پسر «سید حسن نصرالله» هزاران مسیحی را عضو مقاومت کرد+ عکس

برخلاف آنچه از سوی دشمنان تبلیغ می‌شود، بخش اعظم جامعه لبنان، حزب‌الله و مقاومت را نه تنها بخشی جدایی‌ناپذیر از منظومه امنیتی لبنان می‌دانند، بلکه مصرانه خواهان پیوستن به صفوف آن هستند.
کد خبر: ۳۰۲۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵ - 30July 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، بی شک متعجب خواهید شد، وقتی بدانید، یکی از خواسته های صدها  نه، هزاران جوان مسیحی لبنانی پیوستن به صفوف مقاومت حزب‌الله و راضی کردن «سید حسن نصر الله»، دبیرکل این جنبش و گرفتن موافقت وی به این درخواست بود.

شاید تصور کنید، موضوع به بحران سوریه و برملا شدن ماهیت این بحران و خطر گروه های تروریستی تکفیری علیه لبنان و به ویژه طوایف غیر مسلمان از جمله طایفه مسیحیان لبنانی باز می گردد.

این خواسته، یکی از خواسته های دیرینه بسیاری از جوانان مسیحی لبنانی است و به چندین دهه قبل باز می گردد و نشان می دهد، طایفه مسیحیان لبنان از سال ها قبل در کنار مقاومت حزب الله و در سنگر آن بوده اند.

آنچه در این حضور و حمایت چندین ساله حائز اهمیت است، اصرار و استمرار این طایفه است، به گونه ای که در تمام طول این سال ها، یک روز این طیف از مسیحیان لبنان نه حمایت خود از حزب الله و مقاومت را قطع کرده اند و نه از پافشاری و اصرارشان مبنی بر پیوستن به صفوف مقاومت کاسته شده است و همین دو عامل سرانجام سید حسن نصرالله را بر آن داشت تا طرح تشکیل نیروی مقاومتی متشکل از جوانان داوطلب مبارزه با خطراتی که موجودیت این طوایف و امنیت ملی لبنان - از جمله تجاوزات نظامی رژیم صهیونیستی - را تهدید می کند، اجرایی سازد.

این گزارش شما را با «گردان‌های مقاومت لبنان در برابر اشغالگران صهیونیست» آشنا می کند. نکته حائز اهمیت در تشکیل این نیرو آن است که ایده و پیشنهاد شکل گیری چنین نیرویی زمانی با پا فشاری های بسیار جوانان دو طایفه مسیحی و اهل سنت لبنان مطرح شد که فرزند دبیرکل حزب الله لبنان در مبارزه با متجاوزان صهیونیست در جنوب لبنان به شهادت رسید و این بار دیگر تاکید می کند که طیف وسیعی از جامعه این کشور حزب الله و سلاح مقاومت را جزیی جدایی ناپذیر از منظومه دفاع و حمایت از موجودیت و هویت لبنان و تمام طوایف آن، بدون مستثنی کردن جزیی از این پیکره، می دانند.

به همین دلیل است که این نیرو اگرچه از زمان شکل گیری تاکنون با امواج توطئه ها و ترفندها و سیلی از اتهامات بنیان برانداز دشمنان داخلی و خارجی مواجه شده، اما همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می دهد و هر روز بر توانایی ها و کارآمدی حضور در عرصه دفاع از امنیت ملی لبنان می افزاید.

شکل گیری ایده تشکیل گردان های مقاومت لبنان

ایده شکل گیری نیروی مقاومتی از طوایف مختلف لبنانی به بعد از درگیری مشهور تابستان سال 1997 میلادی باز می گردد که طی آن «سید هادی حسن نصر الله»، فرزند «سید حسن نصر الله»، دبیرکل حزب الله لبنان در رویارویی با نظامیان رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان به شهادت رسید.

سید حسن نصرالله و پسر شهیدش سید هادی

در حقیقت این حادثه، موجب همبستگی سراسری مردم لبنان با جنبش مقاومت و اعلام آمادگی صدها جوان از طوایف مختلف به ویژه اهل سنت و مسیحیان لبنان جهت پیوستن به صفوف مقاومت و مشارکت در نبردهای مقاومت شد.

مشارکت ده ها جوان مسیحی لبنانی در مراسم بزرگداشت شهادت هادی نصرالله، برای عرض تسلیت و انتقال مستقیم خواسته هایشان طی دیدار با دبیرکل حزب الله تصمیم مشهور سید حسن نصرالله مبنی بر تشکیل نیروی مقاومتی به نام «گردان های مقاومت لبنان در برابر اشغالگران» از جوانان داوطلب طوایف مختلف لبنان در تاریخ سوم نوامبر سال 1997 میلادی را درپی داشت.

تا زمان شهادت «عماد مغنیه»، فرمانده نظامی حزب الله اطلاع چندانی از موجودیت و ماهیت فعالیت این نیرو و وجود نداشت، حتی تا مدت ها بعد از شهادت مغنیه، نمی دانستند، «حاج رضوان»، کسی که با این نام بارها در جمع آنها حضور یافته و با ایشان نشست و برخاست داشته، همان «عماد مغنیه» بنیانگذار گردان های مقاومت لبنان در برابر اشغالگران صهیونیستی است.

اولین عملیات گردان‌های مقاومت لبنان

گردان های مقاومت لبنان پس از تشکیل و دیدن آموزش های مورد نیاز اولین عملیات نظامی خود را مورخ چهاردهم مارس 1998 در منطقه ای ما بین حداثا – برعشیت – السویداء انجام داد و تا سال 2000 و تجاوز رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان تعداد آنها به حدود 400 عملیات رسید و در سال 2000 با مشارکت در نبردهای مبارزه با اشغالگران صهیونیست در کنار مقاومت حزب الله به اوج رسید.

همکاری و هماهنگی که طوایف سنی و مسیحی لبنان با مقاومت حزب الله طی نبردهای سال 2000 داشتند، در سال 2006 میلادی و جنگ 33 روزه به شکلی بسیار گسترده تر و به صورت پشتیبانی لجستیکی در رصد، شناسایی و امداد و کمک رسانی و انتقال مهمات موشکی به خط مقدم جبهه های نبرد تا مشارکت در نبردهای بقاع غربی ادامه یافت.

اولین اظهارات فرمانده گردان های مقاومت لبنان

پس از جنگ 33 روزه گردان های مقاومت لبنان دیگر به نیروی قدرتمندی در داخل این کشور تبدیل شده بودند و این نگرانی دشمنان مقاومت داخل لبنان را بر می انگیخت، لذا جنگ روانی – تبلیغاتی گسترده ای با هدف تخریب وجهه این گردان ها توسط جریان المستقبل و 14 مارس آغاز شد و در حالی که این هجمه به اوج خود رسیده بود، تصریحات «الحاج رامی»، ملقب به «ابو رامی»، فرمانده گردان های مقاومت لبنانبه این جنجال پایان داد.

«ابو رامی» در مصاحبه مطبوعاتی خود ضمن تکذیب شایعه انحلال گردان‌ها، از ادامه فعالیت با قدرت گردان ها، استمرار جذب نیرو و برنامه ریزی جهت بالا بردن قدرت و توان نظامی این تشکل و موافقت و حمایت حزب الله جهت اجرای آنها خبر داد.

نقشی ثابت و ماموریت های متفاوت

الحاج رامی تشکیل «نیروهای واکنش سریع» برای مقابله با هر تجاوز احتمالی در هر نقطه از لبنان و انتشار و استقرار هسته های خفته مقاومت در مناطقی که براساس تقسیم بندی ژئو سیاسی حزب الله در آنها نفوذ ندارد، را از مهمترین برنامه های گردان های مقاومت عنوان کرد.

ماموریت های گردان های مقاومت

در عین حال ابو رامی برای اولین بار از مشارکت نیروهایش در نبردهای منطقه «عبرا»و درگیری با گروه های تروریستی تکفیری وابسته به «احمد الاسیر»، همچنین نبردهای منطقه «السعدیات» تا شمال لبنان سخن گفت.

افزون بر آن وی از 2 ماموریت مهم و جدید گردان های مقاومت که «مقابله با تهدیدات داخلی» و «مشارکت در رویارویی های خارجی» را شامل می شد، خبر داد و افزود: عبارت «تهدید داخلی» برای اولین بار وارد ادبیات گردان های مقاومت می شود که بیانگر نقش و جایگاه این گردان ها در دفاع از وطن مقابل تهدیدات داخلی است که در حال حاضر در جریان تکفیری نمود پیدا می کند.

الحاج رامی ارتفاعات «القاع»، «نحله» و «بریتال» در منطقه بقاع را جبهه های جدید عملیاتی گردان های مقاومت معرفی و تاکید کرد: عملیات های گردان های مقاومت لبنان در چارچوب «طرح دفاع ملی» و با هماهنگی کامل بین مقاومت حزب الله و ارتش لبنان انجام می شود.

حضور درخشان در عملیات های عبرا و عرسال

فرمانده گردان های مقاومت لبنان در ادامه به تشریح نقش تاثیر گذار نیروهایش در عملیات عبرا پرداخت که تاکنون به دلایل امنیتی مکتوم مانده بود، لذا سخن گفتن از حضور گردان های مقاومت لبنان و نقش تاثیر گذاری که در این عملیات ایفا کردند، همه را غافلگیر و شوکه کرد.

ابو رامی درباره این عملیات می گوید: عملیات ارتش لبنان در مناطقی از شهر صیدا در جنوب لبنان در همان گام اول با موفقیت آغاز شد و نیروهای ارتش موفق شددند، «علاء صالح» یکی از شیوخ سلفی تکفیری را به همراه دو همراهش به نام های «محمد الصوری» و «محمد العر» به دام بیاندازند.

اهمیت دستگیری شیخ علاء صالح در این بود که از نزدیکان شیخ تکفیری «احمد الاسیر» به شمار می آمد و نیروهای وابسته به او مدتی است در لبنان از جمله شهر صیدا و ضاحیه جنوبی بیروت دست به عملیات تروریستی علیه محور مقاومت ضد صهیونیستی می زدند.

همچنین گروه های تکفیری وابسته به شیخ احمد الاسیر بیش از آنکه مواضع حزب الله را هدف گرفته باشند، به مواضع گردان های مقاومت یورش برده بودند و این مقاومت و متحدینش را ملزم می کرد، هرچه سریع تر به این فتنه پایان دهند.

ابو رامی در بخش دیگری درباره این عملیات گفت: نیروهای وابسته به گردان های مقاومت پس از وقوع درگیری ها بین ارتش لبنان و عناصر وابسته احمد الاسیر به کمک ارتش شتافته و در همان بدو امر موفق شدند، پیکر 5 سرباز لبنانی و 11 مجروح دیگر را که در کمین نیروهای احمد الاسیر افتاده بودند، به پشت جبهه منتقل کنند. پس از آن براساس هماهنگی های صورت گرفته با ارتش شمار زیادی از نیروهای گردان ها در بخش قدیمی صیدا مستقر شدند تا مانع هرگونه تحرک و اقدام گروه های سلفی تکفیری مستقر داخل اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه» شوند.

گردان های مقاومت نماد همزیستی طوایف لبنان

گسترش دامنه فعالیت ها و حضور مستمر گردان های مقاومت در صحنه داخلی لبنان بستری بسیار عالی برای همزیستی مسالمت آمیز گروه ها و طوایف مختلف این کشور کنار یکدیگر ایجاد کرده و یاریگر مقاومت در عمل هرچه بیشتر به وعده هایش در دو سطح ملی و امنیتی است.

ابو رامی در این زمینه داستان ها و روایت های ناگفته بسیاری دارد، از داستان «ژوزف» گرفته که خانه پدریش در «کسروان» را ترک گفته و از غرب لبنان راه «ضاحیه» بیروت را پیش گرفته و تا به خواسته اش در سکونت در کنار مقاومت و همراهی با مقاومت جامه عمل بپوشاند تا پایگاه های آموزشی گردان ها که در هر خیمه و چادری هر کس آزادانه به ادای فرایض دینی اش مشغول است.

این فضا و جو مسالمت آمیز حاکم بر گردان های مقاومت لبنان به این جهت حائز اهمیت است که یاددآور شویم، شمار نیروهای منتسب به گردان های مقاومت لبنان بسیار بیش از 50 هزار نفر در سال 2000 و رویارویی با دشمن صهیونیستی تخمین زده می شود.

رد اتهامات وارده به حزب الله

الحاج رامی درباره اتهامات وارده به حزب الله در باره اهدافی که در پس تشکیل گردان های مقاومت لبنان دارد، چنین می گوید: برخی بر این باورند که حزب الله تلاش می کند، به واسطه گردان های مقاومت در داخل طوایف دیگر لبنان نفوذ کند، در حالی که آنچه طی این سال ها برای ما مشهود و ملموس بوده، اشاعه و نشر اندیشه مقاومت و تحکیم این عقیده در مناطق مختلف لبنان متناسب با بافت جمعیتی و ساختار طایفه ای و شاخص های اجتماعی آن مناطق است.

جنبش حزب الله همواره بر دوری از فتنه انگیزی های طایفه ای و مذهبی در لبنان و درک شرایط حاکم بر کشور و مشکلاتی که با آن مواجه است تاکید داشته و تنها هدف آن دفاع از لبنان و مردم لبنان در برابر هر خطری است که مردم، دولت و کشور را تهدید می کند.

منبع: مشرق

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار