از اتهام ترور شاه تا فرماندهی کل سپاه

عباس دوزدوزانی اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. دوزدوزانى در سال 1346 در جشن تاجگذارى به اتهام ترور شاه بازداشت و چهل روز در زندان قزل قلعه به بند کشیده شد.
کد خبر: ۳۰۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳ - 30July 2018

از اتهام ترور شاه تا فرماندهی کل سپاهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، عباس دوزدوزانی از اعضای موسس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از مبارزان پیش از انقلاب، شب گذشته دار فانی را وداع گفت. او یک دوره بیماری سخت را تحمل کرده بود.

عباس دوزدوزانى، به سال 1321 در شهر تبریز به دنیا آمد و در خانواده‏اى مذهبى و متدین تربیت و پرورش یافت. او در سال 1329 به تهران آمد و پس از گذر از دوره تحصیلات ابتدایى، در سال 1333 تحصیلات متوسطه را در رشته طبیعى به پایان رساند و در سال 1339 به استخدام آموزش و پرورش درآمد.

وى در سال 1340 در رشته زبان عرب وارد دانشگاه شد. با تحصیل در دانشگاه فعالیت‌هاى سیاسى و مذهبى وى پا گرفت. در سال 1343 به جرگه اعضاى حزب ملل اسلامى پیوست و پس از کشف حزب در مهر سال 1344 دستگیر و زندانى شد. او در سال 1345 از زندان آزاد شد، ولى به خاطر سابقه سیاسى نتوانست تحصیلات تکمیلى دانشگاه را پى بگیرد، از این رو به کار دفترنویسى و حسابدارى در بازار روى آورد.

دوزدوزانى در سال 1346 در جشن تاجگذارى به اتهام ترور شاه بازداشت و چهل روز در زندان قزل قلعه به بند کشیده شد. وى در سال 1349، به صفوف یاران گروه حزب ‏الله پیوست و در سال 1351 براى سومین بار روانه زندان شد. این بار پنج سال را در زندان‌هاى مخوف شاه به‏ سر برد. او پس از پیروزى انقلاب اسلامى، در سال 1358 در پایه‏ ریزى سپاه با دیگر یاران و همراهان خود نقش بسزایى داشت و عضو شوراى فرماندهى سپاه بود. در اواخر سال 1358 به فرماندهى کل سپاه پاسداران منصوب شد. در سال 1359 در پى خواست بنى‏ صدر از فرماندهى سپاه کناره‏ گیرى کرد.

عباس دوزدوزانى در کابینه شهید رجایى وزیر ارشاد اسلامى بود. وى براى سه دوره به نمایندگى مردم تبریز و تهران در مجلس شوراى اسلامى انتخاب شد. از دیگر مسئولیت‌هاى او مى‏‌توان به مشاورت وزیر فرهنگ و آموزش عالى، عضویت شوراى مرکزى انجمن اسلامى معلمان، و عضویت در شوراى شهر تهران اشاره کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار