دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

هوادریای نداجا از کدام تجهیزات هوایی استفاده می‌کند؟

یگان هوادریای نداجا از انواع بالگردها و هواپیماهای پشتیبانی و ترابری برای اجرای ماموریت‌های خود در عرصه پهناور دریاها استفاده می‌کند.
کد خبر: ۳۰۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 01August 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، هوادریای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای انجام وظایف و ماموریت‌های متنوعی از جمله اجرای عملیات ضددریایی، عملیات ضدسطحی، ترابری، هجومی، ترابری‌های عمومی، تجسس و نجات، گشت‌های دریایی و سایر ماموریت‌های مرتبط با پشتیبانی هوایی تشکیل شده است.

البته این یگان هویت مستقل و یکپارچه ندارد و در قالب اسکادران‌های وابسته در داخل مناطق دریایی سازماندهی شده است. این یگان در معاونت عملیات نیرو نیز وظیفه پشتیبانی ستادی از عملیات اسکادران‌ها را بر عهده دارد.

بنابراین گزارش، هوادریا از اسکادران بالگرد SH3 به تعداد 3 فروند، یک اسکادران با 4 فروند هواپیمای ایرکماندر، 4 فروند هواپیما اف 27، و 2 فروند فالکن و بالگردهای 205، 214 و 206 استفاده می‌کند.

همچنین نیروی دریایی بر روی ناوشکن‌های پشتیبانی خود از 7 فروند بالگرد SH3 و 3 فروند RH53 بهره‌ می‌برد.

هوادریای نداجا از کدام تجهیزات هوایی استفاده می‌کند؟ایر کماندر

براساس این گزارش هواپیمای «ایر کماندر» نوعی هواپیمای سبک دوموتوره‌ محسوب می‌شود که توسط شرکت آیرو دیزاین، از شعبه‌های شرکت راک‌ول طراحی و ساخته شده است. واژه انگلیسی ایرو کمندر (Aero Commander) به معنی «فرمانده هوایی» است.

«ایر کماندر» ضمن اینکه نوعی هواپیمای ترابری بین پایگاهی محسوب می‌شود در مقطعی برای آموزش دانشجویان دوره خلبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هوادریای نداجا از کدام تجهیزات هوایی استفاده می‌کند؟F 27

هواپیمای «F 27» موسوم به فوکر دیگر هواپیمای مورد استفاده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است که ماموریت گشت دریایی و شناسایی دوربرد در مرزهای آبی را بر عهده دارد. این هواپیما در برخی رزمایش‌ها نیز ماموریت پشتیبانی رزمی از یگان‌های سطحی را انجام داده است.

هوادریای نداجا از کدام تجهیزات هوایی استفاده می‌کند؟بالگرد SH3

بالگرد SH3 دیگر بالگرد مورد استفاده یگان هوادریای نیروی دریایی ارتش است که از 2 موتور ساخت شرکت «سیکورسکی» برخوردار می‌باشد. این بالگرد مخصوص جنگ‌های ضد زیردریایی طراحی شده و نخستین بالگرد آبی-خاکی دنیا محسوب می‌شود.

بالگرد SH3 از 2 موتور توربوشفت به قدرت 1400 اسب بخار بهره می‌برد که در مدل‌های مختلف جستجو و نجات، مین‌روب، ترابری نظامی و حمل‌ونقل وی‌آی‌پی ساخته شده است. این بالگرد تاکنون در اختیار کشورهایی چون ایران، برزیل، آرژانتین، هند، مصر، مالزی، پرو، عربستان، کانادا، دانمارک، اسپانیا و ایرلند قرار گرفته است.

این بالگرد قادر است با حداکثر وزن 10 تن به پرواز درآید و همچنین می‌تواند تا سرعت 267 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. وزن این بالگرد 5 هزار و 300 کیلوگرم و برد عملیاتی آن تا هزار کیلومتر عنوان شده است. چهار نفر شامل دو خلبان و دو افسر جنگ ضد زیردریایی گروه پروازی سی کینگ را تشکیل می‌دهند.

هوادریای نداجا از کدام تجهیزات هوایی استفاده می‌کند؟جت فالکن

هواپیمای جت فالکن موسوم به Fa-20 از دیگر هواپیماهای مورد استفاده نیروی دریایی ارتش است که از آن در حوزه عملیات فرماندهی، حمل و نقل سبک و حمل و نقل اداری استفاده می‌شود.

جت فالکن نوعی هواپیمای دو موتوره است که هر کدام 4 هزار و 500 پوند قدرت دارد و سرعت آن 630 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. ظرفیت این هواپیما 12 سرنشین و برد عملیاتی آن 2 هزار و 700 کیلومتر است.

هوادریای نداجا از کدام تجهیزات هوایی استفاده می‌کند؟ RH 53

بالگرد RH53 دیگر بالگرد مورد استفاده ناوگان دریایی ارتش جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که به اژدهای دریایی معروف است. این بالگرد قابلیت اجرای ماموریت‌های گشت خطوط، آمبولانس دریایی، گارد ساحلی، امداد و نجات دریایی و عملیات آبی و خاکی را دارد.

نیروی دریایی با استفاده از این بالگرد توانست در رزمایش ولایت 95 برای نخستین بار عملیات مین روبی ترکیبی صوتی و مغناطیسی را با موفقیت انجام دهد که مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت. این فناوری امروز تنها در اختیار دو کشور ایران و آمریکاست.

هوادریای نداجا از کدام تجهیزات هوایی استفاده می‌کند؟بالگرد پشتیبانی 212

موتور بالگرد پشتیبانی رزمی 212 نوعی بالگرد چندمنظوره آمریکایی است که شرکت بل آن را طراحی کرده و نخستین نمونه آن در سال 1968 میلادی به پرواز درآمد. این بالگرد هم برای مقاصد نظامی و هم برای مقاصد تجاری تولید شده است.

از جمله ماموریت‌های بل 212 عبارتست از اجرای عملیات حمل‌ونقل تاکتیکی، عملیات جستجو و نجات، آمبولانس پرنده، عملیات‌های شناسایی و پشتیبانی نزدیک هوایی. این بالگرد را می‌توان برای ماموریت‌های جنگی مسلح به سلاح‌هایی همچون پرتابگرهای راکت هوابه‌زمین هیدرا 70، غلاف‌های تیربار سنگین 12.7 م‌م، چندمنظوره 7.62 م‌م و مینی‌گان 7.62 م‌م مجهز کرد.

بالگرد ترابری نیمه سنگین 205 یکی دیگر از بالگردهای عملیاتی هوادریای نداجاست که در حوزه تاکتیکی و لجستیکی به اجرای ماموریت می‌پردازد. این بالگرد قادر است ماموریت‌های تاکتیکی چون عملیات هجومی، فرماندهی و کنترل، تجسس و نجات و پیاده کرده چترباز در مواضع اضطراری را متناسب با سناریوهای عملیاتی به اجرا درآورد.

هوادریای نداجا از کدام تجهیزات هوایی استفاده می‌کند؟بالگرد 206

بالگرد 206 دیگر بالگرد مورد استفاده نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که با بهره‌گیری از یک موتور با توان 400 اسب بخار می‌تواند با 3 هزار و 200 پوند وزن در آسمان پرواز کند.

این بالگرد توسط شرکت آلیستون طراحی و ساخته شده است. حداکثر سرعت آن بر سطح دریا 130 مایل معادل 234 کیلومتر بر ساعت است. همچنین سقف پروازی جت رنجر در صورت استفاده از کپسول اکسیژن 20 هزار پا است.

جت رنجر از مداومت عملیاتی خوبی برخوردار است و می‌تواند تا سه ساعت مداومت پروازی داشته باشد.

این بالگرد قادر به اجرای ماموریت‌های تاکتیکی - شناسایی، فرماندهی - کنترل، پست دیده‌بانی و فیلم‌برداری - عکس‌برداری از مناطق عملیاتی، ترابری سبک و جنگ الکترونیک است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار