فرانسه: برجام همچنان پابرجاست/ ترامپ به دنبال اجرای مدل کره شمالی در قبال ایران است

ژان ایو لو دریان ضمن تأکید بر اهمیت ماندگاری برجام، درباره پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران نظر داد.
کد خبر: ۳۰۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ - 01August 2018

فرانسه: برجام همچنان پابرجاست/ ترامپ به دنبال اجرای مدل کره شمالی در قبال ایران استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت: علی‌رغم خروج آمریکا از برجام، این توافق همچنان پابرجاست.

«ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه در گفتگویی رادیویی درباره اهمیت توافق هسته‌ای با ایران گفت: این توافق مهم است زیرا از اشاعه سلاحهای اتمی در جهان و افزایش تنش‌ها در منطقه جلوگیری می‌کند.

وی همچنین تأکید کرد با وجود خروج آمریکا از برجام، این توافق هنوز زنده و در حال  انجام‌شدن است. 

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت  ترامپ می‌خواهد روش کره شمالی را در قبال ایران در پیش بگیرد یعنی با حمله لفظی آغاز می‌کند، سختگیری می‌کند و سپس پیشنهاد مذاکره هم می‌دهد.

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک خود با نخست‌وزیر ایتالیا مدعی شد حاضر است در هر کجا و هر زمان، بدون هیچ پیش‌شرطی با مقامات ایران دیدار کند. ادعایی که خیلی زود به چالش کشیده شد و مایک پمپئو، وزیر خارجه‌اش، در مصاحبه با شبکه CNBC مذاکره با ایران را به تغییر رفتار این کشور منوط کرد. 

گفتنی است این دهمین بار است که رئیس‌جمهور آمریکا از زمان خروج از برجام در یک عوام‌فریبی آشکار به صورت مستقیم یا غیرمستقیم خواستار مذاکره با ایران می‌شود. محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز گذشته در واکنش به پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط ترامپ به ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «شما نمی‌توانید یک پیمان را زیر پا بگذرید و یک کشور را تهدید کنید و سپس ناگهان خواستار مذاکره شوید. توافق مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل است نه تهدید و ارعاب. رویکرد کره شمالی نمی‌تواند الگویی برای ایران باشد.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، نیز  در توییتر به پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران اینگونه پاسخ داد: «یران و آمریکا دو سال با یکدیگر مذاکره کردند. با اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی، روسیه و چین، ما به یک توافقنامه چندگانه بی‌نظیر به نام برجام دست یافتیم. آمریکا بابت خروج از این توافق و ترک میز ‌(مذاکره) فقط می‌تواند خودش را سرزنش کند. تهدیدات، تحریم ها و فریب افکار عمومی کارساز نخواهد بود. سعی کنید به مردم ایران و تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارید.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار