بیانیه پایانی نشست سوچی/ از تاکید بر استقلال و حاکمیت سوریه تا مخالفت با اقدامات جدایی‌طلبانه

کشورهای ضامن روند آستانه در بیانیه پایانی این دور از مذاکرات که در سوچی روسیه برگزار شد، بر استقلال و حاکمیت سوریه تاکید کردند.
کد خبر: ۳۰۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱ - 31July 2018

بیانیه پایانی نشست سوچی| از تاکید بر استقلال و حاکمیت سوریه تا مخالفت با اقدامات جدایی‌طلبانهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از روسیاالیوم، سه کشور ضامن روند آستانه در نشست‌های خود در شهر سوچی روسیه از کشورهای دنیا خواستند که کمک‌های خود به سوریه را افزایش دهند.

در بیانیه پایانی نشست سوچی آمده است که شرکت کنندگان در این نشست بر ضرورت افزایش تلاش‌ها برای کمک به مردم سوریه در بازگشت به زندگی طبیعی و آغاز مذاکرات بازگشت آوارگان و پناهندگان تاکید کردند.

طبق این بیانیه، کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه یعنی روسیه، ترکیه و ایران بر سر کامل کردن تلاش‌های اعتمادسازی بین طرف‌های درگیر در سوریه از جمله درباره موضوع بازداشت شدگان توافق کردند.

کشورهای ضامن روند آستانه بر ایستادگی خود در مقابل برنامه‌های جدایی‌طلبانه‌ای که به دنبال نابودی حاکمیت سوریه و کشورهای همسایه است، تاکید کردند.

بر اساس این بیانیه، طرف‌های حاضر در نشست آستانه در شهر سوچی بر برگزاری نشستی در نوامبر توافق کردند.

در بخش دیگری از بیانیه پایانی دهمین دور از مذاکرات آستانه در سوچی بر حاکمیت سوریه، استقلال و تمامیت ارضی آن و ضرورت مبارزه با تروریسم برای نابودی نهایی گروه‌های تروریستی تاکید شد. 

در این بیانیه همچنین بر ضرورت بازگشت آوارگان به کشورشان و کمک کشورهای غربی در این زمینه تاکید شد.

همچنین در بیانیه پایانی نشست آستانه بر ادامه حل و فصل سیاسی بحران سوریه با استناد به قطعنامه‌های سازمان ملل تاکید شد.

روز دوشنبه دهمین دور مذاکرات آستانه درباره سوریه در شهر سوچی در جنوب روسیه آغاز شد. این دور از مذاکرات با حضور هیئت‌های سه کشور ضامن، سازمان ملل، هیئت نمایندگان دولت و معارضان سوری برگزار شد و این در حالی است که واشنگتن با حضور در این دور از مذاکرات به عنوان عضو ناظر مخالفت کرد.

آستانه پایتخت قزاقستان پیش از این شاهد 9 دور مذاکره درباره حل و فصل بحران سوریه بود که نهمین دور این مذاکرات 25 اردیبهشت ماه گذشته با حضور مذاکره کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه که سه کشور ضامن آتش بس در سوریه هستند به پایان رسید و این سه کشور در بیانیه‌ای بر پایبندی خود به حفظ حاکمیت سوریه، استقلال، و تمامیت ارضی آن و ادامه جنگ علیه تروریسم تا نابودی آن تاکید کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار