ابوالفتح در گفت‌وگو با دفاع پرس:

آمریکا به دنبال تغییر رفتار ایران است/ شرایط ایران برای مذاکره با آمریکا مناسب نیست

کارشناس مسائل آمریکا گفت: مذاکراتی که اکنون آمریکایی‌ها پیشنهاد داده‌اند، مذاکره از بالا است و فعلا جمهوری اسلامی نمی‌پذیرد و شرایط را مناسب برای مذاکره قلمداد نمی‌کند.
کد خبر: ۳۰۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵ - 02August 2018

توییت ترامپ شامل تمام علائم نظامی بودامیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس در خصوص صحبت ترامپ مبنی بر مذاکره بدون پیش‌شرط اظهار داشت: این حرف جدیدی نیست. دولت ترامپ از روزی که وارد کاخ سفید شده است و قبل‌تر در رقابت انتخاباتی به کرات گفته بود که برجام توافق خوب و مطلوبی نیست و بدترین قرارداد تاریخ آمریکا است. این قرارداد را قبول نداریم و دوباره باید مذاکرات دیگری انجام شود.

وی افزود: این اظهاراتی که اکنون بیان می‌شود از همان روزی که خروج آمریکا از برجام در هشتم ماه می‌ اعلام شد، شروع شده است. ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی حاشیه سران ناتو در بروکسل بر مذاکرات مجدد تاکید کرد و مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا هم در مناسبت‌های گوناگون بر این موضوع تاکید کرده است. باز هم طی روز‌های اخیر بر این موضوع تاکید کرده‌اند؛ فقط یک نکته‌ای که وجود دارد این است که اینبار ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی با حضور نخست وزیر ایتالیا یک کلمه جدید به اظهارات قبلی خود اضافه کرده است و آن هم «مذاکره بدون پیش شرط» است و گفته آماده است بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران گفت‌وگو کند که البته 2 ساعت بعد مایک پمپئو این موضوع را رد کرد؛ وی علیرغم حرفی که ترامپ زده بود عنوان کرد که دولت آمریکا پایبند یا حامی مذاکرات بدون شرط نیست و هرگونه دیدار رئیس جمهور آمریکا با مقامات ایرانی منوط به تحقق چند شرط است که آن شروط را هم پمپئو اعلام کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که آمریکا به دنبال مذاکره و سازش با ایران است یا خیر، گفت: مذاکره و سازش 2 امر جدا از هم هستند. دونالد ترامپ واقعا به دنبال مذاکره با ایران است و صراحتا گفته است آن‌هم در بالاترین و آشکارترین سطح بیان کرده است و تردیدی در این مورد که دونالد ترامپ به دنبال مذاکره با ایران است، وارد نیست. از نظر دونالد ترامپ بهترین مذاکره، اتفاقی است که در مورد کره شمالی رخ داد و سرانجام رهبران 2 کشور با هم دیدار کردند و یک متنی را با هم امضا و منتشر کردند؛ اما سازش از نظر آمریکایی‌ها وجود ندارد و تلاش‌شان برای تغییر رفتار ایران است، ولی نیت آمریکایی‌ها از منظر خودشان این چنین نیست و مشکل هم این است که برداشت ما از مذاکره و نتیجه مذاکره با برداشت مذاکره و نتیجه آمریکایی‌ها متفاوت است. برای همین است که الان موضع سرسختانه‌ای اعلام می‌شود که رسیدن به یک نقطه تعادل را دشوار می‌کند.

ابوالفتح در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: دونالد ترامپ در کتابش یک جمله‌ای دارد که در سال 2015 قبل این‌که رئیس جمهور شود نوشته است و بر اساس تجربیات یک تاجر و کارآفرینی که مناقصه‌های بسیاری انجام داده است، می‌گوید: «یک اصل در تجارت است که کسی که بیشتر نیاز دارد باید کمتر سود ببرد». از نظر آمریکایی‌ها، جمهوری اسلامی ایران احتیاج به مذاکرات با آمریکایی‌ها دارد آن‌هم بدلیل شرایط اقتصادی، بازگشت تحریم‌ها و ... است، بنابراین از موضع بالا وارد می‌شود. اول برجام را یک توافق چندجانبه را کنار می‌گذارد بدون اینکه ابایی از پیامد‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی آن داشته باشد.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: علیرغم تمام تقاضا‌هایی که از سوی متحدانش مبنی بر لغو تحریم شرکت‌های دولتی خودشان دارند؛ هیچ ابایی ندارد از این که متحدانش را تهدید به تنبیه شدن کند و از طریق توییت‌هایی که منتشر می‌کند هیچ ابایی ندارد تهدید به اقدام نظامی کند. توییتی که در پاسخ به صحبت‌های روحانی داشت، فقط واژه حق نظامی را کار نبرد وگرنه تمام علائم این‌که دست به اقدام نظامی بزند، در آن وجود داشت؛ بنابراین در این فضا خواهان مذاکره. مذاکراتی که اکنون آمریکایی‌ها پیشنهاد داده‌اند، مذاکره از بالا است و فعلا جمهوری اسلامی نمی‌پذیرد و شرایط را مناسب برای مذاکره قلمداد نمی‌کند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها