ایرج محمدی:

داستان‌های انقلاب را درگیر روایت‌های کلیشه‌ای نکردیم

تهیه‌کننده سریال «دلدادگان» گفت: هیچ‌وقت به دنبال کلیشه و معطلی مخاطب برای تماشای سریال‌هایی که تا به حال کار کرده‌ام، نبوده‌ام و نیستم، در «دلدادگان» هم مخاطب در هر قسمت از سریال به محتوا و مفهومی دست پیدا می‌کند و از سکانس‌ها و پلان‌های کش‌دار و خسته‌کننده خبری نیست.
کد خبر: ۳۰۲۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ - 01August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، کنداکتور تلویزیون امروز در رفت و آمد سریال‌ها و برنامه‌های جدید و ایده‌پردازی‌های جوانانه است چرا که در شبکه‌های مختلف سیما سعی می‌کند از کار بازپخشی بپرهیزد. از این رو قرار است هفته آینده (سیزدهم مرداد) شبکه یک و شبکه سه، 2 سریال «آرماندو» و «دلدادگان» را به آنتن می‌رساند.

سریال آرماندو در 17 قسمت 45 دقیقه‌ای به قلم امیرطاهری، عباس نعمتی و صادق خوشحال نگارش شده است. این مجموعه ژانری کمدی دارد و درباره آرمان پسر خوش دل و مهربانی است که تلاش می‌کند مشکلات خواهر و فرزندان خواهرش را برطرف کند که در این مسیر درگیر موقعیت‌هایی جذابی می‌شود.

این مجموعه تلویزیونی طنز از سیزدهم مردادماه هر شب به غیر از پنج‌شنبه‌ها حوالی ساعت 22:45 از شبکه یک سیما روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. حمید آذرنگ، مرجانه گلچین، سحر ولدبیگی، الیکا عبدالرزاقی، محمدرضا هدایتی، علیرضا استادی، علی مسعودی، علی اوجی، فریباطالبی، مجید پتکی، شهربانو موسوی و سیامک مردانه از جمله بازیگران این سریال هستند.

سریال «دلدادگان» که در ابتدای راه با نام «پاهای بی‌قرار» کار خود را آغاز کرد به کارگردانی منوچهر هادی از شنبه 13مرداد روی آنتن شبکه سه می‌رود. سریال دلدادگان در سه فاز ساخته شده که 2 فاز آن روایتی از دهه 50 و 60 است و بخشی که زمان حال را روایت می‌کند هم قصه‌ای روز دارد. «دلدادگان» به نویسندگی بابک کایدان و مهدی محمدنژادیان در 60 قسمت تهیه و تولید شده و محمد اصفهانی تیتراژ پایانی آن را می‌خواند.

مجموعه تلویزیونی «دلدادگان» در سه فصل، 2 فصل گذشته و یک فصل زمان حال، ماجراهای دو خانواده را از زمان قبل از انقلاب تا عصر حاضر به تصویر می‌کشد. «دلدادگان» مجموعه‌ای خانوادگی و اجتماعی است و داستان رویارویی دو خانواده را نشان می‌دهد که قربانیانش، فرزندان آن خانواده‌ها هستند.

آدم‌های این قصه زندگی محلی و همسایگی کنار هم داشتند و دارند و بحث مبارزه با اعتیاد و فساد اقتصادی هم از رگه‌های داستان این سریال است. حمید گودرزی، آرش مجیدی، لیندا کیانی، مهدی صبایی، افسانه ناصری، سمیرا حسن‌پور، سیروس همتی در فازهای مربوط به زمان گذشته سریال بازی کرده اند و پانته‌آ بهرام (افسانه ادامه نقش لیندا کیانی)، مسعود رایگان (مالک ادامه نقش آرش مجیدی)، مهرانه مهین ترابی (مرضیه ادامه نقش سمیرا حسن پور) و شاهرخ استخری (هاتف)، سیامک صفاریان (امین)، ‌ ملیکا شریفی‌نیا (حدیث)، مسعود دلخواه (ادامه نقش مجید پتکی) بازیگران زمان حال سریال هستند.

این 2 سریال را ایرج محمدی تهیه‌کرده که پیش از این سابقه تهیه‌کنندگی سریال‌های مخاطب‌پسندی مثل «دردسرهای عظیم» را برعهده داشته است. او با تأیید پخش هر 2 سریال در سیزدهم مردادماه از شبکه‌های یک و سه سیما اظهار داشت: سریال «دلدادگان» را با نهایت توجه به پرداخت‌هایی که تاکنون درباره انقلاب و دفاع‌مقدس داشته‌ایم، به مرحله نگارش رسیده است. تاکنون ماجراهای پیش از انقلاب،‌ انقلاب و دفاع مقدس با فلاش‌بک‌ها در قاب رسانه ملی روایت شده و ما از نویسندگان خواستیم یک نوآوری و خلاقیتی به خرج بدهند. به همین خاطر برای اولین بار است که قصه انقلاب از زمان حال، روایت می‌شود.

وی با اشاره به 60 قسمت سریال «دلدادگان» که ماحصل سه فصل تولید شده است، تأکید کرد: ما بدون وقفه هر سه فصل را در قالب 60 قسمت روی آنتن می‌بریم تا مخاطب سردرگم اتفاقات افتاده، نشود. در قسمت اول تا بیست و پنجم زمان حال را روایت می‌کنیم که با ایجاد گرهی، مخاطب پیگیرانه از قسمت بیست و ششم وارد اتفاقات سال 56 و دفاع مقدس می‌شود تا قسمت چهلم فصل دوم سریال به پایان می‌رسد. در قسمت چهل و یکم تا شصتم هم مخاطب شاهد روایت‌های زمان حال با جمع‌بندی اتفاقات گذشته و امروز، خواهد بود. هیچ‌وقت به دنبال کلیشه و معطلی مخاطب برای تماشای سریال‌هایی که تا به حال کار کرده‌ام، نبوده‌ام و نیستم. در «دلدادگان» هم مخاطب در هر قسمت از سریال به محتوا و مفهومی دست پیدا می‌کند و از سکانس‌ها و پلان‌های کش‌دار و خسته‌کننده خبری نیست.

ایرج محمدی در پاسخ به این سوال که ماجرای «آرماندو» چرا از تعطیلات نوروزی به تعطیلات تابستانی رسید، افزود: خیلی‌ها به من می‌گویند چه شد که در چند سال اخیر کاری روی آنتن نداشتی و حالا با دو کار برگشتی! این شبهه را این طور باید پاسخ بدهم که کار «آرماندو» 2 سال پیش از شبکه سه سیما پیشنهاد شد و قرار بر پخش در کنداکتور نوروز سال 96 بود. بعد از کامل شدن سناریو به خاطر پرهیز از کلیشه‌ها و طنزهای رایج در تلویزیون، کارگردان خوش سلیقه و نوآوری به نام احسان عبدی‌پور را انتخاب کردم که سال‌ها تجربه کار در سینما را در کارنامه خودش دارد. اما وقتی کار را تثبیت کردیم به بازیگر ایده‌آل‌مان نرسیدیم؛ به همین خاطر از صداوسیما درخواست کردیم تا با حفظ کیفیت کار، از کنداکتور نوروز 96 خارج شویم.

وی ادامه داد: 15 اسفندماه 95 کار «آرماندو» کلید خورد و تا مرداد 96 به طول انجامید و قرار بود در نوروز 97 روی آنتن برود. اما با تصمیم صداوسیما قرار شد این سوژه نو و بدیع به زمان دیگری موکول شود که سرانجام از تعطیلات نوروزی به تعطیلات تابستانی رسیدیم. من فکر می‌کنم ساخت فیلم‌های ملودرام آسان است اما سازندگان طنز کار دشواری در پیش دارند. طنز هم تم رها و بالنده‌ای دارد و سریالی که بتواند چارچوب‌ها و پارامترهای معقول تلویزیون را رعایت کند مسئولیت تهیه‌کننده و کارگردان به مراتب دشوارتر می‌شود. و از طرفی به لحاظ نیروی انسانی طناز هم در محدویت به سر می‌بریم و وظیفه خود می‌دانم کار طنز را با تجربیاتم جدی‌تر بگیرم.

تهیه‌کننده سریال‌های «دلدادگان» و «آرماندو» در پایان خاطرنشان کرد: تمام سعی‌ام همواره بر استفاده از نسل جوان بوده که ایده‌های نو و خلاقانه‌ای چهره کم‌رمق سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را احیاء می‌کند. شما ببینید میانگین سنی عوامل و دست‌اندرکاران این دو سریال به 35 سال می‌رسد. تجربه هنرمندان کارکشته لازمه کیفیت کارهاست اما با محوریت جوانان،‌ کارهای کیفی قلل موفقیت و اوج هنرمندی‌ها را فتح خواهند کرد. شاید خیلی‌ها سوال کنند چرا نام «پاهای بیقرار» را به «دلدادگان» تغییر دادیم، بدانند که این نگاه هم احترام به مخاطبین بود. چرا که عنوان «پاهای بیقرار» به یک سندروم بیماری اطلاق می‌شود و نمی‌خواستم این نوع مخاطبین هر شب با تماشای این سریال به روحیه‌شان خدشه وارد شود.

گفتنی است، «دلدادگان» یک کار عاشقانه و مصور تاریخ در فصل زمان و حال است که با بیانی از جنس ملودرام هر شب به غیر از پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها(از روز سیزدهم مرداد) روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار