبود وجهه خود سعی کرد تیپ گولانی و چتربازان را بار دیگر وارد جنگ بنت جبیل کند. این بار، اما اودی آدام فرمانده جبهه شمالی رژیم صهیونیستی کاملا واضح و تند وارد عمل شد و در جریان نشستی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، از حالوتص سوال کرد: آیا پیش از این بنت جبیل را دیده‌ای؟ حالوتص پاسخ داد: بله هنگامی که آنجا را موشک‌باران می‌کردم، از بالا دیده‌ام. اما آدام رو به افسران دیگر دفتر ستاد فرماندهی کرد و پرسید: آیا کسی به خاطر دارد که پیش از این جنگ، نیرو‌های هوایی ارتش اقدام به موشک باران بنت جبیل کرده باشد؟!

حالوتص در نتیجه شکست‌های متوالی در تحقق دستاورد‌های میدانی دچار سرخوردگی شده بود. بنابر شهادت برخی افسران ارشد رژیم صهیونیستی، افسردگی شدیدی گریبان وی را گرفته بود. او در دفتر کار خود از درد شدید در ناحیه شکم و سرش شکایت می‌کرد، تا جایی که کادر پزشکی وی در روز جمعه 28 جولای 2006 او را به بیمارستان منتقل کردند و برخی آزمایش‌های پزشکی را روی او انجام دادند.

پزشک بعد از معاینه به او پیشنهاد کرد که دفترش را ترک کند و مدتی در منزل به استراحت بپردازد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی این خبر را منتشر کردند، اما سخنگوی نظامی ارتش اسرائیل سعی کرد این خبر را کم‌اهمیت جلوه دهد تا روحیه نظامیان اسرائیل آسیب نبیند.

با این وجود تنش‌ها در مناقشات داخلی ریاست ستاد ارتش همچنان ادامه داشت.

حالوتص در حالی که یک سال قبل سیگار کشیدن را ترک کرده بود، اما بار دیگر بعد از جنگ جولای 2006، سیگار کشیدن را آغاز کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار